18 043 lÀst · 193 svar
18k lÀst
193 svar
Objudna katter - stÀngseltips
Men titta... đđ€ŻJ JohanLun skrev:
KattÀgarna?Nissens skrev:
Det Àr nog ts som behöver agera, spruta vatten efter katterna skulle jag sÀga Àr ett bÀttre och mer humant sÀtt Àn glykol som du tidigare föresprÄkat.
Duschflaska eller vattenslang.
@Nissens Det dÀr inlÀgget var inte trevligt. Varför skriver du sÄ?J JohanLun skrev:
Edit: SÄg att en anvÀndare listat en del av dina inlÀgg gÀllande detta Àmne. RÀven ska ta katter, glykol pÄ tomten, skjuta katter, etablera rÀv osv.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-tom-pa-vaetska.398959/page-10#post-4003512
Redigerat:
Jag har lyckats fÄ katterna bort frÄn min tomt. Det ska sÀgas att jag har en mur som gÄr runt, dock pÄ ett stÀlle sÄ Àr det en mycket tÀt hÀck.
Först sÄ undersökte jag var de kom in. Vilka vÀgar hade de. Det anvÀnde min tomt som genomfartsled. Jag satte upp likannde detta https://www.screwfix.com/p/stv-pest...e-top-flat-prickle-strips-450mm-24-pack/27603
Jag monterade dÀr de gick över. Sedan Àndrade de var de gjorde intrÄnget, jag satte nya skydd (se ovan). Efter ett tag sÄ gav de upp och gick en tur inne pÄ grannens tomt istÀllet. Min nÀsta eskalering hade varit elstÀngsel. Jag anvÀnder det mot harar och det fungerar bra.
Först sÄ undersökte jag var de kom in. Vilka vÀgar hade de. Det anvÀnde min tomt som genomfartsled. Jag satte upp likannde detta https://www.screwfix.com/p/stv-pest...e-top-flat-prickle-strips-450mm-24-pack/27603
Jag monterade dÀr de gick över. Sedan Àndrade de var de gjorde intrÄnget, jag satte nya skydd (se ovan). Efter ett tag sÄ gav de upp och gick en tur inne pÄ grannens tomt istÀllet. Min nÀsta eskalering hade varit elstÀngsel. Jag anvÀnder det mot harar och det fungerar bra.
Ett staket av typ Gunnebo pÄ 1.80 kan jag rekommendera... Det finns Gunnebo staket som inte heter Gunnebo men Àr billigare.M Miomin skrev:Vi har mÄnga katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trÀdgÄrden. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsÀtta ha utekatter som gillar att hÀnga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fÀller hÄr i utemöbler, gÄr in om vi har balkongdörren öppen och bajsar pÄ bÄde altan och i pallkragarna.
Vi har i flera Är testat spruta vatten etc men detta hjÀlper endast i nÄgra timmar.
Nu tÀnker vi bygga staket pÄ en kortsida och höja befintligt staket pÄ lÄngsida med hjÀlp av spalje eller armeringsjÀrn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klÀttra över. Staketet vi har nu Àr vÀldigt lÄgt sÄ vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försÀkra mig om att vÀlja rÀtt typ av staket.
Vi har en tÀt hÀck pÄ en lÄngsida och en kortsida som de inte gÄr igenom nÀr det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen Àr alltsÄ:
Staket och grind pÄ kortsida mot vÄr bilparkering, 180 cm högt. HÀr fÄr vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lÄgt staket mot grannen med spalje/armeringsjÀrn. HÀr mÄste det vara lite sikt igenom dÄ denna grannen Àr nÀra inpÄ, men vÀlvilligt instÀllt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Tankar och tips om typ av staket? NĂ„gon som lyckats bygga bort grannens katter?
I en kommun dÀr jag bodde tidigare hade katterna för vana att pissa i min carport sÄ det stank kattpiss i hela bilen. Pratade m kommunen som förstod problemet.
Jag frÄgade om jag kunde fÄnga in katten, ta av halsbandet och lÀmna in den som upphittad... Kvinnan pÄ kommunen skrattade och sa att det var helt ok.
KattÀgare fick dÄ bekosta kattens uppehÀlle pÄ pensionat och katten fick inte lida.
