Så som Lars Ivarsson säger, så är det. När en panel i en seriekopplad sträng med paneler skuggas, då kör strömmen förbi den skuggade panelen via den skuggade panelens by-passdioder. Men det kan hända att en av de 3 bypassdioder i en panel är skadad(kan vara från överspänning, blixtnedslag i närområdet), blir avbrott, då bromsas hela strömmen av en skuggad panel, och blir som om den skuggade panelen inte skulle ha några by-passdioder.

Det ska tydligen gå att se om bypassdioder är trasiga med värmekamera, solcellerna som strängströmmen tvingas igenom när by-passdiod trasig, de värms upp, likt en kokplatta.

Denna tråd med dess pajas till säljfirma Otolbo blir mer och mer farsartad. Jag hoppas verkligen trådskaparen inte har betalat en enda öre till sådan jönsfirma som de att döma av vad de lyckats prestera efter åtskilliga försök till åtgärder tyvärr måste kallas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
L Lars Ivarsson skrev:
Jag har ännu inte sett hela presentationen, mentittade fram till en punkt där Dave säger att om en panel skuggas så påverkar det hela strängen.

Det är inte alls min erfarenhet.
Jag har 18 seriekopplade paneler på mitt garage och en Fronius växelriktare.
Om jag med en pappskiva skuggar en av panelerna, så sjunker effekten med 1/18. Varken mer eller mindre.
Detta är tack vare bypassdioderna i panelerna och att växelriktarens MPPT söker upp bästa arbetspunkten.
Vet du om andra växelriktare jobbar lika eller om det är en "Froniusfeature"?
Lockas av tanken på egen el men blir trött på alla frågor som poppar upp i mitt huvud. :oops:
 
Igår kväll jämförde jag din anläggnings produktion per kW paneleffekt med ett hundratal andra anläggningar.
Din låg lägst av alla. Närmast bättre producerade 4 gånger mer per kW paneleffekt. (Den anläggningen kan ha haft snö på panelerna) Den bästa anläggningen producerade nästan 20 gånger mer per kW igår.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L Lars Ivarsson skrev:
Igår kväll jämförde jag din anläggnings produktion per kW paneleffekt med ett hundratal andra anläggningar.
Din låg lägst av alla. Närmast bättre producerade 4 gånger mer per kW paneleffekt. (Den anläggningen kan ha haft snö på panelerna) Den bästa anläggningen producerade nästan 20 gånger mer per kW igår.
kan det bero på endast felaktig sträng 1. Det låter ju som att det är mer här som är felaktigt än att sträng 1 har problem. Rimligtvis borde väl min anläggning producera 50% sämre om bara hälften fungerar som de ska? Nu är det 4 gånger sämre med vad jag trott är typ 1,5 fungerande strängar.

en annan fråga ang växelriktaren, igår när jag tittade på den så var fläkten på, ca30%. Men ändå lät det väldigt mycket. Inte ett ljud som går att likna vid att en fläkt snurrar på höga varv utan mer ett murrande ljud, man kan ibland hört det om man tex stoppar i kontakten till en gammal adventsljusstake eller liknande. Svårt att förklara men jag tyckte det lät väldigt mycket för en liten fläkt på 30% hastighet. Kan se om jag eventuellt kan spela in det idag. Å andra sidan har jag aldrig hört hur en växelriktare låter innan heller
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vet du om andra växelriktare jobbar lika eller om det är en "Froniusfeature"?
Lockas av tanken på egen el men blir trött på alla frågor som poppar upp i mitt huvud. :oops:
Den här funktionen finns i princip i alla växelriktare. Kallas MPPT, Maximum Power Point Tracker.
Den finns även i bra laddningsregulatorer som man kopplar mellan paneler och batterier.
De allra flesta solcellsanläggningar jobbar på som planerat. En del har tydliga och enkla installationsmissar som är lätta att åtgärda.
Anläggningen vi diskuterar här är mycket unik och verkligen ett undantag. Fortsätt att lockas av egen el! :)
 
  • Älska
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
FredrikR,
Tyska SMA som också är en kvalitetsväxelriktare likt österrikiska Fronius kallar sin DPM istället Opti-Track, men är väl ganska precis det samma.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag kan också se att jag V i sträng 1 går mycket upp och ned samtidigt som jag hör ett lätt trummande ljud inne i växelriktaren.

när det trummande ljudet låter så går spänningen i sträng 1 upp mot 350-400v och sedan ned till 180 V.
 
