133 180 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
nej det har jag egentligen inte och jag har inte koll på hur man kan koppla heller. Kan man tex koppla in två strängar på samma ställe så det i växelriktaren ser ut som endast en. Eller ser man med all säkerhet att de två strängarna var för sig.L Lasec skrev:När jag skaffade paneler hade jag också problem med att det inte var rätt gjort från början. Nu kanske det inte funkar för dig men jag hade turen att ha en bekant i samma stad som också just fått upp en anläggning. Vi har samma riktning, ungefär samma lut etc. Då min anläggning är 30% större än hans kunde jag lätt se att det från början var något galet då min bara producerade hälften av hans. Efter återbesök av leverantören producerar jag alltjämt ~30% mer än honom.
Har du möjligheten att jämföra siffror med någon i närheten som har ungefär liknande förutsättningar?
Så länge båda slingorna är exakt likadana är det ingen skillnad. I ditt fall 18+18 paneler. Sitter de inte lika eller om ena slingan tidvis har skuggor är det bättre att koppla in slingorna på varsin ingång i växelriktaren. Det är nog dock en extrakostnad om du vill ha det så (2 solarkablar till och byte till 4-polig brytare (din Norwesco).K kjork skrev:
de har dragit in två kablar till idag. Alltså fyra kablar in i växelriktaren via norwesco-brytarenLogad skrev:Så länge båda slingorna är exakt likadana är det ingen skillnad. I ditt fall 18+18 paneler. Sitter de inte lika eller om ena slingan tidvis har skuggor är det bättre att koppla in slingorna på varsin ingång i växelriktaren. Det är nog dock en extrakostnad om du vill ha det så (2 solarkablar till och byte till 4-polig brytare (din Norwesco).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Gick de inte igenom vad de gjort och vad som var fel?K kjork skrev:Här kommer en liten uppdatering.
nu har installatörerna lämnat efter de vart här idag. De blev klara strax innan solnedgång och anläggningen hann producera hela 16 Wh.
jag har inte vart ute och kikat men nu går det in fyra kablar från solcellerna och de har delat upp dem så som jag önskat och de också ansåg bäst.
jag är nöjd med med tiden det tog för dem att komma hit efter felanmälan samt tempot de hade idag. De är också väldigt trevliga att prata med.
Jag har en fråga. Hur kan jag nu kontrollera att båda strängarna fungerar så det inte bara är en som tuggar på?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Hade de lagt alla paneler i en sträng??
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Otroligt att de missat det. Först de som gjorde montaget på taket och sedan elektrikern som driftsatte. Jag skulle begära att få se deras egen kontroll före driftsättning.K kjork skrev:
Man kan misstänka att de inte har gjort någon sådan och då bryter de mot sitt egenkontrollprogram, som är grunden till deras akreditering som elinstallatör.
Bifogar några bilder. Det finns ingen inställning eller liknande för att båda strängarna ska aktiveras och börja producera?