18 043 läst · 193 svar
18k läst
193 svar
Objudna katter - stängseltips
Jag förstår precis, och det är verkligen bedrövligt att kattägarna helt ignorerar er.M Majmaj skrev:Har vi en vecka med 30 grader och strålande sol måste vi ändå plocka in nästan allt så fort vi varit ute, för att allt blir obrukbart om katterna lägger sig på grejerna. Vi har snygg och relativt nybyggd stor altan med stora soffor och matplats. Hade gärna velat ha en utematta till sofforna men kan inte på grund av omständigheterna.
Det här med att inte kunna ha öppet på altanen stör mig också enormt. Gick ner i tvättstugan i somras, då jag glömde stänga altandörren och hörde hur mitt barn ropade att katten smet in igen. PANIK.
Det där var inte någon liten promenad utan krävdes ordentlig sanering.
Bävar för dagar då barnen glömmer altandörren utan uppsikt och att någon av katterna kommer in och lägger sig i möblerna inomhus.
Jag förstår inte hur kattägare inte förstår hur handikappade vi allergiker blir.
Är det hönsnät vi måste ha så överväger jag det nästan.
Ja, höns/kycklingnät kan ju vara en idé. Egentligen skulle kattägarna åtminstone finansiera det.
För mig är det obegripligt att det är tillåtet att man får göra så med sina husdjur. Och lika obegriplig är bristen på empati dessa djurägare genomgående verkar vara drabbade av, både gentemot djur och människor..
Redigerat:
Kul tips! Men kräver att jag "vaktar" och det är det jag vill komma bort från.F fusion skrev:Har inte så stort problem nu, men i förra huset var det många katter som förpestade.
På den tiden satte jag angeldon som jag smällde av via trådar inifrån sommartid. Katter har tydligen bra minne för de slutade var vid vårt hus.
Nu finns iofs inte knallkorkar som smäller, men tipsar om tryckluftslang med nån vissla i änden och som flyger runt när man släpper på luften, vet en som haft framgång med det.
Elstängsel?. Eller en eltråd högst upp på staketet för att hindra klättring.
El kanske hade varit något! Vet att min mamma framgångsrikt använde någon typ av eltråd till sniglar som vandrade uppför hennes pallkragar.
Tror det i så fall är bra med lite höjd så att barnen slipper tänka på trådarna. Funderar lite på hur vi ska få till en grind som passar med elen. Kanske får ordna ett valv för att få runt tråden.
Ett valv borde inte se så alltför konstigt eller otymplig ut eftersom vi har rött hus, precis som kommande staketet blir. Men det estetiska är ju klart ett problem när man försöker bygga ett fort.
Redigerat:
Jag är imponerad av hur lugnt du hanterar att bli utsatt på detta viset. Jag hade nog inte klarat att behärska mig. Hade kanske samlat kattägarna och konfronterat dom med vad de gör mot er.M Majmaj skrev:Kul tips! Men kräver att jag "vaktar lite" och det är det jag vill komma bort lite från.
El kanske hade varit något! Vet att min mamma framgångsrikt använde någon typ av eltråd till sniglar som vandrade uppför hennes pallkragar.
Tror det i så fall är bra med lite höjd så att barnen slipper tänka på trådarna. Funderar lite på hur vi ska få till en grind som passar med elen. Kanske får ordna ett valv för att få runt tråden.
Borde inte se så alltför konstigt ut eftersom vi har falurött hus. Men det estetiska är ju klart ett problem när man försöker bygga ett fort.
Hade det inte hjälpt så vet jag inte vad jag hade gjort, men det hade nog varit något som inte är bra att skriva om här. 😉
Att du inte har empati är känt sedan förut. Jag har uttryckt full förståelse för ts, något du aldrig kommer att göra eftersom du tillhör samma gruppering som ts kattägande grannar.J JohanLun skrev:
Du kan ju förklara för ts hur ni tänker, för det är svårt att förstå för oss andra.
Jag kör med eltråd i nederkant på ena sidan av staketet och överkant på andra sidan för hundarnas skull. Ibland i ngn rabatt. Flyttar runt aggregatet mellan de olika ställena men låter tråden vara kvar. Funkar bra på våra katter också.
Empati..?Nissens skrev:
Hur ska han kunna förklara hur andra tänker menar du? Visst du är ju känd för att göra dig till talesperson för en grupp men det brukar bli mest spekulationer...
Jag tror att om du skriver vad du tänker blir du bannad?Nissens skrev:
Jag har empati för djur som drabbas av otrevligheter och även ts som drabbas av detta, men djurplågare tycker jag är motbjudande. Och nu vet jag att du kommer anklaga mig för att vara fågelplågare men du har fel.Nissens skrev:
Sluta skriva insinueringar om djurplågeri och blinksmileys efter, stå för det du vill säga isåfall.
Toppen! Kommer definitivt testa snarast. Fungerar det någorlunda kan jag fortsätta sätta ut för att säkra upp eventuell klättring på kommande staket. Blir det tillräckligt jobbigt att forcera alla hinder kanske de hoppar över vår tomt. 😍hsd skrev:
Näpp.J JohanLun skrev:
Jag vet bara att du tidigare berättat att du gör som ts grannar. Vad du fantiserar om vad jag skall skriva får du stå för själv. Jag har inte skrivit ett enda ord om något djurplågeri i denna tråden. Men visst är jag emot det, det har du rätt i.J JohanLun skrev:
Vad har du fått för dig nu då? Jag har absolut inte insinuerat något om något djurplågeri, det måste vara någon process mellan dina öron som spökar för dig.J JohanLun skrev:
Jag står för vad jag tycker, till skillnad från det du håller på med.
Kan du stå för att du har samma beteende som ts grannar?
Vet inte vad du pratar om. Jag har full förståelse för ts situation och det är bedrövligt att människor beter sig som ts grannar gör. Antar att du tillhör samma kategori.FredrikR skrev:
Vad tycker du att kattägarna skall göra för att lösa problemet?
Verktygstokig
· Västerbotten
· 678 inlägg
Hatar man katter för att man inte vill ha grannens katt klättrande på sina utemöbler om man är allergisk?FredrikR skrev:
Tycker snarare det är ganska rimligt att man håller sina djur på sin egen gård, speciellt om allergiska grannar har klagat
Extremt egoistiskt beteende