Du har ju typ 0 på en sträng, har de kopplat in 2 fake kablar för att lugna dig?
 
K kjork skrev:
de har dragit in två kablar till idag. Alltså fyra kablar in i växelriktaren via norwesco-brytaren
"norwesco-brytaren", så dom har med andra ord kombinerat dom två strängarna innan växelriktaren för att slippa en extra DC-brytare?
Foton på förändringen ifrån dom fyra kablarna fram till växelriktaren hade varit intressant.

Sen är jag lite nyfiken på hur dom monterade ett ojämnt antal optimerare, men det kanske någon som är kunnig på kan svara på.
 
R RobKih skrev:
"norwesco-brytaren", så dom har med andra ord kombinerat dom två strängarna innan växelriktaren för att slippa en extra DC-brytare?
Foton på förändringen ifrån dom fyra kablarna fram till växelriktaren hade varit intressant.

Sen är jag lite nyfiken på hur dom monterade ett ojämnt antal optimerare, men det kanske någon som är kunnig på kan svara på.
 
  • Elektriska kablar i skyddsslang anslutna till en väggmonterad distributionslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med röda och svarta kablar anslutna till en apparat, skyddade av flexibla rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad elektrisk utrustning med reglage och svarta flexibla rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får man be om en översiktsbild på hela väggen med växelriktaren ?
 
G gnuttisch skrev:
Får man be om en översiktsbild på hela väggen med växelriktaren ?
 
  • Fronius Symo solinverter installerad på vit vägg med ordnad kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänkte att det inte var den vackraste installationen, de kunde har klammrat det snyggare eller valt en annan lösning på förläggningen. Men det får ju en att undra hur resten av installationen ser ut.
 
  • Gilla
Thomas XXX och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar varför installatören har valt att sätta en dyr DC-brytare när Fronius redan har en inbyggd lastbrytare på DC-sidan?

För att kunna byta ut växelriktaren inklusive bakstycket, så måste man visserligen kunna frånskilja DC-kablarna från panelerna. Det gör man vanligtvis genom att sätta vanliga MC4-kontakter på DC-kablarna bredvid växelriktaren.

Att installatören har dragit in två strängar genom DC-brytaren gör att man kan misstänka att installatören har modifierat brytaren. Normalt (enligt databladet) ska DC-brytaren bryta med 4 brytargap per sträng för att kunna släcka ljusbågen som uppstår om man bryter DC vid hög last. Brytaren går att modifiera genom att man tar bort en bygling, men då blir det bara 1 brytargap på plus och 1 på minus. Jag har inte erfarenhet av just Norwesco, men andra DC-brytare är kopplade på samma sätt.

När man stänger av en växelriktare, så bryter man alltid AC först och DC efter det. Eftersom växelriktaren då har slutat producera, så flyter ingen ström igenom DC-sidan och det uppstår ingen ljusbåge.

Man ska absolut inte dra isär en DC-koppling under drift. Jag kan lova att det smäller väldigt mycket och i värsta fall kan det spruta smält koppar. Jämför med en elsvets.
 
Åsa Lund
Detta verkar inte seriöst. Du är konsument och förväntas inte kunna nånting om detta. Ändå ändrar de efter vad du påpekar, inte så mycket på eget initiativ för att rätta till helheten.
Så som den entreprenören slingrar sig med vad som görs och inte görs hade jag definitivt tagit dit en besiktningsman för att kunna sova tryggt.
 
F
Jag tycker lite synd om dig, du har fått 1000 tips och du får dit en installatör som tidigare har varit och gjort en sån jävla dundertabbe att man funderar på om dom som gjort det ens kan byta batteri på en ficklampa.

Trots det så använder du inte dina nyvunna kunskaper öht genom att ställa rätt krav och verkligen tala om hur du vill ha det, nämligen uppdelat på två individuella MPPTs.
 
F
H håbbe1961 skrev:
Precis, då hamnar man untaför tiiåtna driftområdet på 1000V med god marginal +500V som är skadligt för ingånarna
Det behöver inte alls vara så, det kan ligga parallellt på en MPPT. Däremot så blir det fördubblad ström.
 
F fsn skrev:
Jag tycker lite synd om dig, du har fått 1000 tips och du får dit en installatör som tidigare har varit och gjort en sån jävla dundertabbe att man funderar på om dom som gjort det ens kan byta batteri på en ficklampa.

