23 630 läst · 216 svar
24k läst
216 svar
Objudna katter - stängseltips
spruta med vatten fungerar inte, annars måste vakta 7/24. Tror jag bättre idea att kattägaren vaktar 7/24 på sin katt o plocka bajs eller skrämma från grannarna eller hur 💆🏻♂️🥳S Styrtekniker skrev:Jag som katt ägare vet att katter tar sig alla friheter de kan. Det jag har rekomenderat grannar att göra när de inte vill ha katter på deras tomt är att spola vatten på katterna. Det är inte skadligt för katten bara obehagligt. Att katter är egensinniga vet alla. Även om grannar inte har någon allergi. Är det deras rätt att slippa ha katter på deras tomt. Det vi fruktar mest är att gör vår katt till innekatt.
Har fått flera tips från folk som verkar ha blivit av med dem så ska testa dessa. Vissa områden har mer katter än andra. De som inte är allergiska verkar också inte jättesugna på att husera andras katter.Pellegnillot71 skrev:
Hade en arbetskamrat som var extremt allergisk mot många saker såsom katter hundar hästar. Han genomgick ett immuniseringsprogram för att bli av med allergin. Det låter som något du skulle undersöka. Kan ju inte vara roligt att gå omkring med ångest hela sommaren. Och vart du än flyttar så kommer det att finnas katter.
Antalet människor som tycker jag ska skaffa ett djur/hund, en egen allergivänlig katt som håller revir eller att jag ska medicinera för att slippa 🤦
Jag tar redan medicin.
Är astmatiker och immunterapi KAN absolut ge en lättnad av symtom MEN grannkatterna kommer inte vara det som driver mig och mitt barn att genomgå en sådan lång process.
Är det verkligen så svårt att förstå att alla inte kan läka sig själva eller strunta i vissa handikapp.
Jag tycker att jag exempelvis har rätt att vilja ha min altandörr öppen men samtidigt stoppa katter från att ta sig in.
Folk har sina katter i rastgårdar. Varför skulle jag inte kunna bygga liknande hinder för att hålla ute närgångna katter. Har fått flera bra tips om hur detta gjorts med lyckat resultat.
Jag börjar tror att många tycker det är katters rätt att få gå in i mitt hus.
Eller att några kattägare kanske får lite dålig samvete eftersom de fokuserar så mycket på min allergi och inte min rätt till min egen tomt.
Ledsen om jag låter sur nu ...men tråden verkar innehålla 2/3 goda råd för att tänka bort allergi eller acceptera läget.
MEN det jag behöver är ett plank, en grind och en spalje utformat så att katter inte klättrar över.
Redigerat:
skaffa hund...M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?
Galvaniserat hönsnät. Som sagt var. Billigt, lättuppsatt och tillräckligt smala ståltrådar för att det skall göra ont ifall katten dristar sig till att försöka klättra över det.M Miomin skrev:Har fått flera tips från folk som verkar ha blivit av med dem så ska testa dessa. Vissa områden har mer katter än andra. De som inte är allergiska verkar också inte jättesugna på att husera andras katter.
Antalet människor som tycker jag ska skaffa ett djur/hund, en egen allergivänlig katt som håller revir eller att jag ska medicinera för att slippa 🤦
Jag tar redan medicin.
Är astmatiker och immunterapi KAN absolut ge en lättnad av symtom MEN grannkatterna kommer inte vara det som driver mig och mitt barn att genomgå en sådan lång process.
Är det verkligen så svårt att förstå att alla inte kan läka sig själva eller strunta i vissa handikapp.
Jag tycker att jag exempelvis har rätt att vilja ha min altandörr öppen men samtidigt stoppa katter från att ta sig in.
Folk har sina katter i rastgårdar. Varför skulle jag inte kunna bygga liknande hinder för att hålla ute närgångna katter. Har fått flera bra tips om hur detta gjorts med lyckat resultat.
Jag börjar tror att många tycker det är katters rätt att få gå in i mitt hus.
Eller att några kattägare kanske får lite dålig samvete eftersom de fokuserar så mycket på min allergi och inte min rätt till min egen tomt.
Ledsen om jag låter sur nu ...men tråden verkar innehålla 2/3 goda råd för att tänka bort allergi eller acceptera läget.
MEN det jag behöver är ett plank, en grind och en spalje utformat så att katter inte klättrar över.
Inte bara vi som har problem med grannkatter som går in på tomten och gör sina behov. Vi är också två med kraftig allergi mot katt. Dessutom har vi en hund som avskyr katterna som går in på vår tomt.
