34 896 läst · 477 svar
35k läst
477 svar
Objudna katter - stängseltips
Helt sant. Jag har aldrig känt mig trakasserad av vare sig katter eller kattägare. Mina katter har dock haft en del duster med olika grannkatter men de brukar lösa dessa utifrån sin egen lagstiftning, som för övrigt har många likheter med ditt medeltida synsätt.Nissens skrev:
Vi har som sagt helt olika syn i denna fråga. Helt uppenbart.Nissens skrev:
Och vad har det med något att göra?Nissens skrev:
Om du tror att grannkatter är det enda dina katter ägnar sig åt så har du inte koll.Alfredo skrev:
Ja, du har betydligt rymligare samvete än jag.Alfredo skrev:
Ett exempel på vilken nivå av hederlighet jag är på. 😊Alfredo skrev:
Skulle aldrig skaffa en katt att släppa ut vind för våg i grannskapet. 😊
Redigerat:
Ja tjena. missuppfattning? Du känner några jurister 😀 och det funkar inte så, nähe.J JohanLun skrev:n vanlig missuppfattning är att fortkörningsböter och indraget körkort är båda straff och båda hanteras av tingsrätten. Det fungerar inte så. Jag är själv inte jurist, men känner några stycken. Jag har annat för mig och har inte tid att vaken försöka förklara eller googla fram en länk just nu. Du har nog fått både det ena och andra om bakfoten.
Du har annat för dig. Det är du som har fått om bakfoten.
https://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2007:1150J JohanLun skrev:
1 § Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Står inget här vad "sådan tillsyn" menas?
JAG tolkar det som att man som kattägare ska ha koll på sin katt så att den inte orsakar skador (t.ex repor på bil lack) och avsevärda olägenheter, här kan man ju diskutera vad det är men TS är allergisk mot katter och JAG skulle se det som en avsevärd olägenhet.
Min poäng med det hela är att jag läser det som att en kattägares ansvar är faktiskt större än vad många tror.
Du får gärna länka till gps halsbandet, om det finns.L L Jan skrev:Så du är jurist? Du kanske vet att det är på Länstyrelserna olika regler och tillämpningar i olika delar av landet?
Allt var uppgjort med Länstyrelsen, i förväg. Kommunen hänvisade dit. Gjorde som de sa.
Olika regler i olika Länstyrelser. Tex Sthlms ser jag nu att om man är jägare får man avliva katter, utan tillstånd från Länstyrelsen, vissa omstädigheter. Sök på Sthlm och katter. Detta får man inte för vår Länstyrelse.
Till alla kattbesatta beklagar jag så klart lösningen. Men det blev ohållbart till slut. Tänk själva, halvgömt kattskit överallt. Inte ens när det var snö gick vi fria. Tog två år av problem och kontakter innan detta sattes i bruk. Inget annat funkade, tyvärr.
Välja mellan pest eller kolera!
Flera ber mig länka. Trots att allt går att hitta själv på några sekunder. Märkligt. Eller bara lata?FredrikR skrev:
Vill ej göra reklam här. Man får inte länka allt heller, läs policyn.
Klistra ovan vibrationshalaband i Amazon.com. Så hittar du.
HahaL L Jan skrev:
Den som hävdar nåt brukar ha bevisbördan, så även du.. 😂😂
Amazon hade ett som vibrerade när katten jamade, är det ett sånt du syftar på?
Har du brytt dig om sådana petitesser förut?L L Jan skrev:
Egenmäktigt förfarande är ok enl dig, länka vill du inte. Jag tror till och med det är ok om du inte gör reklam för egna produkter. Jag antar du inte konstruerat och säljer mjau halsbandet själv?
Alfredo skrev:
driver du med mig? Det finns ju tusentals på nätet.
https://tractive.com/en/fp/invisibl...2oInMJl_VXvxbNOXGBelHt5hmPHZ7-EHIXvutxHA8_JsS
https://www.purrfectfence.com/pages...ACqgFTyV8ENOrl5B6cZjQcGN1HvSmKumOG3qMadLeK-Pk
Policyerna står i de allmänna villkoren ibland. De som man kryssar ok på och aldrig läser. Ok?
Nej jag förstår inte alls vad du syftar på. Vilken policy skulle förbjuda att du länkar till ett katthalsband? Pratar du om reglerna för detta forum eller vad pratar du om?L L Jan skrev:
Jag driver absolut inte med dig utan fattar helt enkelt inte vad det är du syftar på för slags "länkförbud". Vems "allmänna villkor" är det du avser?
Och som tidigare skrivits är det helt ointressant med länkar till anordningar som ger katten en "korrigerande elstöt" då dessa enligt min uppfattning bryter mot svensk djurskyddslagstiftning och är helt otänkbara att använda för mig och säkerligen många andra här.