133 164 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
Jag säger inte att din anläggning var billig men de är sjukt att man kan konkurrera utan överspänningsskydd.
Klart man kan få en billig anläggning när man inte behöver sätta in överspänningsskydd på dc-sidan och gör bara en sträng!
Har de då överhuvudtaget dragit med minus med alla paneler för att undvika att bli en jätteantenn på taket?
Klart man kan få en billig anläggning när man inte behöver sätta in överspänningsskydd på dc-sidan och gör bara en sträng!
Har de då överhuvudtaget dragit med minus med alla paneler för att undvika att bli en jätteantenn på taket?
Nu har jag pratat med supporten. De ska göra en avvikelse och kontakta installatören. Skulle vi kunna hjälpas åt att ställa upp frågeställningar.
Tex
varför är alla seriekopplade?
Dragskydd kablar, måste det finnas?
Kan växelriktaren redan tagit stryk pga serikopplingen.
jag är så tacksam för er hjälp. Utan den hade jag stått och stirrat på panelerna med tron att det är för lite solljus.
Tex
jag är så tacksam för er hjälp. Utan den hade jag stått och stirrat på panelerna med tron att det är för lite solljus.
För att se om det sitter överspänningsskydd på en Fronius Symo 12.5-3-M som trådstartaren har, måste man öppna kåpan på växelriktaren och kolla om det sitter något överspänningsskydd monterat. Se hur det är på bekantens Symo. Där är inget överspänningsskydd monterat. Istället har han ett separat överspänningsskydd i en särskild DC-box.
Vatic,
om du tittar på trådskaparens bilder får sitt tak med panelerna, då ser du att alla paneler är mot samma väderstreck, och ungefär samma taklutning.
Vatic,
om du tittar på trådskaparens bilder får sitt tak med panelerna, då ser du att alla paneler är mot samma väderstreck, och ungefär samma taklutning.
En panel eller flera är säkert inte inkopplade eller så har de vänt på plus minus.
Men sen så måste de dela panelerna inte bara för spänningen men för att olika väderstreck ska egentligen ha olika mppt så de blir oberoende av varandra.
Men sen så måste de dela panelerna inte bara för spänningen men för att olika väderstreck ska egentligen ha olika mppt så de blir oberoende av varandra.
jag har allt i samma väderstreck. Har väl 18st som borde sitta i en egen sträng som har bäst förutsättningar att få direkt solljus.V Vatic skrev:
Kan du om möjligt ta nån bild under panelerna och gärna en bild som representerar hur solen rör sig...
Tex en bild på 9, 12,15 eller varför inte en varje timme då är det lättare att se hur panelerna får sol. Gärna en bild mot solen kl 12 för att se om du har något ivägen eller rimlighet i att det funkar bättre sommartid
Tex en bild på 9, 12,15 eller varför inte en varje timme då är det lättare att se hur panelerna får sol. Gärna en bild mot solen kl 12 för att se om du har något ivägen eller rimlighet i att det funkar bättre sommartid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lägg märke till att det är bara 40v högre spänning sen bilden i morse men nu producerar jag nästan 700w...
Logga in
Skapa konto
jag ska försöka klara av det. Som det är nu träffar inget direkt solljus panelerna. Vissa paneler skuggas av nock samt utskjutande garage men ska försöka åter komma med bilder. Framförallt när jag anser att solen lyser som bäst direkt på panelerna. Troligtvis kommer några skuggas ändå.A Alexn72 skrev:Kan du om möjligt ta nån bild under panelerna och gärna en bild som representerar hur solen rör sig...
Okej såg de nu men de borde ändå vara i 2 st strängar..A Arnodt skrev:För att se om det sitter överspänningsskydd på en Fronius Symo 12.5-3-M som trådstartaren har, måste man öppna kåpan på växelriktaren och kolla om det sitter något överspänningsskydd monterat. Se hur det är på bekantens Symo. Där är inget överspänningsskydd monterat. Istället har han ett separat överspänningsskydd i en särskild DC-box.
Vatic,
K kjork skrev:
Utan optimerare och inget direkt solljus lär det inte bli något vidare men några watt ska du i alla fall få ut, och definitivt en högre spänning!
Mina paneler är i öster/söder läge ca. 7,2 kWp i öster och 3,6 kWp i söder och just nu drar jag ut 85W...
Mina paneler är i öster/söder läge ca. 7,2 kWp i öster och 3,6 kWp i söder och just nu drar jag ut 85W...
Jag skulle ha skruvat upp och öppnat DCbrytaren(det står norwesco på den) och mäta med multimeter på solarkablarna som kommer in i den om det är spänning där. Är det ingen spänning fram dit, kan inte någontig produceras alls. Det är ju enkelt åtkomligt och man behöver inte upp på hala taket och halka omkring. Det ska vara spänning fram dit. Om ingen spänning där får man gå vidare och lossa på paneler på taket och mäta.
De där 2 à 3 Volt som displayen visar på trådskaparens foto av hans växelriktare, kanske är pga onogrannhet på spänningsmätningen, kanske ska vara 0 Volt. Om det finns gatubelysning som belyser solcellspanelerna, tror jag att man kan se litet spänningen i displayen, men jag har aldrig kollat på det.
De där 2 à 3 Volt som displayen visar på trådskaparens foto av hans växelriktare, kanske är pga onogrannhet på spänningsmätningen, kanske ska vara 0 Volt. Om det finns gatubelysning som belyser solcellspanelerna, tror jag att man kan se litet spänningen i displayen, men jag har aldrig kollat på det.
Redigerat:
de får installatören göra när de kommer och felsöker.A Arnodt skrev:Jag skulle ha skruvat upp och öppnat DCbrytaren(det står norwesco på den) och mäta med multimeter på solarkablarna som kommer in i den om det är spänning där. Det är ju enkelt åtkomligt och man behöver inte upp på hala taket och halka omkring. Det ska vara spänning fram dit. Om ingen spänning där får man gå vidare och lossa på paneler på taket och mäta.
Skulle kunna tänka mig följande fras för supportK kjork skrev:Nu har jag pratat med supporten. De ska göra en avvikelse och kontakta installatören. Skulle vi kunna hjälpas åt att ställa upp frågeställningar.
Tex
"Då summan av öppen panelspänning i minusgrader överstigit 1500V och växelriktaren har en max inspänning på 1000VDC samt att även solmodulerna och DC brytaren är specificerad för max en systemspänning på 1500V så är frågan hur stor skada detta medfört"