Antar att du menar just nu i denna trÄd? För i tidigare trÄdar har du ju skrivit vÀldigt mycket av just detta .Nissens skrev:
Vad Àr det du nu fantiserat ihop???
Jag har inte skrivit ett ont ord om katter eller att jag skall göra nÄgot mot dom. Du har livlig fantasi. Hur mÄnga gÄnger skall jag behöva upprepa att kattÀgarna Àr 100% ansvariga, inte katterna.
Ja, det Ă€r mĂ€rkligt, plötsligt har alla innekatter. đđ
NÀ, alla har vÀl innekatter i dina kvarter. Menar du att ts fabulerar?
Ja, men du svarar ju aldrig pÄ nÄgot.
LÀnkarna talar sitt tydliga sprÄk.
MÄnga katter undviker att klÀttra i svajiga stÀngsel. Testa nÀt som inte Àr stramt uppspÀnt, det skulle kanske kunna hjÀlpa. Vi hade ett löst hÀngande nÀt för att förebygga olyckor pÄ balkongen och vÄr katt undvek att klÀttra i det.
Att diskutera allergi och om nÄgra kattraser Àr tillrÀckligt allergivÀnliga Àr inte en vÀg framÄt. Har du allergi mot pÀlsdjur Àr det bÀsta att inte ha ett sÄdant djur. Den som verkligen vill ha katt ÀndÄ söker lösningar men den som Àr allergisk ska inte uppmanas att försöka hitta en lÀmplig kattras, alla Àr mer eller mindre allergiframkallande. Att skaffa katt ska vara nÄgot man gör för att man vill ha en katt, inte för att undvika grannkatterna.
Att diskutera allergi och om nÄgra kattraser Àr tillrÀckligt allergivÀnliga Àr inte en vÀg framÄt. Har du allergi mot pÀlsdjur Àr det bÀsta att inte ha ett sÄdant djur. Den som verkligen vill ha katt ÀndÄ söker lösningar men den som Àr allergisk ska inte uppmanas att försöka hitta en lÀmplig kattras, alla Àr mer eller mindre allergiframkallande. Att skaffa katt ska vara nÄgot man gör för att man vill ha en katt, inte för att undvika grannkatterna.
Ăr det ett tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt du anvĂ€nder pĂ„ andra saker ocksĂ„, tex om nĂ„gon parkerat en cykel utanför ditt staket sĂ„ slipar du bort ramnumret och slĂ€par ned den till stationen och dumpar den dĂ€r, sĂ„ att Ă€garen inte ska kunna Ă„terfĂ„ den? Eller tar bort nummerskyltarna pĂ„ grannens bil du tycker Ă€r för högljudd och tjuvkopplar, kör ivĂ€g och parkerar den vid vĂ€rtaterminalen? Ăr det nĂ„got av detta som Ă€r lĂ€mpligt att rekommendera tycker du? SjĂ€lv tycker jag allt detta Ă€r brottsligt och nĂ„got man absolut inte ska hĂ„lla pĂ„ med.L Len66 skrev:
(Jag kan tipsa om att de flesta katter har chip som förhoppningsvis kollas och de dÄ kommer se att katten du lÀmnat in bor i huset bredvid, om jag var din granne och du agerade pÄ detta sÀttet sÄ skulle jag inte ha en sÄ fortsatt positiv syn pÄ dig som granne)
Redigerat:
Har du glömt vad du skrivit vid ett flertal tillfÀllen förut eller ljuger du?Nissens skrev:
Oavsett vilket Àr det oroande, om du inte minns det tycker jag du ska söka hjÀlp - demens kan gÄ att bromsa.
Om du regelmÀssigt ljuger sÄ tycker jag du ska tÀnka till.
Det du vid upprepade tillfÀllen skrivit Àr otrevligt och jag tycker att det bör klassas som brottsligt att uppmana till olagliga saker. Jag vet inte vad forumets regler sÀger om att uppmana till det, dvs djurplÄgeri.
