36 166 läst · 496 svar
36k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Vet inte om de har länkat till detta tidigare, men här framgår alltså från den dom att "…Ifråga om katter som tränger in i [grannens] hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla dörrar och fönster stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem."W Wip3 skrev:
https://lawline.se/answers/har-katt...annar-nar-katten-tar-sig-in-i-grannens-bostad
Enligt domar så verkar det inte så.W Wip3 skrev:
"…Ifråga om katter som tränger in i [grannens] hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla dörrar och fönster stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem."
https://lawline.se/answers/har-katt...annar-nar-katten-tar-sig-in-i-grannens-bostad
Jag vill bara upplysa om att virtuella elstängsel och halsband med elchock inte är tillåtet.
Se nedan iofs gamla artikel men jag förmodar det gäller fortfarande
Förbjudna elhalsband för hundar säljs helt öppet av en svensk nätbutik. Nu granskas marknadsföringen av Konsumentverket.
https://www.gp.se/32071463-deb5-4244-87dd-2c8ed5588c03
Vanliga synliga elstängsel verkar i vissa fall vara tillåtna.
Förbjudna elhalsband för hundar säljs helt öppet av en svensk nätbutik. Nu granskas marknadsföringen av Konsumentverket.
https://www.gp.se/32071463-deb5-4244-87dd-2c8ed5588c03
Märkligt? Det är ju samma slags katter här i Sverige. lite jobbigt för katten bara kort tid, tills de lär sig. Sedan blir livet för katten bättre, även för ägarna och grannarna.J JohanLun skrev:Jag vill bara upplysa om att virtuella elstängsel och halsband med elchock inte är tillåtet.
[länk]
Men vibrationsvarianten funkar säkert också.
Där ser man. Håller inte med men det spelar väl inte så stor roll om det finns en dom...ylven skrev:
Lämnar nu denna sandlåda så får medlemmar ge varandra öknamn i fred.
Är det märkligt att man i Sverige anser att djurens välmående är viktigare än vad man gör i en del andra länder? Det kan väl ändå inte vara någon nyhet? Det finns en hel del annat i lagstiftningen som skiljer mellan olika länder, vilket de flesta känner till.L L Jan skrev:
det märkliga är tvärt omAlfredo skrev:
dvs när man i Sverige ogillar att man flår hundar levande i kina så tycker kineserna att vi är konstiga
Tyvärr är det svårt att påverka vissa saker, djurplågeri och diktatur borde göra att vi slutar handla med vissa länder.returen skrev:
Nu har vi dock att finna oss i de lagar vi har i sverige, här har vi inte elchockhalsband på djur, ställer ut glykol, flår hundar levande osv. Jag är rätt glad vi har högt ställda krav i sverige på hur djur ska behandlas. Tyvärr finns många som inte har empati och heller inte följer lagen. Här på forumet hoppas jag vi kan ge varandra tips om hur man hanterar djur så man både tar hänsyn till deras välmående och också håller sig inom svensk lag. Tyvärr har många förslag i tråden postats som både är olagliga och plågsamma.
Vad än Jan tycker så är dessa halsband inte tillåtna i Sverige. Även om de verkar kunna säljas.
Skulle det finnas en godkänd produkt som inte har elshock utan något annat som gör att katten håller sig inom en tomt så får ni gärna tipsa om detta. Jag skulle absolut kunna tänka mig att prova det, om det är humant och inte finns några risker för djuret. I länken som Jan postade stod ju även faror, tex om en räv eller annat rovdjur kan komma in på tomten och försöka fånga katten som då inte kan fly utan att bli elchockad så kan det innebära ganska stora problem, då räven kan passera denna gräns.
Att gillra fällor för djur bör kunna ge ganska allvarliga straff så även för de som inte har någon empati för andra så kanske självbevarelsedrift att inte åka dit kan hindra?
Jag diskuterar i tråden. Du själv kanske skulle komma med något vettigt istället för att skriva massa skit . För det är det enda jag fått från digreturen skrev:
Jag har en liknande lösning, fungerar utmärkt.A Aitak skrev:Jag har satt upp fågel- och kattpiggar. De är i plast och böjer sig. Katterna tycker definitivt inte om att gå på räcket. En gång hoppade en katt över räcket, men hade problem att ta sig ut från trädäcket. Fungerar faktiskt riktigt bra.
I övrigt används buskar och lådor som toalett. Stanken är vedervärdig på sommaren så bästa alternativet är att ha dörrar och fönster stängda. Här är det okastrerade och omärkta katter som styr med ägarnas goda minne.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 526 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 526 inlägg