23 630 läst · 216 svar
24k läst
216 svar
Objudna katter - stängseltips
Vi har också en hel del katter som stryker omkring i kvarteret. Dock skulle jag inte vilja vara utan dem. Grannen (som numera har flyttat) skaffade hund för ett antal år sen, då ville inte katterna gå där längre och strax efteråt fick de börja jaga möss som flyttade in i hela huset.
Visst, katter tar en hel del fåglar men framförallt en jäkla massa skadedjur. I bostadsområde som är allt annat än naturliga miljöer trivs möss och annat väldigt bra så katterna gör en enorm nytta här.
Sen får man ju se till att djur inte traskar in i huset beroende på om man är väldigt allergisk eller ej. Vi har också allergi mot hund och katt i huset och då får man hantera det på ett bra vis. Jag skulle ju exempelvis aldrig låta dynorna ligga ute om nätterna, oavsett om det är katter, fåglar, igelkottar eller andra djur som kryper runt i dem. Är det inte en katt som lägger sig bland dynor och kuddar så är det väl nån råtta.
Men men, det GÅR inte att kontrollera vart en katt man äger tar vägen om den är ute-katt. Det enda man kan göra är att skydda sin tomt eller sitt hus på ett smart sätt. Så länge lagen säger att katter får ströva fritt så får man utgå ifrån det. Den dagen katter förbjuds så lär vi ha en invasion av mött och råttor, så i det stora hela är jag övertygad om att det är det minst dåliga.
Visst, katter tar en hel del fåglar men framförallt en jäkla massa skadedjur. I bostadsområde som är allt annat än naturliga miljöer trivs möss och annat väldigt bra så katterna gör en enorm nytta här.
Sen får man ju se till att djur inte traskar in i huset beroende på om man är väldigt allergisk eller ej. Vi har också allergi mot hund och katt i huset och då får man hantera det på ett bra vis. Jag skulle ju exempelvis aldrig låta dynorna ligga ute om nätterna, oavsett om det är katter, fåglar, igelkottar eller andra djur som kryper runt i dem. Är det inte en katt som lägger sig bland dynor och kuddar så är det väl nån råtta.
Men men, det GÅR inte att kontrollera vart en katt man äger tar vägen om den är ute-katt. Det enda man kan göra är att skydda sin tomt eller sitt hus på ett smart sätt. Så länge lagen säger att katter får ströva fritt så får man utgå ifrån det. Den dagen katter förbjuds så lär vi ha en invasion av mött och råttor, så i det stora hela är jag övertygad om att det är det minst dåliga.
Du tycker inte det blir lite tokigt när du svarar mig på mitt svar till Nissen som har en historik av ogilla lösspringande katter och uttryckt vad han vill göra med dom?Silly Bear skrev:
Har inte läst vad han skrivit förut, jag menar precis det jag skrev
Tycker du kattägare ska kunna släppa ut sina katter hursomhelst så dom pissar i grannars sandlådor repar upp bilar när dom ligger och vilar på motorhuvar?
Egoistiskt beteende om du frågar mig när det bara är vad du och din katt vill som räknas
Vi har innekatter så jag har inget att ta ansvar för.
Heller ingen sandlåda som grannarnas katter kan kissa i, bilarna står normalt i garaget och jag har aldrig sett en katt liggandes på någon bil här i grannskapet.
Något mer du undrar över eller vill att jag ska ta ansvar för?
Vad är det du nu fantiserat ihop???FredrikR skrev:
Jag har inte skrivit ett ont ord om katter eller att jag skall göra något mot dom. Du har livlig fantasi. Hur många gånger skall jag behöva upprepa att kattägarna är 100% ansvariga, inte katterna.
Ja, det är märkligt, plötsligt har alla innekatter. 😂😂FredrikR skrev:
Nä, alla har väl innekatter i dina kvarter. Menar du att ts fabulerar?FredrikR skrev:
Ja, men du svarar ju aldrig på något.FredrikR skrev:
Tja, om du haft problem med att resonera med någon pga detta så kan det bero på att artikeln beskriver hut RÅTTOR påverkades. Försöker du resonera med en råtta så förstår jag att du har problem...B Bombus pratorum skrev:
Sen att du drar stora växlar av vad det står i artikeln och överdriver å det grövsta tyder ju även det på lite nedsatt förmåga.
Du vet att naturen är en grym plats???Nissens skrev:
Det är mer än 16 miljoner småfåglar som plågas ihjäl i Sverige av katter varje år. Fågelungar som blir av med ena eller båfda föräldrarna svälter ihjäl i sina bon.
Och det försöker du försvara???
Jag är väldigt glad att jag inte bidrar till det, ingen djurvän skulle kunna bidra till något sådant.
Det är illa nog att ni ignorerar familjer som ts, men det är ju långt värre än så.
Kan du försvara beteendet mot ts också? För det är vad tråden handlar om.
Det finns ungefär 1.000.000.000 fåglar i Sverige.