đđđB Bombus pratorum skrev:NĂ€stan alla utekattsĂ€gare i Sverige har parasiten Toxoplasma gondii i hjĂ€rnan, som den indirekt pĂ„verkar och styr. Du kan helt enkelt inte resonera med dom för parasiten sĂ€ger till dom att katter och kattpiss Ă€r det absolut bĂ€sta och viktigaste som finns.
[lÀnk]
âHos mĂ€nniskor Ă€r toxoplasmos livshotande för personer med nedsatt immunförsvar samt för ofödda foster, de flesta andra fĂ„r endast lĂ€tta symptom. Det finns dock studier som visar samband dĂ€r psykiska sjukdomar, som schizofreni, depression och Ă„ngestsyndrom Ă€r vanligare hos personer som Ă€r bĂ€rare av toxoplasma.
Det finns ocksĂ„ studier som pekar pĂ„ att det kan pĂ„verka pĂ„ hur utĂ„triktat, aggressivt eller risktagande en individ beter sig.â
Har du funderat pÄ att behandla allergin?M Miomin skrev:Har vi en vecka med 30 grader och strÄlande sol mÄste vi ÀndÄ plocka in nÀstan allt sÄ fort vi varit ute, för att allt blir obrukbart om katterna lÀgger sig pÄ grejerna.
Vi har snygg och relativt nybyggd altan med stora soffor och matplats. Hade gÀrna velat ha en utematta till sofforna men kan inte pÄ grund av omstÀndigheterna.
Det hÀr med att inte kunna ha öppet pÄ altanen stör mig ocksÄ enormt. Gick ner i tvÀttstugan i somras, dÄ jag glömde stÀnga altandörren och hörde hur mitt barn ropade att katten smet in igen. PANIK.
BÀvar för dagar dÄ barnen glömmer altandörren utan uppsikt och att nÄgon av katterna kommer in för att parkera sig i möblerna inomhus.
Jag förstÄr inte hur kattÀgare inte förstÄr hur handikappade allergiker blir. Jag Àr inte heller sÄ förtjust i kattbajs bland odlingarna och misstÀnker att fler kÀnner som mig.
Ăr det hönsnĂ€t vi mĂ„ste ha sĂ„ övervĂ€ger jag det nĂ€stan. Men hade varit skönt med snyggare alternativ.
Ăr den inte sĂ„ svĂ„r, sĂ„ rĂ€cker det ofta med receptfria lĂ€kemedel.
Vi har fyra katter, och har allergi mot pollen och katt i familjen, men den blir oproblematisk med ett och annat piller med antihistamin.
Om allergin beror pÄ att ni ser katter som obehagliga djur som hÄrar pÄ fel stÀlle, sÄ finns tyvÀrr inte sÄ mycket att göra.
El Àr inte bra varken för mÀnniskor el djur Àven om den Àr svag.M Miomin skrev:Kul tips! Men krÀver att jag "vaktar" och det Àr det jag vill komma bort frÄn.
El kanske hade varit nÄgot! Vet att min mamma framgÄngsrikt anvÀnde nÄgon typ av eltrÄd till sniglar som vandrade uppför hennes pallkragar.
Tror det i sÄ fall Àr bra med lite höjd sÄ att barnen slipper tÀnka pÄ trÄdarna. Funderar lite pÄ hur vi ska fÄ till en grind som passar med elen. Kanske fÄr ordna ett valv för att fÄ runt trÄden.
Ett valv borde inte se sÄ alltför konstigt eller otymplig ut eftersom vi har rött hus, precis som kommande staketet blir. Men det estetiska Àr ju klart ett problem nÀr man försöker bygga ett fort.
Om man Àr allergisk....Silly Bear skrev:
Folk Àr sÄ vÀldigt allergiska nu för tiden.
PopulÀrt i forumet
-
StÀngsel runt tomt med uppsÀttning = asdyrt!!
TrÀdgÄrd allmÀnt -
Objudna katter - stÀngseltips
TrÀdgÄrd allmÀnt -
Hur fÄ bort skatorna permanent?
TrÀdgÄrd allmÀnt -
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
TrÀdgÄrd allmÀnt -
Hej vi hÄller pÄ med ett bygg projekt.
TrÀdgÄrd allmÀnt
Mest lÀsta artiklarna
-
Familjen Kindlund: SÄ bygger de till huset utan att ta lÄn