38 259 läst · 496 svar
38k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Vad gör de då? Här gnäller alla på rådjuren som äter alla blommor, skiter och är bärare av fästingar. Men de vekar kommunen skita i. Det verkar märkligt om kommunen skulle skicka ut kommandosoldater för att i ett villaområde skjuta ihjäl eller fånga katter som har en ägare.hsd skrev:
Men eftersom det i tidigare trådar skrivits om kommunjägare med digra utbildningar på ett par tre timmar, enormt svåra prov där jag antar att man lär sig fram och bak på ett gävär, skilja på en häst och en räv (även om det ibland förekommer att en och annan häst blir skjuten av misstag) - men framförallt ett enormt katthat och en glädje att skjuta andra människors tamdjur så kanske dessa jägare rycker ut direkt de får höra att chans finns att skjuta någons misse. Även om jag tycker det vore rimligare att bedriva jakt på tex kanadagäss i hundratal som skiter överallt, fiskmåsar, rådjur mm. Men, troligen krävs mer att skjuta dessa då de inte kommer fram och spinner och stryker sig mot benet på jägaren. Dessa jägare som precis lärt sig fram och bak på gäveret kan troligen inte pricka ett rådjur, än mindre en fågel...
T timmerhuset_78 skrev:
Lustigt med katter som pratar, man kan misstänka att det antingen inte är katter utan människor eller att det växer konstiga svampar på tomten.Intet skrev:
Jag plockar kattskit eftersom det är den enda rätt man har. Har insett att jag också kan få klappa med händerna, fräsa och kasta vatten mot katterna för att hålla dem och grannarna underhållna. Men thats about it. Katternas rätt i samhället är det som gäller.Intet skrev:
Tråden är från början inriktad för staket och plank så ska inte kidnappa mer än så här!
Så är det ju, jag skulle säga att det är hundar som är annorlunda. Man får ju inte döda rådjur, kråkor osv som kommer in på tomten heller (givet man bor i tätbebyggt område). Stänglsar man in så kan man ju slippa ganska många djur förutom katter.T timmerhuset_78 skrev:Jag plockar kattskit eftersom det är den enda rätt man har. Har insett att jag också kan få klappa med händerna, fräsa och kasta vatten mot katterna för att hålla dem och grannarna underhållna. Men thats about it. Katternas rätt i samhället är det som gäller.
Tråden är från början inriktad för staket och plank så ska inte kidnappa mer än så här!
Skillnaden mellan katter och rådjur är ju att ingen äger rådjuret, medan någon äger katten. Det senare kan ju ses som en fördel då det faktiskt finns en ägare att vända sig till vid problem.
Vi har folk i området som är galna på rådjuren och vill alla ska skjutas. På något sätt har jag svårt att se hur man kan vara så arg på djur. Jag tycker rådjur (och katter, harar mm) är fina att se på. Rävar och grävligar kan jag vara lite reserverad mot eftersom de kan skada katter, men jag skulle inte drömma om att försöka göra dem illa eller få dem skjutna - så jag slipper gärna ha en grävlig boende på tomten men då får man tex hälla ut något som luktar nåt de inte gillar. Har man en trädgård man vill "skydda" är ju som sagt stängsel nog bästa vägen framåt. Om än jobbig.
Ja vi har rådjur och mördarsniglar också men har inte hunnit klippa ihjäl några rådjur änJ JohanLun skrev:Så är det ju, jag skulle säga att det är hundar som är annorlunda. Man får ju inte döda rådjur, kråkor osv som kommer in på tomten heller (givet man bor i tätbebyggt område). Stänglsar man in så kan man ju slippa ganska många djur förutom katter.
Skillnaden mellan katter och rådjur är ju att ingen äger rådjuret, medan någon äger katten. Det senare kan ju ses som en fördel då det faktiskt finns en ägare att vända sig till vid problem.
Vi har folk i området som är galna på rådjuren och vill alla ska skjutas. På något sätt har jag svårt att se hur man kan vara så arg på djur. Jag tycker rådjur (och katter, harar mm) är fina att se på. Rävar och grävligar kan jag vara lite reserverad mot eftersom de kan skada katter, men jag skulle inte drömma om att försöka göra dem illa eller få dem skjutna - så jag slipper gärna ha en grävlig boende på tomten men då får man tex hälla ut något som luktar nåt de inte gillar. Har man en trädgård man vill "skydda" är ju som sagt stängsel nog bästa vägen framåt. Om än jobbig.
Jag tänker att hönsen isåfall bör vara inom ett stängel. Har en kompis som har höns och han låter dem gå fritt på dagen men de är inne på natten och då verkar det funka utan att de blir tagna, iallafall att de flesta klarar sig...Alfredo skrev:
många många katter är vilda och igen äger dessa för de har förmågan att föröka sig i lönndom.J JohanLun skrev:Så är det ju, jag skulle säga att det är hundar som är annorlunda. Man får ju inte döda rådjur, kråkor osv som kommer in på tomten heller (givet man bor i tätbebyggt område). Stänglsar man in så kan man ju slippa ganska många djur förutom katter.