Trots det så använder du inte dina nyvunna kunskaper öht genom att ställa rätt krav och verkligen tala om hur du vill ha det, nämligen uppdelat på två individuella MPPTs.
nu tycker jag du tar i från knäna lite väl mycket. Jag har pratat med installatören, det var ju tack vare era tips som jag fick tillbaka dem och de slutade beskylla väderlek och lite solljus som felkälla.

Vet inte om du läst min uppdatering osv. De har delat upp strängarna från en till två idag. Varav en sträng inte verkar fungera, hur jag nu skulle kunna få reda på det snabbt och lätt innan de åkte härifrån. Jag har frågat vad de ska göra och bett dem göra åtgärder.

Det jag däremot inte vet är:
Har de delat upp strängarna i två men kopplat till en mppt.
Eller
Är en sträng fortfarande fel.

det jag räknade med utan att säga till dem var att kontrollera anläggningen, det antog jag bara att de skulle göra nu när de fick göra ett återbesök. Jag inbillar mig att man kanske kollar två gånger så allt fungerar som det ska.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
F
R RobKih skrev:
"norwesco-brytaren", så dom har med andra ord kombinerat dom två strängarna innan växelriktaren för att slippa en extra DC-brytare?
Foton på förändringen ifrån dom fyra kablarna fram till växelriktaren hade varit intressant.

Sen är jag lite nyfiken på hur dom monterade ett ojämnt antal optimerare, men det kanske någon som är kunnig på kan svara på.
Varför kan man inte ha ett ojämnt antal optimerare menar du? Det är väl troligtvis Tigo optimerare på tre paneler som skuggas av en skorsten eller nåt sånt.
 
F fsn skrev:
Det behöver inte alls vara så, det kan ligga parallellt på en MPPT. Däremot så blir det fördubblad ström.
då kan ju faktiskt anläggningen fungera som den ska? Men man kan inte utläsa strängarna för sig då tänker jag?
 
F
K kjork skrev:
nu tycker jag du tar i från knäna lite väl mycket. Jag har pratat med installatören, det var ju tack vare era tips som jag fick tillbaka dem och de slutade beskylla väderlek och lite solljus som felkälla.

Vet inte om du läst min uppdatering osv. De har delat upp strängarna från en till två idag. Varav en sträng inte verkar fungera, hur jag nu skulle kunna få reda på det snabbt och lätt innan de åkte härifrån. Jag har frågat vad de ska göra och bett dem göra åtgärder.

Det jag däremot inte vet är:
Har de delat upp strängarna i två men kopplat till en mppt.
Eller
Är en sträng fortfarande fel.

det jag räknade med utan att säga till dem var att kontrollera anläggningen, det antog jag bara att de skulle göra nu när de fick göra ett återbesök. Jag inbillar mig att man kanske kollar två gånger så allt fungerar som det ska.
Ja, jag var onödigt stygg där, sorry. Som jag ser det så har din installatör dragit ihop de två strängarna i DC-brytaren. Det kan alltså vara fullt fungerande men du har inte den fördelen som två MPPTs skulle kunna ge dig. Hur stor den fördelen är beror väl på om takriktning och vinkel och individuell skuggning ser ut och det kan jag inte så jag avstår att spekulera mer om det utan nöjer mig med att säga att det hade aldrig varit en nackdel om det varit fördelat på två individuella MPPT.

Det jag tycker är obesvarat är om växelriktaren tagit skada av den tidigare felkopplingen, om Fronius garanti fortfarande gäller eller om det var så enfaldigt kopplat att det aldrig nådde fram nån överspänning till växelriktaren.

så här ser mitt ut, tre strängar på tre MPPT och en DC brytare till varje sträng.

Solenergisystem med tre MPPT-enheter och separata DC-brytare monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solenergisystem med DC-brytare och tre strängar kopplade till MPPTs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fsn skrev:
Varför kan man inte ha ett ojämnt antal optimerare menar du? Det är väl troligtvis Tigo optimerare på tre paneler som skuggas av en skorsten eller nåt sånt.
Jag menar inget. Jag bad om ett tekniskt svar på hur det skulle funka med tre optimerare på två strängar, i det fallet att det är kopplat till endast en tracker.

Vi får hoppas på lite sol i morgon för att få ett svar på ifall dom kopplat in till båda mppt-ingångarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.