132 630 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
ja det var väldigt skönt och lätt ordnat bara man frågade tillverkaren. De utförde allt via nätet med min tillåtelse. Kurvan kan jag inte lägga upp än då den inte är uppdaterad men bjuder på ett foto från växelriktaren.A Arnodt skrev:
Jag har sett hos bekantens Fronius växelriktare att effektkurvor uppdateras väldig sent, kan vara uppåt 2,5 timmer. Senaste värdena på kurvan man ser är alltså de för 2,5 timmar sedan. Momentan effekt visas emellertid i äkttid. Det verkar som Fronius datorer i Froniusportalen har mycket att göra och tydligen behöver jobba 2,5 h för behandling av datan.
kjork,
jag gissar du har molntäckt himmel med tanke på den blygsamma effekten för MPPT1 och MPPT2.
kjork,
jag gissar du har molntäckt himmel med tanke på den blygsamma effekten för MPPT1 och MPPT2.
ja så långt bak i tiden har jag inga problem. Utan det är om jag vill se dagens produktion tex en timma bakåt i tiden. Alltså historisk närtid eller vad man ska säga.D Dixies skrev:
D Dixies skrev:
Ja men prova att titta kl 12 imorgon och se hur långt du kan se bakåt i tiden samma dag då. Men det är väl inte heller solarweb du har där?D Dixies skrev:
Jag tycker det verkar som Fronius uppdaterar kurvor vid varje heltimma. I bästa fall får man värde på effektkurvan som bara är 5 minuter gamla. Men ibland finns inga värden på kurvan för senaste 2,5 timmarna, men alla äldre värden finns klart. Det är klart helt att det inte uppdateras så ofta som man skulle vilja. De vill väl spara datorkraft. De som betalat för premiär-abo, kanske får oftare uppdaterade värden?