Om man säkerställt katterna är vilda så är det rimligt att fånga in och försöka omplacera eller rätt organisation avliva katterna. Att ha "sommarkatt" som man okastrerad sen bara överger är djurplågeri. Katter klarar sig rätt dåligt som "vilda djur".returen skrev:
Men detta är ju viktigt. Några i tråden förespråkar att fånga in katter de VET har ägare och inte alls är vilda. Detta är något helt annat.
Om det står en övergiven bil med sönderslagna rutor och bortryckta skyltar så är det rimligt att försöka få bilen bortbogserad, på lagligt sätt förstås.
Om du är irriterad på din granne så är det inte ok att transportera bort hans bil och dumpa den i nån grusgrop eller slita bort skyltarna och ramnumret och ställa utanför bilskroten.
Misstänkt förvildade katter ska man först kolla chip / halsband för att se om det är en förrymd katt som kanske har ägare som eftersökt den. Är den vild så lämnas den ju lämpligen till en organsiation som försöker omplacera den. Går det inte är det tyvärr avlivning, men då sker detta förhoppningsvis på ett bra sätt - och med kontroller att den faktiskt inte är chippad.
De här förslagen att förgifta eller döda katter som har ägare och inte är förvildade, när man inte ens pratat med ägaren är så dumma så det liknar ingenting. Att bara tänka tanken gör att jag tycker de personerna som vill agera så är kriminella idioter. Likaså de som säger att kommunjägare och personal på kommunen rekomennderar att fånga / döda / avidentifiera katter som har ägare -. det är kriminellt och jag skulle önska de fick sparken eller ännu hellre dragna inför tinget. Tänk om man ringde till kommunen och sade att grannens barn var för högljudda och de då sa "men elda upp deras kåk så blir de hemösa och du har löst problemet"... Vad är det för neandertalare vi pratar om?
gratulerar om du tror att en vildkatt går att få tam-.J JohanLun skrev:Om man säkerställt katterna är vilda så är det rimligt att fånga in och försöka omplacera eller rätt organisation avliva katterna. Att ha "sommarkatt" som man okastrerad sen bara överger är djurplågeri. Katter klarar sig rätt dåligt som "vilda djur".
Men detta är ju viktigt. Några i tråden förespråkar att fånga in katter de VET har ägare och inte alls är vilda. Detta är något helt annat.
Om det står en övergiven bil med sönderslagna rutor och bortryckta skyltar så är det rimligt att försöka få bilen bortbogserad, på lagligt sätt förstås.
Om du är irriterad på din granne så är det inte ok att transportera bort hans bil och dumpa den i nån grusgrop eller slita bort skyltarna och ramnumret och ställa utanför bilskroten.
Misstänkt förvildade katter ska man först kolla chip / halsband för att se om det är en förrymd katt som kanske har ägare som eftersökt den. Är den vild så lämnas den ju lämpligen till en organsiation som försöker omplacera den. Går det inte är det tyvärr avlivning, men då sker detta förhoppningsvis på ett bra sätt - och med kontroller att den faktiskt inte är chippad.
De här förslagen att förgifta eller döda katter som har ägare och inte är förvildade, när man inte ens pratat med ägaren är så dumma så det liknar ingenting. Att bara tänka tanken gör att jag tycker de personerna som vill agera så är kriminella idioter. Likaså de som säger att kommunjägare och personal på kommunen rekomennderar att fånga / döda / avidentifiera katter som har ägare -. det är kriminellt och jag skulle önska de fick sparken eller ännu hellre dragna inför tinget. Tänk om man ringde till kommunen och sade att grannens barn var för högljudda och de då sa "men elda upp deras kåk så blir de hemösa och du har löst problemet"... Vad är det för neandertalare vi pratar om?
Det är nog mest sannolikt det är en förvildad tamkatt, nån som haft som sommarkatt eller sprunit bort / övergetts. Jag tror det är sällan vildkatter överlever speciellt länge så de dessutom kan föda upp ungar i det vilda. Jag är dock ingen expert inom detta, men hoppas att de organisationer som arbetar med det vet så mycket att de kan ordna på bästa sätt.returen skrev:
Fel sätt är att nån hillbilly skjuter först och kollar sen, eller förgiftar katten och liknande. Skulle jag själv påträffa någon skjutandes i villaområdet, eller ställa ut gift så skulle jag omedelbart anmäla detta - i fallet gift som djurplågeri och om någon skjör skulle jag noga begära att få se alla tillstånd och att det utreddes om det gjordes på rätt sätt. Jag vill inte ha nån som skjuter här överhuvudtaget, jag litar inte på att detta görs på säkert sätt och bara risken att någon person drabbas gör att jag verkligen vill veta att de isåfall gjort allt enligt konstens alla regler. Om inte hoppas jag att de får sin vapenlicens indragen. Men inte ens gubben som sköt en ponny (eller var det två) på typ 50 meters håll i en hästhage troendes det var ett vildsvin fick väl tillståndet indraget, så jag misstänker att kraven är på samma nivå som att få köra trehjuling eller nåt?