E
Jag kommer anlita dessa efter att ha läst denna tråden och fått inspiration: https://solenergikvalitet.se/

I mitt fall litar jag redan 100% på installatören, men värt att kolla ändå. Kostnad 3000 kr. Värt för en second-opinion tycker jag.

• Gilla
SverreK och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tror absolut att det är värt det att anlita en besiktningsman. Om inte annat så för att försäkringsbolaget ska vilja försäkra huset. Å så får man förhoppningsvis lite mer energi ut ur anläggningen.

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tror absolut att det är värt det att anlita en besiktningsman. Om inte annat så för att försäkringsbolaget ska vilja försäkra huset. Å så får man förhoppningsvis lite mer energi ut ur anläggningen.
Tänker mest att jag vill kunna sova gott, samt veta att jag gjort en bra affär/installation.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
E enoch85 skrev:
Tänker mest att jag vill kunna sova gott, samt veta att jag gjort en bra affär/installation.
Trygghet är underskattat!
Och bra att få ett datum från vilket garantin ska börja gälla samt när den slutar. Sånt anges i protokollet (y)

För den som inte är allt för långt från Karlstad så är det solelsmässa på Nöjesfabriken på onsdag 11 maj kl 10 till 19. Fritt inträde.
https://www.solmassa.se/

• Gilla
guggen
  • Laddar…
För den som vill ha iaf 3 enkla mått att kontrollera på sin installation, hur en belastningsanalys kan se ut, ett 23 frågesprotokoll för egen del och lite annat finns detta exjobb från 2020. Inte det mest välgjorda exjobbet men iaf någon som tittat på den mekaniska delen av jobbet. Troligen är de elektriska delarna (som inte den riktiga elektrikern utför) snarlikt hafsiga.. men det krävs väl en takbrand eller två innan regelverken hinner ikapp
http://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1443994&dswid=6054

Åsa Lund
Tack för länk till intressant exjobb (y)

K kjork skrev:
Detta mailades från otovo till mig.

Det är förståeligt att du vill besiktiga anläggningen, även om det kanske inte finns anledening till det längre, men meddela gärna vilken firma du önskar anlita så vi får godkänna dem innan besiktningen utförs. Vissa firmor är nämligen mindre bra än andra.
Fast lovade dej inte en besiktning tidigare?

Bockamålen Bockamålen skrev:
Fast lovade dej inte en besiktning tidigare?
jo men de drog tillbaka det löfte bara för anläggningen producerade som den skulle. Märkligt argument

K kjork skrev:
jo men de drog tillbaka det löfte bara för anläggningen producerade som den skulle. Märkligt argument
Ja det må jag säga, jag hade nog hänvisat till det löftet ändå om du har det i skrift. Det bör ju gälla juridiskt.

Åsa Lund
K kjork skrev:
Och utifrån vilka fakta påstår de att anläggningen producerar som den ska?
Hur såg kalkylen ut som fick dig att investera i av solceller? Hur bra stämmer de siffrorna med verkligheten? Vädret är det ju inget fel på nu i alla fall

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
K
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Och utifrån vilka fakta påstår de att anläggningen producerar som den ska?
Hur såg kalkylen ut som fick dig att investera i av solceller? Hur bra stämmer de siffrorna med verkligheten? Vädret är det ju inget fel på nu i alla fall
Klarar man inte av att koppla ihop anläggningen rätt så kan det mycket väl vara annat slarv också.

Panelerna producerar ju inte så bra när de blåst in till grannen, skavsår på DC-kablage, el-fel med brand som följd osv

• Gilla
kjork och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag jobbar på ett hyfsat stort fastighetsbolag och vi hade brand i en växelriktare förra året. Då var det ändå en seriös entreprenör som gjort anläggningen.

Åsa Lund
Nåt nytt i denna tråd?

• Gilla
Newborn och 1 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Jag har bett om offerter från:
Jönköping Energi
Wettersol
Sesol
Sveasolar

Hittills har alla hört av sig utom Sveasolar, där jag inte ens fått en bekräftelse på mail. Kanske får kontakta dem igen så att inte min anmälan via deras hemsida fastnade nånstans...
Hej!
Jag håller också till i Jönköpings regionen och försöker ta in offerter från lokala aktörer.
Tänkte fråga om du vill dela med dig av dina erfarenheter och vilken/vilka av de du pratade med som du fick en bra bild av. Gick du vidare med ngn av dessa, isf vilken och vad avgjorde erat beslut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.