36 166 läst · 496 svar
36k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Långe Jan vill ju inte länka till var han hittar information, oklart om han även tror att detta är ett reglebrott mot forumreglerna att uppge sin källa... eller han helt enkelt tycker det är för svårt rent tekniskt... Eller som jag tror, bara hittat på alltsammans själv ur fantasin...
Om det kan antas att katten är övergiven eller förvildad kan jakträttshavaren själv avliva katten. Det behövs inte tillstånd från Länsstyrelsen för detta. Det är mycket viktigt att avlivningen utförs på ett korrekt sätt. Tänk också på att det är viktigt att du är helt säker på att katten inte har någon ägare. Om katten ska skjutas inom detaljplanerat område krävs tillstånd från polisen.
Vad menar du Långe Jan är tillåtet i stockholm?
Jag tror jag sällan varit med om någon som likt Jan och Nisse som snackar så mycket bullshit utan att ha något alls att referera till. Så fort frågan kommer upp så svaras det med "det är enkelt att söka själv". Svaret är att ni inte kan hitta det ni påstår och troligen inte själva vet hur söka och länka information...
Detta står på länsstyrelsen sthlmL L Jan skrev:Så du är jurist? Du kanske vet att det är på Länstyrelserna olika regler och tillämpningar i olika delar av landet? Olika regler i olika Länstyrelser. Tex Sthlms ser jag nu att om man är jägare får man avliva katter, utan tillstånd från Länstyrelsen, vissa omstädigheter. Sök på Sthlm och katter. Detta får man inte för vår Länstyrelse.
Övergivna eller förvildade katter
Om du misstänker att en katt är övergiven bör du försöka hitta ägaren. Om du inte kan få tag i ägaren kan du göra en anmälan till Länsstyrelsen.Om det kan antas att katten är övergiven eller förvildad kan jakträttshavaren själv avliva katten. Det behövs inte tillstånd från Länsstyrelsen för detta. Det är mycket viktigt att avlivningen utförs på ett korrekt sätt. Tänk också på att det är viktigt att du är helt säker på att katten inte har någon ägare. Om katten ska skjutas inom detaljplanerat område krävs tillstånd från polisen.
Vad menar du Långe Jan är tillåtet i stockholm?
Jag tror du bara snackar bullshit och har missuppfattat vad någon sagt till dig, jag antar du inte har detta skriftligt, OM du har det ber jag dig ta ett foto/scanna och publicera här. Om du INTE har det och det är nåt du fått till dig muntligt så vill jag påstå att du missförstått det hela. Du verkar ha rätt lätt att missförstå när språkbruket blir komplicerat, kanske så även i detta fall?L L Jan skrev:
Jag tror jag sällan varit med om någon som likt Jan och Nisse som snackar så mycket bullshit utan att ha något alls att referera till. Så fort frågan kommer upp så svaras det med "det är enkelt att söka själv". Svaret är att ni inte kan hitta det ni påstår och troligen inte själva vet hur söka och länka information...
Nä nu har du helt felAlfredo skrev:
Vi diskuterar Objudna katter - stängseltips inte deras juridiska ombud
håll dig till trådstartarens ämne
Stängseltips.returen skrev:
Inte tips på hur man begår brott. Det är Niissens och Långe Jan som styrt in denna diskussion på att eliminera katterna, inte stängsla ut dem såsom TS vill göra.
sorry att jag inkräktade på dit EGO och i din alldeles egna fanklubb.K Krux skrev:
Det är dax att du lämnar denna sand(katt)lådan nu, hitintills har du bara slängt sand på misshagliga inläggare.
Kan ju då vara lämpligt att du föregår med gott exempel och i fortsättningen bara kommenterar stängseltippsJ JohanLun skrev:
Om admin bryter ut diskussionen om det är ok att förgifta eller stjäla katter till en egen tråd så ska jag kommentera respektive topic i respektive tråd.returen skrev:
Sålänge det ligger i samma tråd anser jag att jag får svara på de felaktiga och olagliga / vidriga inlägg Nissens och Jan skriver. Men jag undrar ju om Jan är ett forumtroll. Att Nissens är en forumtomte vet vi väl sen förut.
Jag orkar inte söka i tråden, men vad är ditt bidrag här till "stängseltips"? Vilket tips om stängsel har du inkommit med? Om vi nu pratar förebild och inte slaska ned trådar utanför topic...
Nedan verkar vara det tips du inkommit med i tråden. Verkligen konstruktivt. NOT!
Vad mer har du bidragit till annat än att heja på Tomtar och Troll?returen skrev:
Har inget emot katter de är suveräna på att hälla råttor borta, iofs bara de fyrbenta.
Men katter associeras ofta med olägenheter
-hårar ner dynor
-skiter i sandlådor och rabatter
- tar och dödar söta kaniner och fåglar
-sprider smitta tex zoonoser -rabies som också är en epizooti, salmonella, toxoplasmos och vissa antibiotikaresistenta bakterier som MRSA, MRSP och ESBL samt vissa parasiter.
Komma tillrätta med detta är inte lätt
Man kan ju,
ta bort ägarna
ta bort katterna
skaffa en eller två små söta tyska jaktterriers.
Bästa är om man kan få ägarna att flytta till ett område där katter är ett obligatoriskt innehav.
De verkar ju ändå vara helt likgiltiga för vad själva katten då den får springa omkring på stan utan tillsyn likt en 12.-årig gängkriminell.
Det är troligen lättare att få fred i Ukraina för att inte säga hela världen än att få en consensuslösning grannar mellan när det gäller katthållning.
Administrator
· Skåne
· 8 018 inlägg
Håll er till att diskutera stängseltips, tack. Vi är djurvänner på Byggahus.se och jag stänger av de från tråden som tjafsar och uppmanar till djurplågeri.
/Moderator
/Moderator