133 162 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
Självbyggare
· Stockholm
· 9 924 inlägg
Det är i princip lika med alla företag som säljer solceller. Skall du få ett bra pris måste du välja någon av de största, eller som använder de största installatörerna.B BSOD skrev:Ja formellt är installatören underleverantör.
Ursprungsdiskussionen var väl om otovo var ett företag som kunde rekommenderas, jag bara menar att man inte ska dra för långa slutsatser om dem baserat på installatören (som är anställd på ett annat företag).
Jag kan tycka att det blir svårare att hålla en genomgående kvalité ju fler underleverantörer som är inblandade. Kanske är lite skadad från mitt jobb, men innan vi skriver på avtal så granskar vi underleverantörerna lika hårt och tar referenser på deras arbete.
Även om de har egna montörer så skiljer det mellan montagelagen.
Enda gången du kan vara hyffsat säker på hur utförandet kommer att bli är om du köper av en som är med och monterar själv. Men de har förmodligen så liten volym så de kan inte hålla de priser som de ledande håller.
Ni är många som har gett bra, proffsiga svar i den här tråden.
Jag håller absolut med om att man ska ha max 22 paneler i serie på en ingång i en Fronius.
Om man sätter fler paneler i serie, så blir spänningen mycket riktigt för hög, speciellt om det är kallt ute.
Man kan parallellkoppla 18 + 18 paneler på taket och dra ner endast ett kabelpar. Det är dock inte rekommenderat.
Jag kollade på ett antal Fronius nu och dom ligger alla på 2-3 Volt nattetid.
Även om jag slår ifrån brytaren på undersidan ligger spänningen kvar.
Dagtid ska du ha några hundra Volt även om det inte är tillräckligt med ljus för att växelriktaren ska starta.
Möjligtvis kan ett snölager på alla panelerna göra att det inte blir någon spänning.
Vi har installerat några hundra anläggningar med Fronius växelriktare. Det har hänt, måste jag erkänna, att vi har missat att ansluta en panel och då fått samma resultat som du har. Givetvis har vi snabbt åtgärdat vårt misstag.
Installatören bör absolut ta ansvar för detta.
Min rekommendation är att du stänger av både brytaren under växelriktaren och den extra brytaren.
Sedan måste installatören komma till dig och starta upp anläggningen.
Om din installatör påstår något annat, så backar vi gärna upp dig.
Jag håller absolut med om att man ska ha max 22 paneler i serie på en ingång i en Fronius.
Om man sätter fler paneler i serie, så blir spänningen mycket riktigt för hög, speciellt om det är kallt ute.
Man kan parallellkoppla 18 + 18 paneler på taket och dra ner endast ett kabelpar. Det är dock inte rekommenderat.
Dagtid ska du ha några hundra Volt även om det inte är tillräckligt med ljus för att växelriktaren ska starta.
Möjligtvis kan ett snölager på alla panelerna göra att det inte blir någon spänning.
Vi har installerat några hundra anläggningar med Fronius växelriktare. Det har hänt, måste jag erkänna, att vi har missat att ansluta en panel och då fått samma resultat som du har. Givetvis har vi snabbt åtgärdat vårt misstag.
Min rekommendation är att du stänger av både brytaren under växelriktaren och den extra brytaren.
tack. Jag ska ta nya tag imorgon och kontakta dem imorgon igen. Jag ska trycka på att de inte får sitta i serie samt be dem komma ut och starta upp grejerna ordentligt. Jag uppdaterar här så fort jag vet mer.L Lars Ivarsson skrev:Ni är många som har gett bra, proffsiga svar i den här tråden.
Tack alla
Schysst Lars Ivarsson att erbjuda att backa upp!! Finns det ingen extern besiktningsman eller liknande gällande dessa frågor som kan driva frågan åt dig? Jag har ingen erfarenhet av solceller men det slog mig, borde väl dyka upp kan en tycka med tanke på att flera installerar och att det hörs ibland att saker och ting inte alltid funkar som det ska.
Hörde nånstans att ett försäkringsbolag (tror det var LF?) krävde att solceller skulle besiktigas av sakkunnig, annars försäkrar de inte byggnaden. Detta eftersom det är så vanligt med fel i anläggningarna.
Vi har exakt samma Fronius 12.5-3 och det här är data från de två sämsta decemberdagarna när den inte producerade något till nätet, även varnat om ingen produktion som du beskrivit. Molnigt, frost/tunn snö på panelerna, SSÖ, två strängar med 15 resp 16st 400W per serie. Trots detta har i alla fall panelerna denna DC-spänning och DC-ström:K kjork skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du fota hela DC-sidans kabeldragning inkl. potentiella brytare och kombinerare, från panelerna till Froniusen?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dagens siffror med aktuellt ljusläge
Definitivt felkopplat. Även en helt mulen dag med 0,2 kWh produktion så finns det ändå betydande spänning. Det ska också vara två slingor.K kjork skrev:
Reklamera och besiktiga anläggningen är mitt förslag. IFSEK är bra.
R RobKih skrev:Vi har exakt samma Fronius 12.5-3 och det här är data från de två sämsta decemberdagarna när den inte producerade något till nätet, även varnat om ingen produktion som du beskrivit. Molnigt, frost/tunn snö på panelerna, SSÖ, två strängar med 15 resp 16st 400W per serie. Trots detta har i alla fall panelerna denna DC-spänning och DC-ström:
[bild]
Kan du fota hela DC-sidans kabeldragning inkl. potentiella brytare och kombinerare, från panelerna till Froniusen?
jag fotar av det jag vågar rota i, jag har alla brytare i elskåpet så trorF fsn skrev:
A Alexn72 skrev:
brandmansbrytaren slog jag av innan fotot.R RobKih skrev:Vi har exakt samma Fronius 12.5-3 och det här är data från de två sämsta decemberdagarna när den inte producerade något till nätet, även varnat om ingen produktion som du beskrivit. Molnigt, frost/tunn snö på panelerna, SSÖ, två strängar med 15 resp 16st 400W per serie. Trots detta har i alla fall panelerna denna DC-spänning och DC-ström:
[bild]