Vi har också bestämt oss för att sätta upp staket runt hela tomten på 3000 kvm. Dels för att hålla bort katterna men även för att vår hund ska kunna gå fritt på vår tomt. Vår hund har smitit några gånger och då jagat iväg dessa katter. Grannarna har fått för sig att hunden tänker skada katterna. Men vi kan inte se någon sådan tendens. Risken brukar dock vara större att en katt skadar en hund när de blir trängda. Eftersom lagen säger att vi måste ha koll på vår hund så blir det staket. OM någon katt tar sig in på vår tomt då, så får det banne mig bli på kattägarnas ansvar. För då har vi gjort allt vi kan. Det räcker med att de har satt upp en HärGårman-skylt med katt på gatan som har 30 km/t.........det känns lite som att alla ska ta hänsyn till dom men dom tar inte hänsyn till andra.
Så nu funderar vi starkt på att sätta upp ett staket av korrigerad takplåt i maximalt tillåtna höjd, som vi tänkte måla rött och spänna upp mot stolpar som målas vita eller svarta på två av tomtens sidor, En sida av tomten har idag en tujahäck som snart är 2.meter hög...till den behövs det ett nät nertill för att spärrra av för katterna. Vid vår infart är tanken att tillverka två smidesgrindar som blir minst 150-160 cm höga som inte ska ha för stora glipor för att stoppa upp för katterna. Det blir väl rena rama Fort Knox. Men kanske grannarna börjar fatta.
Vi har också bestämt oss för att sätta upp staket runt hela tomten på 3000 kvm. Dels för att hålla bort katterna men även för att vår hund ska kunna gå fritt på vår tomt. Vår hund har smitit några gånger och då jagat iväg dessa katter. Grannarna har fått för sig att hunden tänker skada katterna. Men vi kan inte se någon sådan tendens. Risken brukar dock vara större att en katt skadar en hund när de blir trängda. Eftersom lagen säger att vi måste ha koll på vår hund så blir det staket. OM någon katt tar sig in på vår tomt då, så får det banne mig bli på kattägarnas ansvar. För då har vi gjort allt vi kan. Det räcker med att de har satt upp en HärGårman-skylt med katt på gatan som har 30 km/t.........det känns lite som att alla ska ta hänsyn till dom men dom tar inte hänsyn till andra.
Så nu funderar vi starkt på att sätta upp ett staket av korrigerad takplåt i maximalt tillåtna höjd, som vi tänkte måla rött och spänna upp mot stolpar som målas vita eller svarta på två av tomtens sidor, En sida av tomten har idag en tujahäck som snart är 2.meter hög...till den behövs det ett nät nertill för att spärrra av för katterna. Vid vår infart är tanken att tillverka två smidesgrindar som blir minst 150-160 cm höga som inte ska ha för stora glipor för att stoppa upp för katterna. Det blir väl rena rama Fort Knox. Men kanske grannarna börjar fatta.
Jag har använt Allox viltnät uppsatt med långa armeringsjärn som är nedslagna i backen. Längst ner sitter puts- respektive kycklingnät, beroende på vad jag haft tillgängligt för att katterna inte ska gå under. Det är inte vackert men effektivt. För att bättra på det estetiska intrycket är det en bokhäck på tillväxt på den sida som andra är mest berörda av.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Nu är inte avsikten att stänga grannkatterna ute utan hålla mina egna inne, de saknar trafikvett.
Alloxnätet är lite ”mjukt” och därför inte klättervänligt för katt. Vårt har suttit uppe i snart sex år och våra två katter har hållit sig inte och alla grannkatter har stannat på utsidan.
I rabatter där jag varken vill ha egna eller andras katter ligger det kompostgaller, de gröna. Syns i princip inte när tillväxten kommit igång. Det gör det ointressant att använda rabatten som kattlåda när de inte kan gräva i den.
Tillsammans med dofter som har getts som förslag, kanske gummiormar kan vara ett bra komplement. Man har dem på båtar för att skrämma fåglar, vem vet det kanske fungerar på katter också.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Förslagen är alltså:
Såg för något år sedan en deckare som var kopplad till vattenslang.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Förslagen är alltså:
När något djur nämnde sig sprutade den vatten.
Katter gillar ju inte vatten så dom slutar gå dit när det fins risk att bli duschad.
Placera den där du ser att katterna helst går.
Är själv allergiker, förstår hur du har det. Lyckligtvis växte mycket av min allergi bort när jag blev äldre, men det var outhärdligt som ung.
Hur jag skulle ha gjort, och som jag tror är ett bra och rimligt tillvägagångssätt med alla faktorer invägda så som grannsämja osv, utan att fantisera om olika spektakulära eller lustiga aktioner, är följande trappa av åtgärder.
