133 324 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
Vilken lag eller författning föreskriver att ett sådant diagram skall finnas med i köpeavtalet?A Arnodt skrev:Ja, Åsa Lund har rätt där, man får ett stapeldiagram med förväntad kWh-produktion för varje månad, samt total årsproduktion. Det ska vara med i anbudsunderlaget och ingår i kontraktet, produktionsssiffrorna behöver dock inte vara tvingande för säljaren att uppnå. Nedan är för 12,8 kWp installerad paneleffekt, i norra Sverige.
Mitt tak, väderstreck samt läget på tomten. Poddar och sökt information på internet. En generell avkastning på anläggningen och kWp möjligheten hos mig.
samt en tanke som gått långt bakåt i tiden om att jag skulle vilja ha solceller.
men en exakt uträkning på vårt tak har jag inte
samt en tanke som gått långt bakåt i tiden om att jag skulle vilja ha solceller.
men en exakt uträkning på vårt tak har jag inte
Är dokumentation ovanstående något som alltid (måste) skickas med?A Arnodt skrev:Men var är?
-Maskinlista(dvs lista över alla komponenter som ingår)
-Vind- och snölastberäkningen för valt montagesystem
-Ritning/skiss över panelplacering på taken.
-skiss solarkabeldragning, visande hur strängar har kopplats.
-elkopplingsschema visande hur komponenter har kopplats ihop(paneler, DC-brytare, växelriktare, AC-brytare, automatsäkringar etc. )
Har installatören verkligen inte skapat några egna dokument? Manual växelriktare, datablad paneler är ju sådant som tillverkaren skapat, och inget som installatören skrivit.
Om otolvo krängt på dig anläggningen, tagit emot hela beställningssumman, och sedan som underentreprenör hittat en billig lokal montörsfirma som gjort montaget till lägst penning, då har montörsfirman troligen inte tjänat många kronor, och är därför troligen väldigt ovillig att utföra något ytterligare på anläggningen. Min gissning detta.
Jag har för många år sedan läst ett examensarbete som kom fram till att för Lund är optimala förutsättningarna ett takfall som lutar 42° och vetter mot SSV, alltså Syd Sydväst.
Och ditt väderstreck är? Lutning på taket?
Och ditt väderstreck är? Lutning på taket?
kjork,
Du har inte förlorat så många kWh ännu på att din installatörsfirma klantat sig. Rättar de till sina fel och kör igång anläggningen under januari 2022, så är det bra så. De har kanske bara glömt koppla ihop 2 st solarkontakter mellan paneler. Det kan vara något så enkelt. Dock har säljfirman oltovo med sin installatörsfirma smutsat ner sitt namn, men det blir så när ett företag inte jobbar korrekt.
Du har inte förlorat så många kWh ännu på att din installatörsfirma klantat sig. Rättar de till sina fel och kör igång anläggningen under januari 2022, så är det bra så. De har kanske bara glömt koppla ihop 2 st solarkontakter mellan paneler. Det kan vara något så enkelt. Dock har säljfirman oltovo med sin installatörsfirma smutsat ner sitt namn, men det blir så när ett företag inte jobbar korrekt.
Redigerat:
nu är installtörsfirman inte nämnd i tråden och jag är också med på att förlusten antagligen inte är så stor som du säger. Sedan kvarstår ju problemet med att samtliga paneler sitter i en serie.A Arnodt skrev:kjork,
Du har inte förlorat så många kWh ännu på att din installatörsfirma klantat sig. Rättar de till sina fel och kör igång anläggningen under januari 2022, så är det bra så. De har kanske bara glömt koppla ihop 2 st solarkontakter mellan paneler. Det kan vara något så enkelt. Dock har installatörsfirman smutsat ner sitt namn, men det blir så när ett företag inte jobbar korrekt.
Fick svar från fronius idag, bifogar nedan.
First of all, I'd like to thank you for your trust in Fronius and our products.
Yes, the Fronius Symo inverters can be oversized up to 1.5 times, although the inverter will still generate its rated power. Please see the attached datasheet and oversizing certificates to see the inverters voltage and current limits to avoid the void of the warranty and possible damage.
First of all, I'd like to thank you for your trust in Fronius and our products.
Yes, the Fronius Symo inverters can be oversized up to 1.5 times, although the inverter will still generate its rated power. Please see the attached datasheet and oversizing certificates to see the inverters voltage and current limits to avoid the void of the warranty and possible damage.
ja jag har förstått att anläggningen måste över en viss tröskel innan produktionen startar. Men flera skriver också att det borde bli något slags livstecken från anläggningen.H Henrik Lilieholm skrev:
kjork,
Tyvärr framgår det inte vilken, vilka frågor som exakt ställdes till Fronius.
