18 043 läst · 193 svar
18k läst
193 svar
Objudna katter - stängseltips
Här finns lite smått och gott
https://www.skadedjursbekampning.nu...MIpeWOtKiOjAMVYVqRBR2ssCaGEAAYASAAEgJbaPD_BwE
https://www.skadedjursbekampning.nu...MIpeWOtKiOjAMVYVqRBR2ssCaGEAAYASAAEgJbaPD_BwE
Jag får aldrig in några katter. Har häckar runt tomten och har satt kompostgaller inuti häckarna längst ner. Det såg kasst ut ett par år men nu tredje året så tänker man inte på det när häckarna vuxit in i gallret som ju dessutom är grönt. Planterar man häcken och sätter galler samtidigt blir det ju osynligt.
Har en grind att komma som är för låg att krypa under. Den är 1,70 cm hög och för tät att krypa igenom ...
Grinden kostade litegrann men gallret var faktiskt gratis. Köper man det nytt är det nog inte så dyrt heller ..
Har en grind att komma som är för låg att krypa under. Den är 1,70 cm hög och för tät att krypa igenom ...
Grinden kostade litegrann men gallret var faktiskt gratis. Köper man det nytt är det nog inte så dyrt heller ..
Det är mer än 16 miljoner småfåglar som plågas ihjäl i Sverige av katter varje år. Fågelungar som blir av med ena eller båfda föräldrarna svälter ihjäl i sina bon.FredrikR skrev:
Och det försöker du försvara???
Jag är väldigt glad att jag inte bidrar till det, ingen djurvän skulle kunna bidra till något sådant.
Det är illa nog att ni ignorerar familjer som ts, men det är ju långt värre än så.
Kan du försvara beteendet mot ts också? För det är vad tråden handlar om.
Snyggt! Påminner om hur vi har det på en kortsida och en långsida. Men grönt nätstängsel (1 m) som sitter i häcken så att det knappt syns. Aldrig sett någon av katterna forcera det men är ett lite större projekt att få upp nya täta häckar på resterande bitar av trädgården.Farstatjej90 skrev:
Jag får aldrig in några katter. Har häckar runt tomten och har satt kompostgaller inuti häckarna längst ner. Det såg kasst ut ett par år men nu tredje året så tänker man inte på det när häckarna vuxit in i gallret som ju dessutom är grönt. Planterar man häcken och sätter galler samtidigt blir det ju osynligt.
Blir en hög grind här också i nivå med staket mot uppfarten och får tänka på att sätta den lågt mot sten beläggningen. 👍
Har du testat med Sibirier?M Miomin skrev:Men allergivänlig är inte det samma som att man tål dem. Har man en kraftig allergi kommer inte detta hjälpa med "allergivänligt". Jag vill bygga in tomten så jag slipper andras katter då jag har en kraftig allergi.
Och måste ha någorlunda säker lösning då hela mitt hem bli kontaminerat om katter smiter in hos oss under sommaren.
Så jag kan inte testa avskräckande saker som kanske fungerar.
Att testa egen katt är inte ett alternativ eftersom jag inte tål några katter.
Är själv pälsdjursallergiker och vi har 2st som jag tål utan bekymmer vilket är underbart efter ett halvt liv utan husdjur.
Förstår dock om du inte ser att skaffa katt som du alternativ för att skrämma iväg grannkatterna.
Nej, var läser du att jag försvarar det?Nissens skrev:
Det är mer än 16 miljoner småfåglar som plågas ihjäl i Sverige av katter varje år. Fågelungar som blir av med ena eller båfda föräldrarna svälter ihjäl i sina bon.
Och det försöker du försvara???
Jag är väldigt glad att jag inte bidrar till det, ingen djurvän skulle kunna bidra till något sådant.
Det är illa nog att ni ignorerar familjer so ts, men det är ju långt värre än så.
Kan du försvara beteendet mot ts också? För det är vad tråden handlar om.
Du brukar tolka in saker i vad du läser, så det är inget nytt..
Ignorerar jag ts? Jag har ifrågasatt din attityd till katter och vad du antyder du vill göra med dom men inte lämpar sig att skriva här.
Jag påtalade endast att det är 3% av de småfåglar som dör, som dör pga utekatter.
Om du ser mig som djurplågare ber jag att få påminna om våra två pälsbollar är innekatter med utegård.
Tipset om att ställa ut en dammsugare var nog menat att dammsugaren skulle skrämma bort katter.M Miomin skrev:
Dammsugare har lite rykte om sig att ogillas av katter. Finns någon TV-reklam som anspelar på det.
Min förra katt var livrädd för dammsugaren fast han i övrigt var en rätt modig kille som inte tvekade att skydda gården mot inkräktare och därför blev rätt ärrig med åren. Men just dammsugaren var han livrädd för. Andra saker som lät mycket typ mixer brydde han sig inte om.
