Verkar som jag har en äldre beprövad app som funkar. (sorry)
 
D Dixies skrev:
Verkar som jag har en äldre beprövad app som funkar. (sorry)
Ja vi jämför nog inte äpplen och äpplen. Men spara den för den verkar bättre.
 
Finns trend nu över effekt för de båda MPPT för en dag? Hur var vädret den dagen?
 
A Arnodt skrev:
Finns trend nu över effekt för de båda MPPT för en dag? Hur var vädret den dagen?
dagens är inte helt uppdaterad än men gårdagens lägger jag upp här. Där ser mana tydligt effekten av uppdateringen. Ja vad var det för väder igår? Det var nog molnigt på förmiddagen fram till lunch och sedan rätt soligt.
 
  • Graf över solenergiproduktion som visar variationer i effekt under en dag, toppar vid middagstid, indikerar molnigt och sedan soligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag menar effekt-kurva över dagen för både MPPT 1 och 2. Inte spänning som du har där på ordinatan.
 
A Arnodt skrev:
Jag menar effekt-kurva över dagen för både MPPT 1 och 2. Inte spänningskurva.
då kommer den här. Dagsfärsk. molnigt hela dagen.
 
  • Graf över solenergiproduktion med spikar under molnig dag via Fronius Solarweb app, daterad 27.01.2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, är både MPPT 1 och MPPT2 med där i diagrammet?
 
A Arnodt skrev:
OK, är både MPPT 1 och MPPT2 med där i diagrammet?
ja det är båda. Från igår var de inte så lika som idag. Ändring av mjukvaran installerades ca kl11. Molnig förmiddag, solig eftermiddag
 
  • Energiproduktionsdiagram för solpaneler som visar effektutveckling under en dag med molnigt förmiddag och soligt eftermiddag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men då ser det bra ut om MPPT 1 och MPPT2 har precis samma effekt över hela dagen, den ena kurvan ligger precis ovanpå den andra, så blir det en molnig dag. Det är precis som förväntat. Effekten är givetvis väldigt låg. Dina paneler alla vätter åt väster. Nu i januari och paneler åt väster, blir ingen hög effekt en molnig dag.

En bekant har 20 paneler åt väster, ca 6,5 kWp, ca takvinkel 25 grader, och den MPPT producerade som mest idag, en spik, ca 700 W, och effektkurvan ser ungefär ut som din effektkurva. Hela anläggningen på ca 15 kWp producerad 5,4 kWh, inte mycket. Också en molnig dag. Nu verkar din anläggning riktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ja men då ser det bra ut om MPPT 1 och MPPT2 har precis samma effekt över hela dagen, den ena kurvan ligger precis ovanpå den andra, så blir det en molnig dag. Det är precis som förväntat. Effekten är givetvis väldigt låg. Dina paneler alla vätter åt väster. Nu i januari och paneler åt väster, blir ingen hög effekt en molnig dag.
tack. Ja det ska bli spännande att se framåt mars när solen går ned lite längre väster ut och står högre på himlen.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Åsa Lund
Vad är nästa steg med entreprenören?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad är nästa steg med entreprenören?
invänta besiktningen. Inte fått något datum för det än.
 
Åsa Lund
Ring och påminn dem varje vecka så de inte förhalar detta. Eller kom överens med dem om ett senaste datum och bekräfta det med mail. Den där entreprenören tror jag tyvärr inget gott om efter hur de agerat mot dig.

Jag önskar att du får optimal drift på din anläggning så snart som möjligt!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ang det vi pratade om tidigare med uppdateringstid. Jag har en Homey där jag la in växelriktaren, även en pryl som läser av elförbrukning i huset i realtid. Det visade sig att Homey hämtar info var 60 sekund eller valfritt. Lägger in en bild för den intresserade att se. Övre diagram är för min förbrukning och undre för effekten på växelriktaren.
 
  • Två stapeldiagram över elförbrukning, övre visar husförbrukning och undre växelriktareffekt över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt!
Mjukvaruproblem - vem hade kunnat gissa det. Eloge till din envishet och att vända på varje tuva tills det var löst. Även jag får backa ;) och ta tillbaka påståendet att allt troligen var OK. Och tack för att ha delat med dig av erfarenheterna så generöst.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.