C
Svaret från Fronius du lagt ut är daterat 12 oktober 2015.... Förklara det,tack

Fronius hänvisar till det allmänna dokumentet(brevet) i sitt svar till kjork, vad gäller "överbelastning med paneler" Alltså helt korrekt. Det dokumentet är givetvis utarbetat av en hög dignitär inom Fronius, som också signerat dokumentet, och är beredd att lägga sin hand i elden på att stämmer.

• Gilla
carra
  • Laddar…
C carra skrev:
Svaret från Fronius du lagt ut är daterat 12 oktober 2015.... Förklara det,tack
här bjuder jag på en skärmdump från min inkorg.
Mailet kom till mig idag kl 14:13 som du kan se uppe i högra hörnet.

• Skärmdump av ett mail i en mobiltelefon från PV Support om solpanelsmoduler och Fronius växelriktare, mottaget kl 14:13.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
carra
  • Laddar…
C
A Arnodt skrev:
Fronius hänvisar till det allmänna dokumentet(brevet) i sitt svar till kjork, vad gäller "överbeslastning med paneler" Alltså helt korrekt. Det dokumentet är givetvis utarbetat av någon hög dignitär inom Fronius, som också signerat dokumentet.
Där ser man, jag var inte intresserad av det jag uppfattade som hans översättning utan ville se originalet,jag borde ju ha läst svaret från Fronius ställt till honom där de hänvisade....Fel av mig...

• Gilla
kjork
  • Laddar…
C
K kjork skrev:
här bjuder jag på en skärmdump från min inkorg.
Mailet kom till mig idag kl 14:13 som du kan se uppe i högra hörnet.
Tack!

En överlast på runt 30% är bara bra effektmässigt dvs installerad kwp kan vara 30% större än vad växelriktaren AC effekt är specad för och gränsen här är 50%. Innan detta så klipper den och ger ej mer ut.

Inte vad detta handlar om utan att det att själva gränsvärdet för öppen spänning har överskridits med 50% vilket även certifikatet frånskriver sig ifrån.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Oj,oj vilken lång tråd om detta. Det är felkopplat och felkonstruerat, alla andra gissningar kan upphöra.

Tröskelvärdet för att en Fronius växelriktare ska starta är 200 volt. Det får man med 6-7 paneler i serie. Optimalt är runt 600V, vanligen ca 18 paneler beroende på fabrikat. Men slingspänningen får aldrig gå över 1000V, även med hänsyn till kalla soliga dagar i februari-mars. Har du fler paneler ska de delas upp på flera slingor, i ditt fall 2 st.

Paneler går snabbt upp i spänning bara det är dagsljus, även vid mulet väder. Men de ger låg effekt. Växelriktaren kan försöka starta då spänningen är tillräcklig, men spänningen går ner när slingan kopplas in och växelriktaren kan stanna, sedan försöker den snart igen.

Du borde absolut ha fått in en del, även utan sol och i västläge med 36 paneler.
Du kan felsöka som en del tipsar om, t ex före DC-brytaren du har, men det är inte ditt jobb och kan potentiellt vara farligt då det bör vara runt 600V - eller det dubbla om det är felkopplat i en slinga.

Ja, som en del säger kan man sedan sätta flera slingor parallellt för att spara lite kabel. Men med moderna paneler kan då strömmen bli för hög med standard 6mm2-kabel. Och framförallt ska kablarna delas upp igen innan de går in i växelriktaren och sättas på separata skruvplintar då plintarna inte är gjorda för att ta emot mer än 10A.

Så i ditt fall är det antingen 1 slinga vilket ger på tok för hög spänning, eller så är två slingor parallellkopplade men utan uppdelning före växelriktaren. Att snåla kabel på detta sätt på en villa är inte lönt, och med dina tak bör absolut två MPPT-er utnyttjas.

Jag skulle ha bara ett besked till installatörerna/projekteraren: gör om, gör rätt.
Jag har byggt många anläggningar med Fronius och det är liknande byggen som ger branschen dåligt rykte. Behöver du backup ställer jag också upp.
Ove

• Gilla
Holypain och 7 till
  • Laddar…
Jag påbörjar montage av mitt system nästa vecka så kan inte ge siffror. Jag har 28 paneler på 365Wp/st och en Fronius Symo 10kW. När jag motionerar deras kalkylator vill den inte gå över 18 paneler per MPPT. Tak i SSW i stort oskuggat så planen är 2 slingor med 14 i varje på varsin MPPT. Det går att parallellkoppla dem till MPPT1 om man vill för att spara kabel men då får man i stället ha en grövre kabel. Till mig har de av misstag levererat 6mm² men jag klagar inte.

Det finns nackdelar med parallellkoppling om ena slingan har skuggor ibland eller olika riktade så bäst är att använda båda MPPT i mitt fall.

Jag kommer att kunna få solljus året runt på mina paneler, grannens taknock når inte upp till solen när den står som lägst vid vintersolståndet men strax innan vårdagjämningen och strax efter höstdagjämningen finns en granntall som skuggar ena halvan av taket. Lagom att ha ena slingan där.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
O Ove Fredriksson skrev:
Oj,oj vilken lång tråd om detta. Det är felkopplat och felkonstruerat, alla andra gissningar kan upphöra.

