A Arnodt skrev:
Kjork,
Bra du fick klarhet med det med uppdatering. Konstigt de skickar ut uppdatering med bugg i.Man uppdaterar ju ofta just för att få bort programmeringsfel.

Hur ser effektkurvan nu ut då för de båda MPPT:erna?
ja det var väldigt skönt och lätt ordnat bara man frågade tillverkaren. De utförde allt via nätet med min tillåtelse. Kurvan kan jag inte lägga upp än då den inte är uppdaterad men bjuder på ett foto från växelriktaren.
 
  • LCD-display på en växelriktare som visar AC uteffekt och MPPT1 och MPPT2 värden i watt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nu är värdena jämna, bra!
Har de även blivit högre?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nu är värdena jämna, bra!
Har de även blivit högre?
jag har inte hunnit kika närmare på det men eftersom sträng 1 nu producerar lika mycket som sträng 2 så har totalen absolut ökat skulle jag säga men lite tidigt att säga det än men troligtvis blir produktionen högre.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Hur många kwh hade du igår då?
 
V Vatic skrev:
Hur många kwh hade du igår då?
2.36 kWh igår totalt
Mjukvaran nedgraderades vid ca kl 1100 idag
Men hittills 1.8 kWh
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har sett hos bekantens Fronius växelriktare att effektkurvor uppdateras väldig sent, kan vara uppåt 2,5 timmer. Senaste värdena på kurvan man ser är alltså de för 2,5 timmar sedan. Momentan effekt visas emellertid i äkttid. Det verkar som Fronius datorer i Froniusportalen har mycket att göra och tydligen behöver jobba 2,5 h för behandling av datan.

kjork,
jag gissar du har molntäckt himmel med tanke på den blygsamma effekten för MPPT1 och MPPT2.
 
Ja det släpar ganska mycket faktiskt men jag tror att värdena man läser av direkt på växelriktaren stämmer.
 
Det stämmer men om du har deras app så får du realtids avläsning.
 
D Dixies skrev:
Det stämmer men om du har deras app så får du realtids avläsning.
ja på nuvarande effekt men inte historisk. Jag kan när som helst se aktuell produktion men om jag vill se dagens och kollar tex kl15 så finns inte datan där. Kan saknas någon/några timmar bakåt i tiden
 
Beroende på om du har android eller ipad så på ipaden kan du se de 3 senaste dagarnas produktion om du klickar på stapeln.
 
D Dixies skrev:
Beroende på om du har android eller ipad så på ipaden kan du se de 3 senaste dagarnas produktion om du klickar på stapeln.
ja så långt bak i tiden har jag inga problem. Utan det är om jag vill se dagens produktion tex en timma bakåt i tiden. Alltså historisk närtid eller vad man ska säga.
 
Diagram på en skärm som visar energiförbrukning över tid med markerad datapunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Effektanvändningsdiagram på skärm som visar en topp på 3,06 kW och andra värden för olika datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här se du dagens resultat de visar ju även de närmsta timmarna
 
D Dixies skrev:
[bild] [bild]
Här se du dagens resultat de visar ju även de närmsta timmarna
D Dixies skrev:
[bild] [bild]
Här se du dagens resultat de visar ju även de närmsta timmarna
Ja men prova att titta kl 12 imorgon och se hur långt du kan se bakåt i tiden samma dag då. Men det är väl inte heller solarweb du har där?
 
Jag tycker det verkar som Fronius uppdaterar kurvor vid varje heltimma. I bästa fall får man värde på effektkurvan som bara är 5 minuter gamla. Men ibland finns inga värden på kurvan för senaste 2,5 timmarna, men alla äldre värden finns klart. Det är klart helt att det inte uppdateras så ofta som man skulle vilja. De vill väl spara datorkraft. De som betalat för premiär-abo, kanske får oftare uppdaterade värden?
 
Jo det är det Solar.web live
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.