133 168 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
men om de hade vart två slingor kunde de ju kanske haft en slinga på de med bäst förutsättningar. 18standers07 skrev:
Optimerare är bara dyrt och en stor felkälla. Det är bara felkopplat och ska vara uppdelat i 2 strängar.anders07 skrev:
Jag ber om ursäkt för att detta inlägg kommer bli långt men jag hoppas det kommer att sprida lite ljus på det hela. Nedan inlägg är baserat på att strängarna INTE är kopplade 36st i en serie då det skulle allvarligt skada kontakter, kablar, växelriktare, brytare, paneler, överspänningsskydd m.m.
Bilden du har tagit på dina moduler visar att de är snöfria samt har solljus och ska därmed ge iaf spänning men kanske inte nämnvärd ampere. Att påstå att det är vinter och för lite ljus är inte fel i sig men det påverkar amperen och inte spänningen i strängarna.
Det verkar som om dina 36st Trina Vertex 390W (?) har, om de kopplas i 2 parallella strängar där modulerna sitter i serie om 18st per delsträng har följande data:
Att koppla ihop strängarna till MPPT1 är inte fel men väldigt onödigt i ditt fall då du har internskuggning i systemet längst till vänster. Jag hade nog även funderat på att koppla strängarna 22+14 moduler på två MPPTer på grund av skuggningen vilket skulle förbättra produktionen sannolikt. Jag tror inte du kan hävda att detta är ett fel gentemot din säljare men det pekar i mitt tycke på slarv, okunskap och kanske inte fackmannamässigt utfört (dimensionerar man system och säljer till kund så ska man också veta hur de ska byggas för att fungera optimalt, inte vad som är billigast att bygga).
När det kommer till kablarna så behöver de nu enligt standard SS 436 40 00, 712B.2 klara av 30,4A Isc MAX. Har de satt 4mm² så kan det finnas anledning att ifrågasätta detta beroende på exakt förläggning. Vi får anta att de har satt kablage på sidan av montageskenorna (motsvarar väggförläggning) och att de har en omgivningstemperatur på kanske 50°C vilket finns anledning att höja på ögonbrynen för. Har de 6mm² kablage så kanske det är ok, men jag kan såklart ha fel.
I din anläggningsdokumentation ska det finnas scheman som visar kabeltyp, märkningar, dimensioner, montagesystemsberäkningar, produktblad, driftsättningsprotokoll m.m. så att service och underhåll går att utföra i framtiden.
Varför har du så låg spänning i strängen då?
1. Detta kan såklart bero på flera saker men en första gissning är att en av delsträngarna har felvänd polaritet (som flera tidigare talare har sagt). För att kontrollera detta skulle jag vilja se mätprotokollet för respektive delsträng och kombinerad sträng som ska utföras innan provdrift och slutligen driftsättning. SS 436 40 00, 712.6.101 hänvisar till standard SS-EN 62446-1 som reglerar vilka kontroller som ska göras innan driftsättning samt vilken dokumentation som ska finnas för en solcellsanläggning. Jag skulle personligen aldrig ens koppla in strängarna till en växelriktare utan att ha utfört/sett detta protokoll och att all dokumentation finns på plats. Jag skulle inte heller betala slutfakturan.
2. En solcellskontakt har dålig anslutning. Detta har jag sett tidigare flera gånger och det kan visa sig att mätningarna av Voc gav bra resultat men när de kopplas in till växelriktare (Vmpp) så laddas spänningen ur kablaget direkt och man får då extremt låg volt. Lite svårt att felsöka men det är inte många kontakter som är gjorda av entreprenören i en anläggning egentligen och jag gissar att det bör finnas upp till 20st om de har slarvat. Hade de byggt den bra hade du bara haft ca 10st kontakter allt som allt att kontrollera.
3. En skadad kabel eller kortslutning någonstans. Detta kan ge konstiga mätvärden och i sin tur fel som detta. Jag ser det mer som mer osannolikt men driftsättningsprotokollets isolationsmätning kan ge dig svar på detta.
4. De har helt enkelt kopplat 36st i serie och det mesta har gått sönder då du isf får 1616V Uoc vid DVUT och inget i ditt system klarar mer än 1500V. Installatören själv säger ju detta vilket gör mig oroad att de inte vet vad de pratar om eller har gjort bort sig totalt.
Uppenbarligen har du ett fel i systemet just nu trots att du inte ska ha det då du har snöfritt och sol på panelerna. Jag skulle reklamera anläggningen till försäljaren och får du inget gehör så skulle jag kontakta branschorganisationen (med initialer S.S. där de säkerligen är medlemmar) och även ARN.
Jag hoppas att du får bukt med detta system och din försäljare.
Bilden du har tagit på dina moduler visar att de är snöfria samt har solljus och ska därmed ge iaf spänning men kanske inte nämnvärd ampere. Att påstå att det är vinter och för lite ljus är inte fel i sig men det påverkar amperen och inte spänningen i strängarna.
