Har själv ingen Fronius men det borde finnas en instruktionsbok. Om du inte har den så är internet din vän ;)

Vidare så är effekten bara ett resultat av spänning gånger ström (P=U*I)
I ditt fall så är spänningen markant lägre, det är det som orsakar minskad effekt på en sträng.

Så frågan är, Varför är det lägre spänning på en sträng? I mitt huvud lutar det åt opptimerare/antal paneler MEN jag har haft fel förr ;)

Lycka till, har följt den här tråden från början och tycker verkligen synd om dig.

MvH
Johan
 
J Jkullberg skrev:
Har själv ingen Fronius men det borde finnas en instruktionsbok. Om du inte har den så är internet din vän ;)

Vidare så är effekten bara ett resultat av spänning gånger ström (P=U*I)
I ditt fall så är spänningen markant lägre, det är det som orsakar minskad effekt på en sträng.

Så frågan är, Varför är det lägre spänning på en sträng? I mitt huvud lutar det åt opptimerare/antal paneler MEN jag har haft fel förr ;)

Lycka till, har följt den här tråden från början och tycker verkligen synd om dig.

MvH
Johan
jag har läst den men hittar inget där jag förstår att man ska ändra om det finns optimerare eller ej
 
J Jkullberg skrev:
Har själv ingen Fronius men det borde finnas en instruktionsbok. Om du inte har den så är internet din vän ;)

Vidare så är effekten bara ett resultat av spänning gånger ström (P=U*I)
I ditt fall så är spänningen markant lägre, det är det som orsakar minskad effekt på en sträng.

Så frågan är, Varför är det lägre spänning på en sträng? I mitt huvud lutar det åt opptimerare/antal paneler MEN jag har haft fel förr ;)

Lycka till, har följt den här tråden från början och tycker verkligen synd om dig.

MvH
Johan
 
  • Skärmdump av instruktioner för menyinställningar i en elektronisk apparat, från en manual på enertek.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fronius växelriktare har en funktion som kallas Dynamik Peak Mangement (DPM). Den kan man ha avslagen eller påslagen. Har man effektoptimere i en sträng då ska man slå av den för den strängen. Jag kommer inte ihåg om DPM är påslagen standardmässigt från fabrik eller ej.
DPM är en funktion som ska hantera om paneler i en sträng skuggas, då ska den funktionen hitta den sanna maximaleffektpunkten och inte fastna på något lägre lokalt effektmaximum.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Fronius växelriktare har en funktion som kallas Dynamik Peak Mangement (DPM). Den kan man ha avslagen eller påslagen. Har man effektoptimere i en sträng då ska man slå av den för den strängen. Jag kommer inte ihåg om DPM är påslagen standardmässigt från fabrik eller ej.
DPM är en funktion som ska hantera om paneler i en sträng skuggas, då ska den funktionen hitta den sanna maximaleffektpunkten och inte fastna på något lägre lokalt effektmaximum.
tack. Ska titta hur den står och ta reda på vilken sträng som har optimerare. Tack!
 
Du måste nog då logga in i växelriktarens konfigureringsmenyer. Då behöver du användarnamn och lösenord på nivån tekniker. Det kanske du inte har?
 
A Arnodt skrev:
Du måste nog då logga in i växelriktarens konfigureringsmenyer. Då behöver du användarnamn och lösenord på nivån tekniker. Det kanske du inte har?
nej det tror jag inte. Har bara hittat lösenkod för menyn som kallas basic.
 
Ja men det står i bruksanvisningen(ca 70 sidor) att DPM ställs in i Basic-Menyn

Titta på sidan 45 där står det om DPM
 
Redigerat:
K kjork skrev:
kan du utveckla det. Vad tror du gått sönder i växelriktaren? Kan jag se om något gått sönder?
Man får anta att Fronius specifikation på max dc ingångsspänning 1000V gäller. I ditt fall så är det enligt spec plus temp justering för minusgrader i november blir runt 1500V öppen spänning dvs utan belastning vilket den alltid har innan och under uppstart. När lasten kopplas in dvs elnätet så går spänningen ner till normalläge på panel men i detta fall även över 1KV. Elektronikkomponenterna i växlarens ingång kan man då misstänka att de har just 1000V som maxgräns innan de går sönder eller underpresterar. Detta är en kostnadsfråga för tillverkningen då komponenter som tål mer än detta är dyrare. Lite märkligt att detta märke ej har ingångsskydd för högre spänning utan har det som tillbehör och ännu mer märkligt att man missat i din design så grovt
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ja men det står i bruksanvisningen(ca 70 sidor) att DPM ställs in i Basic-Menyn

Titta på sidan 45 där står det om DPM
dyn. Peak manager står på on på bägge strängarna
 
A Arnodt skrev:
Fronius växelriktare har en funktion som kallas Dynamik Peak Mangement (DPM). Den kan man ha avslagen eller påslagen. Har man effektoptimere i en sträng då ska man slå av den för den strängen. Jag kommer inte ihåg om DPM är påslagen standardmässigt från fabrik eller ej.
DPM är en funktion som ska hantera om paneler i en sträng skuggas, då ska den funktionen hitta den sanna maximaleffektpunkten och inte fastna på något lägre lokalt effektmaximum.
Är det skadligt att slå av den? Tänker om jag ska testa det på sträng 1 för att se om det blir någon skillnad?
 
Åsa Lund
Lattja inte med sånt. Pilla inte i anläggningen så de kan påstå att du gjort åverkan.
Låt besiktningsman reda ut felen nu, snarast. Ni är ju överens om att det ska besiktigas...
 
Redigerat:
Reklamera installationen enligt köplagen
"om varan (eller installationen) är felaktig, så får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får köparen kräva skadestånd. Köparen måste dock reklamera felet inom "skälig" tid från att han upptäckte"
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Har du kollat om någon panel på den strängen har skugga vid den tidpunkten? Effekten från hela strängen sjunker hanska ordentligt om en panel inte levererar som de andra.

Se gärna Dave (EEVBlog) och hans erfarenhet med skugga på panel. [media]
Jag har ännu inte sett hela presentationen, mentittade fram till en punkt där Dave säger att om en panel skuggas så påverkar det hela strängen.

Det är inte alls min erfarenhet.
Jag har 18 seriekopplade paneler på mitt garage och en Fronius växelriktare.
Om jag med en pappskiva skuggar en av panelerna, så sjunker effekten med 1/18. Varken mer eller mindre.
Detta är tack vare bypassdioderna i panelerna och att växelriktarens MPPT söker upp bästa arbetspunkten.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Inte helt oväntat blev det samma symptom idag också. Spänningen i strängarna är likartad tills dess att växelriktaren startar. Därefter mycket lägre spänning i sträng 1. Suck! Blir nya tag med supporten på måndag med ev reklamation eller avhjälpning från annan installatör.
 
  • Display visar lägre spänning i sträng 1 på en växelriktare, indikerar tekniskt problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.