21 381 läst · 206 svar
21k läst
206 svar
Objudna katter - stängseltips
Orkar inte beta igenom hela tråden med tjafs och djurplågare, men det här kan kanske vara något att fundera på?
https://www.gallagher.eu/sv_se/katt...QQ1pMmTc-6cQxwxZ-UufPd22ueD2vxDboVU9LVud2aWGI
Jag har även sett staket där man har en rulle högst upp så katten inte får något fäste om den försöker hoppa men kan inte hitta det nu när jag letar.
https://www.gallagher.eu/sv_se/katt...QQ1pMmTc-6cQxwxZ-UufPd22ueD2vxDboVU9LVud2aWGI
Jag har även sett staket där man har en rulle högst upp så katten inte får något fäste om den försöker hoppa men kan inte hitta det nu när jag letar.
Problemet är att är det ute katter så är det svårt att få bort dom från tomten. Dom skapar revir och gör lite som dom själva vill. Tyvärr så är det inte bara att hålla inne en ute katt om man tror det. Vatten o försöka skrämma bort dom när ni ser dom. Lite att visa att dom inte är välkomna. Finns som någon skrev doft ämnen som katter inte tycker om. Finns väl också sådan ljud låda man kan sätta upp som skrämmer iväg katten. Men det är mycket jobb att få bort ovälkomna katter men det går med tålamod o lite hjälpmedel.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?
Den överlägset största orsaken till fågeldöd i USA är katter. Det beräknas att de tar någonstans mellan 1,3 och 4 miljarder fåglar.FredrikR skrev:
Sök på nätet så finns det statistik på vad som orsakar flest fågeldöd.
Hej,M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
För oss funkar bäst ’ultraljud djur skrämmare’, det inte så dyrt lösning, men visa fabrikater låter så att människor kan höra också.
Jag har tänkt många sjuka varianter..typ som bajsa på grannens altan 🤔 kanske händer något gång när jag blir äldre o tokigare 🙊
Bara jag förstår inte, vanför hundarna kan inte springa o bajsa vart dom vill, vilka dumma regler att kattägare behöver inte sköta sina katter. Och människor du o jag måste slösa pengar pga grannens husdjur. Visst det är husdjur, hålla den hemma, inte i mitt trädgård 😵💫
Lycka till! 🤞
Du får gärna presentera den statistiken om du vill, jag har inget behov av att söka reda på den. Den förändrar heller inget kring den halva miljard fåglar som dör på annat sätt i Sverige, eller de 17,5miljoner (3%) som tamkatter dödar.J Jazza1 skrev:
Har heller inga katter i USA eller ens utekatter här hemma.
Vi bor i ett mycket centralt, tätbebyggt villakvarter med 430 kvm tomter och mestadels hus från 1700- och 1800-talet, nära en kanal och båthamn. Vi har också varma somrar och katterna i kvarteret älskar granntomten som är obebodd och övervuxen. De är välkomna då de håller populationen skadedjur i schack. Värre är det med måsar och andra fåglar som skitar ned överallt. Många förvånas över att fågelägarna ignorer de problem de ställer till med. 😊M Miomin skrev:Bor man i Norrbotten har man nog lite annat perspektiv än vi som bor i mycket centralt villa kvarter(i södra Sverige). Dessutom ganska varmt här under halva tiden på året. Jag vill absolut kunna ha altandörren öppen utan att katter smiter in så fort man vänder ryggen till. Vi vill helst äta frukost och middag i trädgården, när det inte regnar. Även om regn egentligen inte stör eftersom vi har pergola med skjutbart tak.
Barnen badar även i poolen och det är ganska trevlig att hänga i sofforna samtidigt. Om soffkuddarna inte blivit förstörda av katter dvs..
Gissar även att skicket på tomten gör skillnad. Ett grushål är givetvis inte ett tredje "grönt rum" ..
Amen ! Vi har närmsta granne med 10 katter! Sen snittar resten med 1 katt per hus. Man kan ju gissa vems tomt som är toalett. Plockar verkligen kilovis med kattskit per månadM Miomin skrev:Har vi en vecka med 30 grader och strålande sol måste vi ändå plocka in nästan allt så fort vi varit ute, för att allt blir obrukbart om katterna lägger sig på grejerna.