Av dessa så tar
- trafiken c:a 1% (6-7.000.000)
- fönsterrutor/kraftledningar/elnät/oljeutsläpp/vindkraftverk osv 0,1% (~800.000)
- katter 10-15% (10.000.000 - 15.000.000), MYCKET OSÄKERT och baseras till stora delar på en undersökning ifrån USA där det finns extremt mycket förvildade katter.
Enligt uppgift finns det 1.600.000 katter i Sverige och jag betvivlar att dessa tar 10 fåglar styck i snitt - "naturlig" död ?, ingen som bryr sig
Oj, du förnekar att du hyst agg mot lösspringande katter alltså? Det är inte kattägarna du vill ge glykol väl?!Nissens skrev:
Vad är det du nu fantiserat ihop???
Jag har inte skrivit ett ont ord om katter eller att jag skall göra något mot dom. Du har livlig fantasi. Hiur många gånger skall jag behöva upprepa att kattägarna ärr 100% ansvariga, inte katterna.
Ja, det är märkligt, plötsligt har alla innekatter. 😂😂
Nä, alla har väl innekatter i dina kvarter. Menar du att ts fabulerar?
Ja, men du svarar ju aldrig på något.
Samt insinuerar att jag ljuger om våra katter?
Var har du läst att jag skrivit vi har enbart innekatter i området? Varför skulle ts fabulera?
Du om någon är känd för att svara godtyckligt, kanske med en aktiekurs eller något annat goddag yxskaft svar.
Mår du bra?
Jag vill inte ge någon glykol över huvudtaget. Och det är inte katternas fel att ägarna släpper ut dom. Är du på riktigt?FredrikR skrev:
Har ingen aning om vad du gör med dina katter.FredrikR skrev:
Eftersom inga katter gör något i ditt område så måste det vara fel på katterna eller så är de innekatter.FredrikR skrev:
Aktiekurs?FredrikR skrev:
Vet inte vad du håller på med, men kan du föreslå något som kattägarna kan göra för att hjälpa ts?
Jodå, eftersom jag har rent samvete så. 😊FredrikR skrev:
I inlägg #7 skrev du:Nissens skrev:
"Det enda sättet är nog att ta bort katterna permanent."
Svårt att tolka det på något annat sätt än att du tycker TS ska döda katterna. Så att ge tipset till TS att döda katter anser jag nog platsar som att du skrivit "ont ord" om katter.
Om du läser igen lugnt och sansat ser du att jag skrev att vi inte har någon sandlåda som grannarnas katter kan kissa i.Nissens skrev:
Jag vill inte ge någon glykol över huvudtaget. Och det är inte katternas fel att ägarna släpper ut dom. Är du på riktigt?
Har ingen aning om vad du gör med dina katter.
Eftersom inga katter gör något i ditt område så måste det vara fel på katterna eller så är de innekatter.
Aktiekurs?
Vet inte vad du håller på med, men kan du föreslå något som kattägarna kan göra för att hjälpa ts?
Jodå, eftersom jag har rent samvete så. 😊
Grannarna har alltså utekatter, skulle uppskatta det till 4-5st här i närområdet, som ibland mer eller mindre diskret passerar över vår tomt. Några av dom är väldigt kelsjuka och sociala medans andra är lite skyggare.
Att jag inte sett någon ligga på en bil kan ju vara ett tecken på att jag har dålig syn, ljuger eller helt enkelt inte har sett det?
Och vad är ditt förslag att kattägarna kan göra för att hjälpa ts?FredrikR skrev:
Om du läser igen lugnt och sansat ser du att jag skrev att vi inte har någon sandlåda som grannarnas katter kan kissa i.
Grannarna har alltså utekatter, skulle uppskatta det till 4-5st här i närområdet, som ibland mer eller mindre diskret passerar över vår tomt. Några av dom är väldigt kelsjuka och sociala medans andra är lite skyggare.
Att jag inte sett någon ligga på en bil kan ju vara ett tecken på att jag har dålig syn, ljuger eller helt enkelt inte har sett det?
https://www.byggahus.se/forum/threads/katter-har-var-tomt-till-toalett.291981/post-3929730Nissens skrev:
Jag vill inte ge någon glykol över huvudtaget. Och det är inte katternas fel att ägarna släpper ut dom. Är du på riktigt?
Har ingen aning om vad du gör med dina katter.
Eftersom inga katter gör något i ditt område så måste det vara fel på katterna eller så är de innekatter.
Aktiekurs?
Jodå, eftersom jag har rent samvete så. 😊
Joråsörrat…
Finns nog fler trådar du skriver detta…
Men titta... 😂🤯J JohanLun skrev:
Kattägarna?Nissens skrev:
Det är nog ts som behöver agera, spruta vatten efter katterna skulle jag säga är ett bättre och mer humant sätt än glykol som du tidigare förespråkat.
Duschflaska eller vattenslang.