Dock var han bara rädd för den när den var igång, så skulle man ha den som kattskrämma skulle det krävas någon detektor som startade dammsugaren när katten passerade tomtgränsen.
Vad menar du med att ta upp 3% då?FredrikR skrev:
Du försöker ju förminska vad det är ni håller på med.
Jag har inte sagt ett ont ord om katter, det har du hittat på själv. Det är enbart kattägarna jag håller ansvariga. Men ni tar ju aldrig något ansvar.FredrikR skrev:
Och vad förändrar det menar du? Det är ändå 16 miljoner småfåglar som plågas ihjäl. Varje år.FredrikR skrev:
Om det är sant så är det ju fantastiskt bra, då kanske du har idéer om vad kattägarna kan göra för att hjälpa ts?FredrikR skrev:
Biltema säljer gröna hönsnätsliknande nät.M Miomin skrev:
Mitt tips skulle vara att försöka se vad katternas favoritväg in på tomten är och sedan näta det. Med ganska små åtgärder kan man nog få lata katter att göra något annat och iaf. begränsa.
Halvmeter är det vi har på sidan mot grannen och de hoppar tyvärr detta.FredrikR skrev:
Eftersom det är ganska stor gäng katter och de tydligen älskar att komma hit så kämpar de gärna lite 🤦 Grannarnas trädgårdar är mindre och vi har en uteplats som ser ut lite som ett vardagsrum, skyddad med lä och till hälften skydd mot regn, så förstår ändå varför katterna vill hänga här.
De största varianterna är lite mer tunga i rumpan så de kommer nog inte vilja klättra på något nät. 👍
Men efter råden här så överväger jag en diskret eltråd i överkant på plank, grind med valv och spalje/nät.
Likväl 3% av alla småfåglar som dör pga tamkatter.Nissens skrev:
Vad menar du med att ta upp 3% då?
Du försöker ju förminska vad det är ni håller på med.
Jag har inte sagt ett ont ord om katter, det har du hittat på själv. Det är enbart kattägarna jag håller ansvariga. Men ni tar ju aldrig något ansvar.
Och vad förändrar det menar du? Det är ändå 16 miljoner småfåglar som plågas ihjäl. Varje år.
Om det är sant så är det ju fantastiskt bra, då kanske du har idéer om vad kattägarna kan göra för att hjälpa ts?
Jag förminskar ingenting, jag presenterar fakta.
Men ser man på det från ditt sätt att resonera förstår jag att man vill tala om närmare 20miljoner fåglar som kattdödas, och inte att det är en bråkdel av alla småfåglar som dör under 1 år.
Fäktar du lika hårt åt de som är skyldiga till resterande 97%, alltså 565 miljoner småfåglar, drygt en halv miljard.
Ni tar inte ansvar?
Ska jag ta ansvar för dom som inte har innekatter, eller är alla kattägare solidariskt ansvariga?
Redigerat:
Men ser du katter klättra över planket?M Miomin skrev:Halvmeter är det vi har på sidan mot grannen och de hoppar tyvärr detta.
Eftersom det är ganska stor gäng katter och de tydligen älskar att komma hit så kämpar de gärna lite 🤦 Grannarnas trädgårdar är mindre och vi har en uteplats som ser ut lite som ett vardagsrum, skyddad med lä och till hälften skydd mot regn, så förstår ändå varför katterna vill hänga här.
De största varianterna är lite mer tunga i rumpan så de kommer nog inte vilja klättra på något nät. 👍
Men efter råden här så överväger jag en diskret eltråd i överkant på plank, grind med valv och spalje/nät.
Jag har haft en hel drös katter och vad jag har kunnat se hoppar de ogärna över hinder, trots att de kan. Mina hoppar närapå två meter rakt upp på ett skåp inne. Men ute går de helt enkelt runt hindret.
Här är ett på en och en halv meter och femtio meter långt.
https://www.granngarden.se/honsnat-granngarden-galvat-sexkantsnat-150cmx50m-50mm-maska
Det krävs inga kraftiga stolpar heller för nätet så prova med det.
Håller med Fredrik, han presenterar fakta. Du väljer att tolka faktat objektivt.Nissens skrev:
Jodå. Du har tidigare skrivit och hejat på i trådar där glykol och annat som skadar katter på ett grymt sätt presenterats.Nissens skrev:
Fredrik presenterade siffran.Nissens skrev:
Jag undrar också varför du vill hålla folk skyldiga. Jag är sannolikt inte varken din eller ts granne. Du har ingen aning om jag fortfarande har katt, om den isåfall är innekatt eller ej.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 678 inlägg
Har inte läst vad han skrivit förut, jag menar precis det jag skrevFredrikR skrev:
Tycker du kattägare ska kunna släppa ut sina katter hursomhelst så dom pissar i grannars sandlådor repar upp bilar när dom ligger och vilar på motorhuvar?
Egoistiskt beteende om du frågar mig när det bara är vad du och din katt vill som räknas