1, Prata ordentligt med grannarna. Även skicka ett mejl till samtliga berörda grannar och beskriva situationen och hur det påverkar er, utan att överdriva eller ts på sig offerkofta eller "spela över". Efterhör hur grannarna själva ser hur ni kan hjälpas åt för att få till en bra situation, låt de vara med och ta fram en lösning - det brukar vara lättare för människor för att känna sig delaktiga och att de själva har kontroll, istället för att bli anklagade och tillsagda om vad de ska göra.
2, Vid utebliven tillräcklig respons, informera om kattägares skydligheter på ett sakligt och upplysande vis, utan anklagelser eller triumferande trycka pappret i ansiktet. Se nedan.
3, Informera om att du önskar att ni ska kunna hitta en lösning, och att du vill ha god grannsämja, men att det yttersta ansvaret vilar på kattägarna att deras katter inte "orsakar problem som påverkar andras hälsa och välbefinnande" enligt lagtext. Berätta att detta påverkar dig och din familj så pass mycket att du tyvärr ser dig tvungen att ta hjälp av rättsystemet, vilket du egentligen inte vill. Därefter går du vidare med detta i form av de anmälan och ansökningar av civilrättslig karaktär som kan vara aktuellt, tex till kommunens hälso och miljönämnd, länsstyrelsen, tingsrätten. Jag vet inte exakt vart och hur det kan vara aktuellt att vända sig men det får du ju då läsa på.
Hur jag skulle ha gjort, och som jag tror är ett bra och rimligt tillvägagångssätt med alla faktorer invägda så som grannsämja osv, utan att fantisera om olika spektakulära eller lustiga aktioner, är följande trappa av åtgärder.
1, Prata ordentligt med grannarna. Även skicka ett mejl till samtliga berörda grannar och beskriva situationen och hur det påverkar er, utan att överdriva eller ts på sig offerkofta eller "spela över". Efterhör hur grannarna själva ser hur ni kan hjälpas åt för att få till en bra situation, låt de vara med och ta fram en lösning - det brukar vara lättare för människor för att känna sig delaktiga och att de själva har kontroll, istället för att bli anklagade och tillsagda om vad de ska göra.
2, Vid utebliven tillräcklig respons, informera om kattägares skydligheter på ett sakligt och upplysande vis, utan anklagelser eller triumferande trycka pappret i ansiktet. Se nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3, Informera om att du önskar att ni ska kunna hitta en lösning, och att du vill ha god grannsämja, men att det yttersta ansvaret vilar på kattägarna att deras katter inte "orsakar problem som påverkar andras hälsa och välbefinnande" enligt lagtext. Berätta att detta påverkar dig och din familj så pass mycket att du tyvärr ser dig tvungen att ta hjälp av rättsystemet, vilket du egentligen inte vill. Därefter går du vidare med detta i form av de anmälan och ansökningar av civilrättslig karaktär som kan vara aktuellt, tex till kommunens hälso och miljönämnd, länsstyrelsen, tingsrätten. Jag vet inte exakt vart och hur det kan vara aktuellt att vända sig men det får du ju då läsa på.
Ja och sen glömmer vi allt vilt som skjuts och all kött uppfödning som vi människor äter. Så visst världen är allt skev i bland 🤔J Jazza1 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 301 inlägg
Det är ju precis det jag skriver och som står i länken jag hade i inlägget....Snnica skrev:
Det finns INGA allergivänliga pälsdjur!! Hur svårt ska det vara att förstå! Vi med allergier får alltid höra att vi kan skaffa allergivänliga djur. Det vittnar om djup okunskap. Numera är katter det mest allergiframkallande djuret och i skolor finns ofta mer kattallergen än hemma hos en kattägare! Det är därför barnen blir allergiska. Jag är själv extremt allergisk/astmatitisk och hoppas på att samhället snart ska begränsa kattägandet.
Citat från länken;
"Finns det allergifria kattraser? Det är en fråga många kattallergiker ställer sig. Svaret är att det inte finns allergifria katter, men allergihalterna varierar. Om du är allergisk och skaffar en allergivänlig katt finns det tyvärr inga garantier för att du slipper eventuella besvär."
Läs gärna hela inlägget, inkl. länkar, innan du går bananas och hävdar okunskap...
Redigerat:
Vi hade samma problem. Vi köpte ett elstängsel för smådjur på Granngården. Har fungerat utmärkt i många år.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Förslagen är alltså:
Ja jag har inte orkat sätta staket runt hela tomten så här kommer katterna och sen kommer kattägarna och frågar om jag sett deras katt och om dom får kolla runt lite har hänt några gånger så staket är nog bra om det är högtKrigus66 skrev:
Inte bara vi som har problem med grannkatter som går in på tomten och gör sina behov. Vi är också två med kraftig allergi mot katt. Dessutom har vi en hund som avskyr katterna som går in på vår tomt.