K kjork skrev:
kan det bero på endast felaktig sträng 1. Det låter ju som att det är mer här som är felaktigt än att sträng 1 har problem. Rimligtvis borde väl min anläggning producera 50% sämre om bara hälften fungerar som de ska? Nu är det 4 gånger sämre med vad jag trott är typ 1,5 fungerande strängar.

en annan fråga ang växelriktaren, igår när jag tittade på den så var fläkten på, ca30%. Men ändå lät det väldigt mycket. Inte ett ljud som går att likna vid att en fläkt snurrar på höga varv utan mer ett murrande ljud, man kan ibland hört det om man tex stoppar i kontakten till en gammal adventsljusstake eller liknande. Svårt att förklara men jag tyckte det lät väldigt mycket för en liten fläkt på 30% hastighet. Kan se om jag eventuellt kan spela in det idag. Å andra sidan har jag aldrig hört hur en växelriktare låter innan heller
Fläktarna i Fronius låter ganska mycket, så det kan vara rätt. Men märkligt att fläkten går igång vid så låg effekt.
 
A Arnodt skrev:
FredrikR,
Tyska SMA som också är en kvalitetsväxelriktare likt österrikiska Fronius kallar sin DPM istället Opti-Track, men är väl ganska precis det samma.
L Lars Ivarsson skrev:
Den här funktionen finns i princip i alla växelriktare. Kallas MPPT, Maximum Power Point Tracker.
Den finns även i bra laddningsregulatorer som man kopplar mellan paneler och batterier.
De allra flesta solcellsanläggningar jobbar på som planerat. En del har tydliga och enkla installationsmissar som är lätta att åtgärda.
Anläggningen vi diskuterar här är mycket unik och verkligen ett undantag. Fortsätt att lockas av egen el! :)
Tack båda, en sista fråga innan jag slutar med trådkapningen.
GoodWe, samma lika eller nåt bör undvika om man har möjlighet enligt er?

Vi har kört bergvärme i 11år, och det är ju en skaplig investering som ska "betala av sig", vilket den gjort och funkat problemfritt.
Tack!
 
En kort video på spänningen i strängarna filmade på växelriktaren
 
Jag tror inte MPPT, dvs maximaleffektpunktsökare som har funnits väldigt länge kanske 15 år är detsamma som SMAs Opti-Track eller Fronius DPM. MPPT har funnits länge, men den kunde "låsa på" en lokalt lägre effektpunkt än den sett över hela effektkurvan högsta effektpunkten. Opti-Track och DPM nöjer sig inte med att ha hittat första bästa höga effektpunkt utan söker av hela effektkurvan för att kunna hitta den verkliga högsta effektpunkten och parkerar där. Sedan om några minuter söker den av kurvan igen. När paneler skuggas i en sträng blir det inte fina sockertoppskurvor utan hackiga kurvor med flera lokala maxpunkter.

Kjork,
Din växelriktare utför knappt någon arbete varför skulle då kylfläkten behöva kyla den? Jag vet att vissa växelriktare gör en test ca någon minut av kylfläkten vid start på morgonen. Det är inte för att något behöver kylas, utan endast test av kylfläkt att den fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars Ivarsson
  • Laddar…
K kjork skrev:
En kort video på spänningen i strängarna filmade på växelriktaren
Det där har jag aldrig sett förut.
Jag gissar på något med optimerarna eller att det har hänt något med växelriktaren.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tack båda, en sista fråga innan jag slutar med trådkapningen.
GoodWe, samma lika eller nåt bör undvika om man har möjlighet enligt er?

Vi har kört bergvärme i 11år, och det är ju en skaplig investering som ska "betala av sig", vilket den gjort och funkat problemfritt.
Tack!
Vi har satt in ett antal GoodWe som har fungerat problemfritt. Den är billigare än Fronius och har vissa begränsningar när man ska designa systemet, men annars helt OK.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Åsa Lund
I mina öron låter det som om firman driftsatt en felmonterad anläggning varpå komponenter gått sönder på grund felaktiga belastningar.
Därefter har felkopplingar åtgärdats och anläggningen har återigen driftsatts. Men nu med trasiga delar så den går som en skadeskjuten kråka. Typ så.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I mina öron låter det som om firman driftsatt en felmonterad anläggning varpå komponenter gått sönder på grund felaktiga belastningar.
Därefter har felkopplingar åtgärdats och anläggningen har återigen driftsatts. Men nu med trasiga delar så den går som en skadeskjuten kråka. Typ så.
det var en målade och möjligtvis korrekt analys . Som jag skrev förut. Supporten åker på lite mer arbete på måndag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.