O Ove Fredriksson skrev:
Fantastiskt!
Mjukvaruproblem - vem hade kunnat gissa det. Eloge till din envishet och att vända på varje tuva tills det var löst. Även jag får backa ;) och ta tillbaka påståendet att allt troligen var OK. Och tack för att ha delat med dig av erfarenheterna så generöst.
Tack!
Ja det är lätt att bli enkelspårig när man riktar in sig på endast en felkälla. Men, det är tack vare alla er i tråden som jag tex fått kontaktuppgifter till fronius och tips på frågeställningar till dem. Hade jag inte vänt mig till er så hade jag suttit här i juni och tyckt att nu lyser väl ändå solen tillräckligt för att man ska kunna få några watt åtminstone.
Så stort tack till ert engagemang och jag har lärt mig massor om något jag inte hade en aning om till en början.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Tack!
Ja det är lätt att bli enkelspårig när man riktar in sig på endast en felkälla. Men, det är tack vare alla er i tråden som jag tex fått kontaktuppgifter till fronius och tips på frågeställningar till dem. Hade jag inte vänt mig till er så hade jag suttit här i juni och tyckt att nu lyser väl ändå solen tillräckligt för att man ska kunna få några watt åtminstone.
Så stort tack till ert engagemang och jag har lärt mig massor om något jag inte hade en aning om till en början.
Ja, frågan är om inte något hade hunnit gå sönder om anläggningen hade börjat köras på full effekt med alla panelerna i serie, när solen skinit starkare. Möjligen var det åtgärden redan nu under vintermånaderna som var räddningen.

Ja, att felet skulle ligga i Fronius firmware var helt otippat.
Jag pratade med en konsultkollega med mycket lång erfarenhet av Fronius växelriktare.
Han tyckte att felet var mycket märkligt och detta var första gången han hade sett att ett fel i Fronius firmware hade åstadkommit en så stor produktionsstörning.

Hans uppfattning om riskerna med överspänning var att Fronius växelriktare mäter strängspänningen innan växelriktaren drar igång och att växelriktaren skulle ha larmat för överspänning innan någonting hade tagit skada. Vi har inte verifierat detta med Fronius än, men vi tar upp det vid nästa tillfälle.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Så var det här nu inte, tror jag. Hade kjorken låtit bli att uppdatera programvaran i Froniusen nu för någon vecka sedan, efter det att otolbos pajas-installatör hade varit där den 3:e gången, ja då hade det ju fungerar som det skulle och någon bugg skulle inte ha införts med någon uppdatering.
Som jag förstått kjorken, var buggen inte med i Fronius-programvara från fabriken, utan kjorken införde buggen med en uppdatering.

Redigerat:
Jag tittade på några andra växelriktare och version fro32482.upd med buggen finns tillgänglig för alla och uppdateringen är en knapptryckning bort för användarna.

Iofs var det Kjorken som införde buggen iom uppdateringen men det var Fronius som la ut uppdateringen.

Jag hade gärna testat den felaktiga versionen i en annan anläggning. Jag har ingen egen vanlig Symo. Jag ska kolla med en kompis i nästa vecka.

A Arnodt skrev:
Så var det här nu inte, tror jag. Hade kjorken låtit bli att uppdatera programvaran i Froniusen nu för någon vecka sedan, efter det att otolbos pajas-installatör hade varit där den 3:e gången, ja då hade det ju fungerar som det skulle och någon bugg skulle inte ha införts med någon uppdatering.
Som jag förstått kjorken, var buggen inte med i Fronius-programvara från fabriken, utan kjorken införde buggen med en uppdatering.
det stämmer. Jag tror de nedgraderat programvaran till den som var från fabrik men de säger också att man kan prova att uppdatera om det inte fungerar som det ska. Vilket jag då testade. Inget visade ju på att det skulle vara något fel i själva uppdateringen men det skulle ju vart tydligt om man uppdaterat ett fungerande system.

Thank you for the feedback that the downgrade worked, our developers are informed!

Redigerat:
Åsa Lund
När blir det besiktning? Nyfiken på resultatet :)

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
När blir det besiktning? Nyfiken på resultatet :)
kommer självklart uppdatera här när det är gjort. Än finns inget datum och jag kan tänka mig att det blir av när det blir bättre väder.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
L Lars Ivarsson skrev:
Ja, att felet skulle ligga i Fronius firmware var helt otippat.
Jag pratade med en annan konsultkollega med mycket lång erfarenhet av Fronius växelriktare.
Han tyckte att felet var mycket märkligt och detta var första gången han hade sett att ett fel i Fronius firmware hade åstadkommit en så stor produktionsstörning.

Hans uppfattning om riskerna med överspänning var att Fronius växelriktare mäter strängspänningen innan växelriktaren drar igång och att växelriktaren skulle ha larmat för överspänning innan någonting hade tagit skada. Vi har inte verifierat detta med Fronius än, men vi tar upp det vid nästa tillfälle.
Igår pratade jag med en annan kollega med goda kontakter med Fronius.
Jag ställde frågan om vad som händer vid överspänning från exempelvis 36 seriekopplade paneler.
Han svarade att högst troligt skulle det bränna växelriktaren. Han sa även att det inne i växelriktaren sitter ett överspänningsskydd som i vissa fall går att återställa mekaniskt.

Så bästa rådet är: Koppla inte för många paneler i strängen. Han påminde även om att det nu finns paneler med högre spänning är tidigare, så man bör göra en koll och inte bara gå på antalet paneler.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur går det med din anläggning?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur går det med din anläggning?
nu tuggar den på och fungerar som den ska. Inväntar besiktning fortfarande

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
K kjork skrev:
nu tuggar den på och fungerar som den ska. Inväntar besiktning fortfarande
Vilket datum har de lovat att besiktningen ska vara klar ?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vilket datum har de lovat att besiktningen ska vara klar ?
jag inväntar fortfarande datum när de ska påbörja besiktning

Åsa Lund
Vad har du för påtryckningsmedel så att de verkligen genomför en besiktning i närtid?
Ska du få godkänna deras förslag på besiktningsman innan själva besiktningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.