34 896 läst · 477 svar
35k läst
477 svar
Objudna katter - stängseltips
Finns länk till lagrummet.W Wip3 skrev:
Under Lawline länkarna fanns även mer information.
Jag skulle snarare fråga L Janne och T Nisse om var de får sin information från, då det är den som är kontroversiell och går mot det som står i lagtexten.
Nu är ju svartbyggen något skiljt från stöld, egenmäktigt förfarande, djurplågeri osv. Jag vet inget län där tex stöld är tillåtet. Kanske har du sett flykten från new york eller drömt nåt annat.L L Jan skrev:
Nej det har du rätt i. Jag hade ingen aning om att det är kommuner och/eller länsstyrelser som tillämpar brottsbalken. Jag trodde det var domstolarna som dömde efter den.L L Jan skrev:
Då har man lärt sig något nytt idag med! 😉
Nä, men eftersom jag då är utsatt för något man kan se som trakasserier och det inte verkar bli några konsekvenser från lagens långa arm, så har man inget val om man vill ha en förändring.Alfredo skrev:
Men du accepterar förstås att bli utsatt utan vidare och knyter på sin höjd näven i byxfickan?
Alfredo skrev:
Eller kolla dig omkring utanför Sundbyberg...J JohanLun skrev:
Någon polis har gett mig fortkörningsböter och har även hänt att de klockat och stoppat mig och utan böter. Men sagt något förmanande istället.
Du har samma val som alla andra som vill förändra lagstiftningen. Engagera dig på lämpligt sätt för att skapa en opinion för den förändring du önskar, och hoppas att du får med dig tillräckligt många för att förändringen så småningom ska genomföras.Nissens skrev:
Det brukar för övrigt kallas demokrati.
Jag begår i alla fall inte brott. Det kan du vara helt säker på. Jag hoppas och tror att de flesta resonerar som jag gör.Nissens skrev:
Jag förstår inte ett smack av vad du försöker säga! För övrigt har jag nog inte satt min fot i Sundbyberg på över tjugo år, vad det nu har med saken att göra...L L Jan skrev:
Nej jag är inte jurist men förstår texten jag läser.L L Jan skrev:Så du är jurist? Du kanske vet att det är på Länstyrelserna olika regler och tillämpningar i olika delar av landet?
Allt var uppgjort med Länstyrelsen, i förväg. Kommunen hänvisade dit. Gjorde som de sa.
Olika regler i olika Länstyrelser. Tex Sthlms ser jag nu att om man är jägare får man avliva katter, utan tillstånd från Länstyrelsen, vissa omstädigheter. Sök på Sthlm och katter. Detta får man inte för vår Länstyrelse.
Till alla kattbesatta beklagar jag så klart lösningen. Men det blev ohållbart till slut. Tänk själva, halvgömt kattskit överallt. Inte ens när det var snö gick vi fria. Tog två år av problem och kontakter innan detta sattes i bruk. Inget annat funkade, tyvärr.
Välja mellan pest eller kolera!
Kan du påvisa skillnaden mellan Länstyrelsen Stockholm kontra tex Dalarna?
Stockholm:
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/skotsel-av-djur/tillsyn-over-hundar-och-katter.html
Övergivna eller förvildade katter
Om du misstänker att en katt är övergiven bör du försöka hitta ägaren. Om du inte kan få tag i ägaren kan du göra en anmälan till Länsstyrelsen.Om det kan antas att katten är övergiven eller förvildad kan jakträttshavaren själv avliva katten. Det behövs inte tillstånd från Länsstyrelsen för detta. Det är mycket viktigt att avlivningen utförs på ett korrekt sätt. Tänk också på att det är viktigt att du är helt säker på att katten inte har någon ägare. Om katten ska skjutas inom detaljplanerat område krävs tillstånd från polisen.
Dalarna:
https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/djur/skotsel-av-djur/tillsyn-over-hundar-och-katter.html
Övergivna eller förvildade katter
Om du misstänker att en katt är övergiven bör du försöka hitta ägaren. Om du inte kan få tag i ägaren kan du göra en anmälan till Länsstyrelsen.Om det kan antas att katten är övergiven eller förvildad kan jakträttshavaren själv avliva katten. Det behövs inte tillstånd från Länsstyrelsen för detta. Det är mycket viktigt att avlivningen utförs på ett korrekt sätt. Tänk också på att det är viktigt att du är helt säker på att katten inte har någon ägare. Om katten ska skjutas inom detaljplanerat område krävs tillstånd från polisen.
En vanlig missuppfattning är att fortkörningsböter och indraget körkort är båda straff och båda hanteras av tingsrätten. Det fungerar inte så. Jag är själv inte jurist, men känner några stycken. Jag har annat för mig och har inte tid att vaken försöka förklara eller googla fram en länk just nu. Du har nog fått både det ena och andra om bakfoten.L L Jan skrev:
Hells angles? Medborgargarde? Ja, det verkar vara ditt sätt när du inte är nöjd med hur lagen är utformad.Nissens skrev:
Näe, du verkar helt klar vara sämre än dem. Givetvis trist om de inte tar ansvar för det deras katt ställer till med, men det är sannolikt i de flesta fall inte olagligt.Nissens skrev:
Det du gör är olaglgt, oetiskt, empatilöst. Finns inget försvar.
Som sagt, din retorik är medeltida.
Det märks att du aldrig varit utsatt för dessa trakasserier. Det är inte lagstiftningen det är fel på, de bryr sig inte om den.Alfredo skrev:
JomenAlfredo skrev:
Det gör du nog om det är enda vägen för att sluta utsättas för ett.Alfredo skrev:
Jag får ersänna att jag går mot röd gubbe ibland, det är olagligt, men inte straffbart. 😊
De flesta begår inte olagligheter och övergrepp även om de blivit utsatta för någon orättvisaNissens skrev:
Det är väl skillnad mellan stöld, djurplågeri och egenmäktigt förfarande mot att gå mot röd gubbe? Du är ju helt orimlig.Nissens skrev:
Om vi säger så här, om du går mot röd gubbe eller kör för fort, tycker du då det är ok att jag snor din bil och dumpar den i Nybroviken? Du gjorde ju fel och då har jag väl rätt att göra något för att straffa dig, även om det är olagligt?