Nästa vecka kommer installatören och gör om och förhoppningsvis rätt.

• Gilla
enoch85 och 6 till
  • Laddar…
Detta för installatören utföra enligt elsäkerhetsverket

• Skärmdump som visar typ av elarbeten företaget utför: Bostäder, Elnät och Elproduktionsanläggningar, alla med lågspänning.
Kjell1967 Kjell1967 skrev:
På undersidan av växelriktaren sitter en knapp. (bilder). Den sitter till vänster.
[bild] [bild]
Det ska vara en tydligt skyltad dc-brytare på fasad om brandkåren ska släcka vid ev. brand. 1000V + vatten - ingen bra kombination.

H Henrik Lilieholm skrev:
Det ska vara en tydligt skyltad dc-brytare på fasad om brandkåren ska släcka vid ev. brand. 1000V + vatten - ingen bra kombination.
Finns det krav på detta? Vart kan jag i så fall läsa om det?

Titta på hemsidan hos ditt elnätsbolag, där kan de ha info avsedd för solcellsmontörer hur det ska skyltas och vad som de kräver. Varje elnätsbolag bestämmer helt själv hur de vill att det ska vara.

R RobKih skrev:
Vi har exakt samma Fronius 12.5-3 och det här är data från de två sämsta decemberdagarna när den inte producerade något till nätet, även varnat om ingen produktion som du beskrivit. Molnigt, frost/tunn snö på panelerna, SSÖ, två strängar med 15 resp 16st 400W per serie. Trots detta har i alla fall panelerna denna DC-spänning och DC-ström:

[bild]

Kan du fota hela DC-sidans kabeldragning inkl. potentiella brytare och kombinerare, från panelerna till Froniusen?
Hur får du tag i separat MPPT data?

• Gilla
Trappa
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Titta på hemsidan hos ditt elnätsbolag, där kan de ha info avsedd för solcellsmontörer hur det ska skyltas och vad som de kräver. Varje elnätsbolag bestämmer helt själv hur de vill att det ska vara.
de skriver bara att man bör följa msb instruktioner

M merbanan skrev:
Hur får du tag i separat MPPT data?
det borde du kunna se på solarweb?

A Arnodt skrev:
Elnätsbolagen bryr sig inte om hur det ser ut på DC-sidan eller kundens installationer i övrigt de är bara ute efter att på ett ordnat sätt kunna frånkoppla lokalproduktion tex solel från nätet. Där kommer skyltning och tillgänglig korrekt AC-brytare in.

Logga in på Fronius portalen! https://www.solarweb.com
Klicka på "Analysera" sedan på "Historia" och sedan på "Enheter" och "Kanaler"
Under Kanaler kan du välja vilken parameter du vill ha kurva på.

• Skärmdump av Fronius solenergiportal med menyvalen Översikt och Analys och energiproduktionskurva.
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Logga in på Fronius portalen! [länk]
Klicka på "Analysera" sedan på "Historia" och sedan på "Enheter" och "Kanaler"
Under Kanaler kan du välja vilken parameter du vill ha kurva på.
det är där inne nästan alla kanaler för mig visar 0.

skulle du kunna lägga upp dagens kurva för mpp1 och 2

I inlägg Nr. 77 har visar jag effekten som funktion av tiden för den dagen för MPPT1 och MPPT2. Blå och grön kurva.

Här nedan även spänning under dagen (idag den 7 jan 2022) för MPPT1 och MPPT2.
Det är faktiskt som jag misstänkte, att Froniusen anger ca 2,3 och 2,4 Volt för MPPT1 och MPPT2, trots beckmörkt ute, t.ex. kl. 04:00 på morgonen. Förväntat är 0 Volt.

• Graf som visar MPPT1 och MPPT2 spänningar över tid med blå och grön kurva den 7 januari 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
det borde du kunna se på solarweb?
Jag var otydlig. Hur får man tag på mppt data via deras api? Jag får bara ut totalen med det api jag använde för några år sedan.

M merbanan skrev:
Jag var otydlig. Hur får man tag på mppt data via deras api? Jag får bara ut totalen med det api jag använde för några år sedan.
oj, ingen aning faktiskt.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
K kjork skrev:
Finns det krav på detta? Vart kan jag i så fall läsa om det?
Jag hade det från min elektriker. Är tydligen inte ett absolut krav men kan vara en god ide att skylta bef. brytare ordentligt ändå.
Senergia (jag köpte delar av min anläggning av dom) har utmärkt info om installation att ladda ner gratis: https://senergia.se/2020/04/03/lansering-av-senergias-montagehandbok/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.