Tröskelvärdet för att en Fronius växelriktare ska starta är 200 volt. Det får man med 6-7 paneler i serie. Optimalt är runt 600V, vanligen ca 18 paneler beroende på fabrikat. Men slingspänningen får aldrig gå över 1000V, även med hänsyn till kalla soliga dagar i februari-mars. Har du fler paneler ska de delas upp på flera slingor, i ditt fall 2 st.

Paneler går snabbt upp i spänning bara det är dagsljus, även vid mulet väder. Men de ger låg effekt. Växelriktaren kan försöka starta då spänningen är tillräcklig, men spänningen går ner när slingan kopplas in och växelriktaren kan stanna, sedan försöker den snart igen.

Du borde absolut ha fått in en del, även utan sol och i västläge med 36 paneler.
Du kan felsöka som en del tipsar om, t ex före DC-brytaren du har, men det är inte ditt jobb och kan potentiellt vara farligt då det bör vara runt 600V - eller det dubbla om det är felkopplat i en slinga.

Ja, som en del säger kan man sedan sätta flera slingor parallellt för att spara lite kabel. Men med moderna paneler kan då strömmen bli för hög med standard 6mm2-kabel. Och framförallt ska kablarna delas upp igen innan de går in i växelriktaren och sättas på separata skruvplintar då plintarna inte är gjorda för att ta emot mer än 10A.

Så i ditt fall är det antingen 1 slinga vilket ger på tok för hög spänning, eller så är två slingor parallellkopplade men utan uppdelning före växelriktaren. Att snåla kabel på detta sätt på en villa är inte lönt, och med dina tak bör absolut två MPPT-er utnyttjas.

Jag skulle ha bara ett besked till installatörerna/projekteraren: gör om, gör rätt.
Jag har byggt många anläggningar med Fronius och det är liknande byggen som ger branschen dåligt rykte. Behöver du backup ställer jag också upp.
Ove
Ja det har blivit en lång tråd. Och jag uppskattar det svårt mycket. Det finns så mycket hjälp här så det är otroligt. Jag kommer inte felsöka anläggningen själv då det är över min kompetens och vill inte få tillbaka att jag förstört något och garantierna är i soptunnan.

imorgon kommer jag ringa dem igen och höra hur läget är. Tack för uppbackningen.

• Gilla
pellesnurr
  • Laddar…
Åsa Lund
Ring inte. Skriv. Maila. Felanmäl. Detta är så dåligt gjort att du behöver börja dokumentera eländet.
Hur mycket pengar håller du inne för dem? Släpp inte en krona till innan du har en anläggning som fungerar.

Nytt svar från fronius. De missförstod tidigare frågan som ni skrev ovan.

Are we talking about 36 modules in a series? Or do you have any parallel strings? Do not think that the 36 modules in the series array might be in the voltage limits of the inverter, please send us more detailed information about your PV system array to give further help. Send us a single line diagram of the proposed array and the datasheet of the PV module you are planning to use.

Moreover, please have a look at the video tutorial and our solar.configurator tool in the following links, with the help of this tool you will be able to determine which specific arrays you can connect to your inverter.

• Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Bättre om du hade frågat om det går bra att seriekoppla 36 st paneler à 390 Wp i en enda seriekopplad sträng och koppla in till en enda MPPTingång på din Fronius Symo 12.5-3-M.
Fronius Symo har alltså svensktalande personal, så att man kan ställa frågor på svenska?

De har nog inte helgdag idag den 6 jan, utan jobbar som vanligt i Österrike.

Det intressanta är om du får svar av Fronius att det inte är tillåtet med 36 st seriekopplade paneler à 390 Wp i en enda sträng, och att Fronius då avsäger sig alla garantier för växelriktaren. Då har du det svaret att trycka upp i käften på din "erfarna installatör", om det nu verkligen skulle vara så att de har seriekopplat alla, vilket är svårt att tro att en solcellsfirma skulle få för sig till att göra.

För övrigt kan du själv kolla hur många paneler Fronius anger som får seriekopplas, görs med Fronius Solarconfigurator:
[länk]

TrinaSolar Vertex S 390 Wp, 40,8 V tomgångsspänning, 120 celler.

Välj tillverkare "Trina Solar Energy", och model "TSM-390DE09 (Vertex S)
var inne och tittade nu. Finns ju inget alternativ som visar på mindre än två string. Det läskiga är att som installatör borde man ha vetskap om det verktyget och då få det serverat för sig hur man får koppla samman ett visst antal paneler av en viss typ. Ändå blir det fel

Tydligen olika växelriktaren, jag har Solaredge 12,5 kW där det står på deras hemsida ”tekniken med konstant spänning garanterar att växelriktaren alltid fungerar på sin optimala inspänning oavsett hur många paneler som finns i en sträng eller vid varierande miljöförhållanden”. Kolla hemsidan på din växelriktare

O Ove Fredriksson skrev:

Ove
Vanliga paneler ger en Isc MAX på 15A idag utan parallellkoppling. Växelriktares kontakter och skruvplintar ska klara detta och ofta det dubbla med god marginal. Så inga låga 10A är aktuellt om det inte är någon budgetväxelriktare, vilket Fronius inte är.
Denna VR klarar 30A+ på MPPT1 om det görs enligt manual.

K kjork skrev:
Bild
På undersidan av växelriktaren sitter en knapp. (bilder). Den sitter till vänster.
Undersidan av en växelriktare med kablar och en knapp till vänster.
Skapa konto
Knapp på undersidan av en växelriktare, belägen till vänster intill kablar och lock.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.