För Fronius Symo 12.5-3-M som du har, står i dess datablad hur många kWp paneler som får anslutas, nämligen max. 18,8 kWp paneler. Tokigt att fråga efter sådant som redan står i de få dokument som du har fått av installatören, du sa du hade fått databladet över växelriktaren.
För Fronius Symo 12.5-3-M som du har, står i dess datablad hur många kWp paneler som får anslutas, nämligen max. 18,8 kWp paneler. Tokigt att fråga efter sådant som redan står i de få dokument som du har fått av installatören, du sa du hade fått databladet över växelriktaren.
Har 36 paneler á 390w seriekopplade in i min symo 12.5-3-m. Klarar den det?A Arnodt skrev:kjork,
Bättre om du hade frågat om det går bra att seriekoppla 36 st paneler à 390 Wp i en enda seriekopplad sträng och koppla in till en enda MPPTingång på din Fronius Symo 12.5-3-M.
Fronius Symo har alltså svensktalande personal, så att man kan ställa frågor på svenska?
De har nog inte helgdag idag den 6 jan, utan jobbar som vanligt i Österrike.
Det intressanta är om du får svar av Fronius att det inte är tillåtet med 36 st seriekopplade paneler à 390 Wp i en enda sträng, och att Fronius då avsäger sig alla garantier för växelriktaren. Då har du det svaret att trycka upp i käften på din "erfarna installatör", om det nu verkligen skulle vara så att de har seriekopplat alla, vilket är svårt att tro att en solcellsfirma skulle få för sig till att göra.
För övrigt kan du själv kolla hur många paneler Fronius anger som får seriekopplas, görs med Fronius Solarconfigurator:
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick#
TrinaSolar Vertex S 390 Wp, 40,8 V tomgångsspänning, 120 celler.
Välj tillverkare "Trina Solar Energy", och model "TSM-390DE09 (Vertex S)
Fronius Symo har alltså svensktalande personal, så att man kan ställa frågor på svenska?
De har nog inte helgdag idag den 6 jan, utan jobbar som vanligt i Österrike.
Det intressanta är om du får svar av Fronius att det inte är tillåtet med 36 st seriekopplade paneler à 390 Wp i en enda sträng, och att Fronius då avsäger sig alla garantier för växelriktaren. Då har du det svaret att trycka upp i käften på din "erfarna installatör", om det nu verkligen skulle vara så att de har seriekopplat alla, vilket är svårt att tro att en solcellsfirma skulle få för sig till att göra.
För övrigt kan du själv kolla hur många paneler Fronius anger som får seriekopplas, görs med Fronius Solarconfigurator:
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick#
TrinaSolar Vertex S 390 Wp, 40,8 V tomgångsspänning, 120 celler.
Välj tillverkare "Trina Solar Energy", och model "TSM-390DE09 (Vertex S)
Redigerat:
Jag skrev både engelska och svenska men i mailsvaret jag fick så var bara min svenska fråga kvar av någon anledning. Jag frågar dem igen, tydligare denna gången.
Frågan jag ställde.
Hi.
I have 36 panels á 390w. All Connected in one serie. Is not that to much. Will it break?
Hej. Har 36 paneler á 390w seriekopplade in i min symo. Håller den för det? Känns mycket.
Frågan jag ställde.
Hi.
I have 36 panels á 390w. All Connected in one serie. Is not that to much. Will it break?
Hej. Har 36 paneler á 390w seriekopplade in i min symo. Håller den för det? Känns mycket.
Redigerat:
Jag såg inte att det var så många inlägg innan. Mina 10kW är kopplade i 2 strängar. Sammanlagt 40 paneler a 250W. Toppspänningen blir då ca. 800V/slinga. Vanligtvis är 1000V max tillåten spänning.K kjork skrev:
Växelriktaren är på 8kW så den "bottnar" i mars/april, men på sommaren när det är varmt faller effekten på panelerna till under 8kW. Istället har man ju fler soltimmar/dygn.
Växelriktaren optimerar belastningen på panelerna så att t. ex. på morgonen med låg sol (bara indirekt ljus) arbetar den med hög spänning, låg ström. När solstrålningen träffar panelerna ökar belastningen och spänningen sjunker för att ge optimal effekt