133 421 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
K kjork skrev:
Jag ska kolla med våran solcellskunnige på min firma, han har hållt på med solceller i många många år nu så han har koll på de mesta. Vi sätter bara fronius växelriktare också så han har stenkoll på allt som rör de där. Firman finns i Falköping.
fantaetiskt. Kan vara så att jag precis mailat er firmaG GoGetLost skrev:
A Arnodt skrev:I granntråden här, "Ska det se ut så här" nämns i inlägg Nr 23 att de tog in en besiktningsman som såg direkt att den så kallade "erfarna" installationsfirman hade glömt koppla ihop paneler.
[länk]
Den där solcellsfirman otolvo är¨¨verkar alltså inte särdeles serös. Om de säljer en komplett anläggning men inte själva vill eller har kunskaper att utför något montagejobb, då måste de använda bra montagefirmor och inte som de tydligen gör, tar den till lägst pris. Lägst pris är ofta bottenskrapet. Man kan också misstänka att montagefirman söm gör till lägst pris i sin tur anlitar ännu billigare firma.
Och dom heter fortfarande inte Otolvo. Du skriver fel namn i varenda tråd där du nämner dessa. Gå en kurs.
Alright, är nog den moderna tekniken som förstör stavningen.F fsn skrev:
Lidköpings kommun med omnejd för att det inte ska blir för långt, men jag är boende i Lidköpings kommun.
Ring dessa på måndag så kan de säkert tipsa om nån bra!
https://www.husbesiktningar.nu/husbesiktning/lidköping
https://www.husbesiktningar.nu/husbesiktning/lidköping
Rekommenderar dig att vänta till mitten av mars först.K kjork skrev:Hejsan.
Fick i november installerat mina solceller och en växelriktare från fronius.
sedan installationen tills idag har solcellerna inte producerat någon solel alls. Anläggningen vätter åt väst, något nordväst.
jag gissar att bristen på solljus och de mörka dagarna bidragit men finns det något sätt att kontrollera så anläggningen fungerar som den ska?
Low pv voltage visas
Och felkod 509.
den första har jag förstått visas om solen inte lyser, oftast morgon och kväll, den andra felkoden genereras om ingen el tillverkats på 24 timmar.
Har haft solceller i snart ett år.
I november och december och fram till i förrgår har de knappt producerat något alls. Det är helt normalt.
Med igår kom de igång och började producera märkbart.
Det är dåligt med ljus dessa månader och solen står lågt.
Jag hade också panik förut för ifrån mars var det mkt dåligt. Men i april började det hända saker. Jag har fortf inte betalat någon elräkning för pengarna akumuleras. Den första och sista räkningen var för mars.
Men jan behöver jag nog betala 95% och feb 80% och mars kanske 70%. Sedan blir det minus på räkningen igen.
Skall strax få en så kallad smartdator. Den har alltid morgondagens export timpris inlagt. Den kommer atr stänga av egenförbrukningen när exportpriset är högt och bara sälja el då.
Kommer nog att ha konstant minus på fakturorna år efter år i framtiden. Det är en enormt god affär att skaffa solceller. Dels får man 60 öre i lägre skatt per kWh och dels kan man sälja när priset är högt. Sedan köper man tex på lågt fast pris.
Får se hur mkt man kan kapa på nätavgiften också med alla pengarna detta genererar. Har även energilager och det kommer med datorn att laddas när exportpriset är lågt.
Redigerat:
Hej. Välkommen till tråden.Magnus Filip skrev:Rekommenderar dig att vänta till mitten av mars först.
Har haft solceller i snart ett år.
I november och december och fram till i förrgår har de knappt producerat något alls. Det är helt normalt.
Med igår kom de igång och började producera märkbart.
Det är dåligt med ljus dessa månader och solen står lågt.
Jag hade också panik förut för ifrån mars var det mkt dåligt. Men i april började det hända saker. Jag har fortf inte betalat någon elräkning för pengarna akumuleras. Den första och sista räkningen var för mars.
Men jan behöver jag nog betala 95% och feb 80% och mars kanske 70%. Sedan blir det minus på räkningen igen.
Skall strax få en så kallad smartdator. Den har alltid morgondagens export timpris inlagt. Den kommer atr stänga av egenförbrukningen när exportpriset är högt och bara sälja el då.
Kommer nog att ha konstant minus på fakturorna år efter år i framtiden.
Förstår att du inte orkat läsa igenom allt men med hjälp av forumet har jag lyckats konstatera att det är fel på installationen. Första felet (att allt satt i en serie) är åtgärdat av installatören som var här på återbesök.
Kvarvarande fel är:
En sträng verkar död.
Vid produktion dyker fel upp som verkar indikera att de växlat + och - någonstans.
Ok. Märkligt! Såg de inte det inför certifikatet?K kjork skrev:Hej. Välkommen till tråden.
Förstår att du inte orkat läsa igenom allt men med hjälp av forumet har jag lyckats konstatera att det är fel på installationen. Första felet (att allt satt i en serie) är åtgärdat av installatören som var här på återbesök.
Kvarvarande fel är:
En sträng verkar död.
Vid produktion dyker fel upp som verkar indikera att de växlat + och - någonstans.
ok, då kan jag inte hjälpa, hade eventuellt en som kan besiktiga i Göteborg.K kjork skrev:
men jag tycker du skall kika lite själv först på det visuella.
Det finns datablad att ladda ner för dina paneler, där framgår det vilka avstånd ”överhäng” på fastsättningen som är tillåtet, detta är ett vanligt ”fusk” och om det är moderata avvikelser inte så allvarligt om inget går galet, det påverkar inte direkt funktion men panelernas garanti kan påverkas från producenten och panelerna blir känsligare för snölast.
Du kan kolla att returkabeln ligger rätt och inte ”loopar”. Jag sökte efter bilder då man förstår direkt hur det är tänkt när man ser bilden. Det är säkert nån annan som kan hitta en bild. Med tanke på de andra problem du haft så här långt så är detta ett högst rimligt fel för din del och detta är inte ok.
Kolla hur eventuella genomföringar ser ut genom tak. Röd och svart skall vara separerad vid genomföring och det skall vara skyddsrör.
Kolla skyddsrör på lösa kablar på taket
Kolla så att det inte ligger kablar direkt på taket utan är ordentligt upphängda, gäller även kablarna mellan panelerna som skall vara ordentligt uppbuntat.
Det finns säkert mer som man som lekman kan kika på men det är väl det jag kommer på sådär direkt som du kan kika på själv.