Vi har snygg och relativt nybyggd altan med stora soffor och matplats. Hade gärna velat ha en utematta till sofforna men kan inte på grund av omständigheterna.
Det här med att inte kunna ha öppet på altanen stör mig också enormt. Gick ner i tvättstugan i somras, då jag glömde stänga altandörren och hörde hur mitt barn ropade att katten smet in igen. PANIK.
Bävar för dagar då barnen glömmer altandörren utan uppsikt och att någon av katterna kommer in för att parkera sig i möblerna inomhus.
Jag förstår inte hur kattägare inte förstår hur handikappade allergiker blir. Jag är inte heller så förtjust i kattbajs bland odlingarna och misstänker att fler känner som mig.
Är det hönsnät vi måste ha så överväger jag det nästan. Men hade varit skönt med snyggare alternativ.
Hej!
Inte läst hela långa tråden men kan bara berätta att viltskrämma Silverline KV 300 fungerar för mig. Tidigare var min trädgård en allmän kattlåda pga tidigare ägare aldrig brytt sig, satte upp tre viltskrämmor för att täcka stora delar som är inställda på katt och dom tycker inte om att vara här längre. Hararna trivs utmärkt. Man får byta batterier minst en gång om året (beror helt på hur mkt aktivitet av människor å djur), Varta long life fungerar dubbelt så länge än standard batterier.
Mvh Tomas
Inte läst hela långa tråden men kan bara berätta att viltskrämma Silverline KV 300 fungerar för mig. Tidigare var min trädgård en allmän kattlåda pga tidigare ägare aldrig brytt sig, satte upp tre viltskrämmor för att täcka stora delar som är inställda på katt och dom tycker inte om att vara här längre. Hararna trivs utmärkt. Man får byta batterier minst en gång om året (beror helt på hur mkt aktivitet av människor å djur), Varta long life fungerar dubbelt så länge än standard batterier.
Mvh Tomas
Tänk utanför boxen. Var vill du att katter ska vara? Då odlar du kattmynta där. Fröpåse 40,- sek. Katter bajsar varken på asfalt eller altan, det gör hundar. Katter sprejar sin urin även genom staketet, så glöm inte att skölja dina grönsaker.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Förslagen är alltså:
Vi har staket runt hela trädgården och ovanpå staketet har vi en barriär som består av en höjd hönsnät. Total höjd cirka 180 cm och det funkar fint så länge det inte blir några större glipor. Vi har också haft problem med katter och därtill rådjur.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Förslagen är alltså:
Har haft kattskit på räcket och på altanen så det där är bull..Nej vänta. Cat shitMaret skrev:
Jag som katt ägare vet att katter tar sig alla friheter de kan. Det jag har rekomenderat grannar att göra när de inte vill ha katter på deras tomt är att spola vatten på katterna. Det är inte skadligt för katten bara obehagligt. Att katter är egensinniga vet alla. Även om grannar inte har någon allergi. Är det deras rätt att slippa ha katter på deras tomt. Det vi fruktar mest är att gör vår katt till innekatt.Marlen Eskilsson skrev:
https://www.lantkompaniet.se/10x-is...-foer-kattstaengsel-elstaengsel-mot-mard.html
Detta kanske kunde vara något
Detta kanske kunde vara något
Hade en arbetskamrat som var extremt allergisk mot många saker såsom katter hundar hästar. Han genomgick ett immuniseringsprogram för att bli av med allergin. Det låter som något du skulle undersöka. Kan ju inte vara roligt att gå omkring med ångest hela sommaren. Och vart du än flyttar så kommer det att finnas katter.M Miomin skrev:Men allergivänlig är inte det samma som att man tål dem. Har man en kraftig allergi kommer inte det hjälpa med "allergivänligt" då de raserna bara har mindre allergener, de saknar inte dem.
Jag vill alltså bygga in tomten så jag slipper andras katter då jag har en kraftig allergi.👍
Och måste ha någorlunda säker lösning då hela mitt hem bli kontaminerat om katter smiter in hos oss under sommaren.
Så jag kan tyvärr inte testa avskräckande saker som kanske fungerar.
Att testa egen katt är inte ett alternativ eftersom jag alltså inte tål några katter.