K kjork skrev:
vad blir skillnaden då? Alltså mot att ha allt i en serie?

Nja mitt enda svar var att du bu verkar ha ström in i växelriktare.
Men efter att ha läst resterande tråd så verkar fortfarande inte sträng 2 vara inkopplad.
När det är sol ute så borde du ha några hundra volt på båda mppt.
Så enligt dina bilder så är något fortsatt fel

Fotat av lite nu.

• Elektrisk installation med säkringsskåp, kablar och korrekt ledningsdragning fästa i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med säkringskomponent och anslutna röda och svarta kablar.
    Skapa konto
K kjork skrev:
Fotat av lite nu.
Gott, då kan vi se att deras ambition varit att koppla respektive sträng till respektive mppt.

Har du någon sol så vi kan se strängspänningarna nu?

R RobKih skrev:
Gott, då kan vi se att deras ambition varit att koppla respektive sträng till respektive mppt.

Har du någon sol så vi kan se strängspänningarna nu?

• Graf över spänning över tid från solenergisystem, skarp ökning vid 09:00.
    Skapa konto
Jag vill tycka du borde ha högre spänning på den gröna mpptn... Tråkigt, men det behöver nog mätas och kollas lite vad som är galet med den.

R RobKih skrev:
Jag vill tycka du borde ha högre spänning på den gröna mpptn... Tråkigt, men det behöver nog mätas och kollas lite vad som är galet med den.
R RobKih skrev:
ja jag misstänker att den inte fungerar. Antagligen har de glömt koppla ihop paneler på taket.

Det är väl inget snack längre om att det är uppdelat på två strängar, inkopplat i mpp1 och två men sträng 2 är död.
Installatören är kontaktad igen.

• Skärmdump som visar solenergisystemets status med spänning på MPP1 och ingen spänning på MPP2.
    Skapa konto
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Antagligen har man inte löst grundproblemet utan flyttade problemet från hela strängen till sträng 2? Blir kanske lättare att felsöka men de verkar ju inte ha någon egen kontroll av sina ändringar?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har du nån bild av optimerarna de skulle montera?

Nu dök den här felkoden upp.

ERROR: 318 DC back current detected

Be om testprotokollen när de kommer. Alltså de de ska fyllt i vid föregående arbeten.

K kjork skrev:
Nu dök den här felkoden upp.

ERROR: 318 DC back current detected
Description: DC back current detected.

What to do: Contact your installer.

A Alexn72 skrev:
Description: DC back current detected.

What to do: Contact your installer.
Mmm. Gärna.

vad betyder det på bonnsvenska?

K kjork skrev:
Mmm. Gärna.

vad betyder det på bonnsvenska?
Du får ringa dina vänner på installationsfirman igen. De är inget positivt iallafall

Alltså jag blir riktigt konfunderad hur oseriösa man kan vara!! Till alla som ska installera solceller : använd er inte av nischade firmor till att sätta solceller de är fan oseriösa och oftast inte elektriker de som sätter upp panelerna!!

Jag har satt några 100 paneler och de viktigaste när man är klar de är ju som med alla andra jobb att testa så de fungerar och att inget är fel...

Jag skulle nog ha ringt de som sålt skiten och bytt installatör...

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.