F frfr01 skrev:
Hej!
Jag håller också till i Jönköpings regionen och försöker ta in offerter från lokala aktörer.
Tänkte fråga om du vill dela med dig av dina erfarenheter och vilken/vilka av de du pratade med som du fick en bra bild av. Gick du vidare med ngn av dessa, isf vilken och vad avgjorde erat beslut?
Vi kollade med SeSol, Wettersol, SveaSolar och Jönköping Energi. De två första hörde aldrig av sig efter lämnad offert och låg likvärdigt i pris med Svea Solar som var väldigt aktiva i sin återkoppling (på ett positivt sätt). Jkpg Energi var billigast men jag fick känslan av att de inte hade lika bra koll som övriga. Vi gick vidare med Svea Solar, installation på gång snart.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Just ja, vi hade Solcellen ute på besök också. Kunnig och trevlig person, men han bedömde att vårt hus inte lämpade sig för solpaneler pga brutet tak, uppdelat i många småytor mm vilket skulle kräva optimerare. Och det använder inte Solcellen.

BiFuel BiFuel skrev:
Vi kollade med SeSol, Wettersol, SveaSolar och Jönköping Energi. De två första hörde aldrig av sig efter lämnad offert och låg likvärdigt i pris med Svea Solar som var väldigt aktiva i sin återkoppling (på ett positivt sätt). Jkpg Energi var billigast men jag fick känslan av att de inte hade lika bra koll som övriga. Vi gick vidare med Svea Solar, installation på gång snart.
ok!
Vill du nämna ngt om vilken lösning ni valde (antal paneler, optimerare mm) samt vad det landade åp för effekt och pris?

F frfr01 skrev:
ok!
Vill du nämna ngt om vilken lösning ni valde (antal paneler, optimerare mm) samt vad det landade åp för effekt och pris?
Vi får inte plats med mer än 17 paneler, tyvärr. Vi har inte själva valt något, det som offererades var SolarEdge 7kW VR och optimerare samt 400W paneler från Trina om jag minns rätt. Priset är kanske inte så relevant då vårt hus har sina egna förutsättningar avseende tak, höjd etc. Men storleksordningen 125 tusen efter avdrag har jag för mig. Sitter inte med grejerna just nu. Detta var som sagt i samma storleksordning som 2 av de andra. Hög kostnad per installerad kW pga få paneler och bökigt tak.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har läst tråden idag från början till slutet.
Har precis fått igång min anläggning och försöker läsa mig till mer lärdom.
Undrar vad som hände sen - kom det en besiktningsman och slutade det lyckligt?

Holypain Holypain skrev:
Har läst tråden idag från början till slutet.
Har precis fått igång min anläggning och försöker läsa mig till mer lärdom.
Undrar vad som hände sen - kom det en besiktningsman och slutade det lyckligt?
Besiktningsman har vart på plats. Låg på dem länge utan åtgärd från deras sida. Kontaktade jurist som i sin tur kontaktade dem. De hörde av sig omgående och skickade annan installatör för att åtgärda alla anmärkningar.

Det krävdes en jurist för att det skulle hända något.

• Ledsen
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra att du tog in en besiktningsman 👍Riktig skojare till entreprenör!
Hur mycket var fel i anläggningen?
Och hur har elproduktionen ändrats efter att alla fel rättades till?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bra att du tog in en besiktningsman 👍Riktig skojare till entreprenör!
Hur mycket var fel i anläggningen?
Och hur har elproduktionen ändrats efter att alla fel rättades till?
Elproduktionen har vart rätt hela tiden sen de fick igång anläggningen efter mycket om och men.

Avstånd mellan paneler, kablar som hängde mot takpannor, panelerna satt dikt an varandra, märkningar och skyddsrör. Inget som innebar omedelbar fara enligt besiktningsmannen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.