Det verkar som om dina 36st Trina Vertex 390W (?) har, om de kopplas i 2 parallella strängar där modulerna sitter i serie om 18st per delsträng har följande data:
- 734V Uoc vid STC
- 608V Umpp vid STC
- 808V Uoc vid antagen DVUT -15°C
- 669V Umpp vid antagen DVUT -15°C
Att koppla ihop strängarna till MPPT1 är inte fel men väldigt onödigt i ditt fall då du har internskuggning i systemet längst till vänster. Jag hade nog även funderat på att koppla strängarna 22+14 moduler på två MPPTer på grund av skuggningen vilket skulle förbättra produktionen sannolikt. Jag tror inte du kan hävda att detta är ett fel gentemot din säljare men det pekar i mitt tycke på slarv, okunskap och kanske inte fackmannamässigt utfört (dimensionerar man system och säljer till kund så ska man också veta hur de ska byggas för att fungera optimalt, inte vad som är billigast att bygga).
När det kommer till kablarna så behöver de nu enligt standard SS 436 40 00, 712B.2 klara av 30,4A Isc MAX. Har de satt 4mm² så kan det finnas anledning att ifrågasätta detta beroende på exakt förläggning. Vi får anta att de har satt kablage på sidan av montageskenorna (motsvarar väggförläggning) och att de har en omgivningstemperatur på kanske 50°C vilket finns anledning att höja på ögonbrynen för. Har de 6mm² kablage så kanske det är ok, men jag kan såklart ha fel.
I din anläggningsdokumentation ska det finnas scheman som visar kabeltyp, märkningar, dimensioner, montagesystemsberäkningar, produktblad, driftsättningsprotokoll m.m. så att service och underhåll går att utföra i framtiden.
1. Detta kan såklart bero på flera saker men en första gissning är att en av delsträngarna har felvänd polaritet (som flera tidigare talare har sagt). För att kontrollera detta skulle jag vilja se mätprotokollet för respektive delsträng och kombinerad sträng som ska utföras innan provdrift och slutligen driftsättning. SS 436 40 00, 712.6.101 hänvisar till standard SS-EN 62446-1 som reglerar vilka kontroller som ska göras innan driftsättning samt vilken dokumentation som ska finnas för en solcellsanläggning. Jag skulle personligen aldrig ens koppla in strängarna till en växelriktare utan att ha utfört/sett detta protokoll och att all dokumentation finns på plats. Jag skulle inte heller betala slutfakturan.
2. En solcellskontakt har dålig anslutning. Detta har jag sett tidigare flera gånger och det kan visa sig att mätningarna av Voc gav bra resultat men när de kopplas in till växelriktare (Vmpp) så laddas spänningen ur kablaget direkt och man får då extremt låg volt. Lite svårt att felsöka men det är inte många kontakter som är gjorda av entreprenören i en anläggning egentligen och jag gissar att det bör finnas upp till 20st om de har slarvat. Hade de byggt den bra hade du bara haft ca 10st kontakter allt som allt att kontrollera.
3. En skadad kabel eller kortslutning någonstans. Detta kan ge konstiga mätvärden och i sin tur fel som detta. Jag ser det mer som mer osannolikt men driftsättningsprotokollets isolationsmätning kan ge dig svar på detta.
4. De har helt enkelt kopplat 36st i serie och det mesta har gått sönder då du isf får 1616V Uoc vid DVUT och inget i ditt system klarar mer än 1500V. Installatören själv säger ju detta vilket gör mig oroad att de inte vet vad de pratar om eller har gjort bort sig totalt.
Uppenbarligen har du ett fel i systemet just nu trots att du inte ska ha det då du har snöfritt och sol på panelerna. Jag skulle reklamera anläggningen till försäljaren och får du inget gehör så skulle jag kontakta branschorganisationen (med initialer S.S. där de säkerligen är medlemmar) och även ARN.
På Fronius från 10 kW och uppåt finns, som bilden i Arnoldts inlägg visar, plats för överspänningsskydd. Enligt Fronius anvisningar ska man använda överspänningsskydd med larmkontakt och dra en signalkabel till en ingång på växelriktaren. Denna ingång finns innanför den yttre plastkåpan, så man behöver inte öppna in till bakstycket för att se att det finns korrekt installerade överspänningsskydd. Man ser då signalkabeln som går kommer in i utrymmet på höger sida och går till kontakten på vänster sida.A Arnodt skrev:För att se om det sitter överspänningsskydd på en Fronius Symo 12.5-3-M som trådstartaren har, måste man öppna kåpan på växelriktaren och kolla om det sitter något överspänningsskydd monterat. Se hur det är på bekantens Symo. Där är inget överspänningsskydd monterat. Istället har han ett separat överspänningsskydd i en särskild DC-box.
Vatic,
om du tittar på trådskaparens bilder får sitt tak med panelerna, då ser du att alla paneler är mot samma väderstreck, och ungefär samma taklutning.
Överspänningsskydden är inte ett krav, men som ni säger, så ingår det i de flesta installationer,
På bilden ser man dessutom dragavlastningen som Fronius har på inkommande DC-kablar, så de behöver inte dragavlastas extra.
Tack för din utförliga analys och input. Uppskattat!S Stig_helmer skrev:Jag ber om ursäkt för att detta inlägg kommer bli långt men jag hoppas det kommer att sprida lite ljus på det hela. Nedan inlägg är baserat på att strängarna INTE är kopplade 36st i en serie då det skulle allvarligt skada kontakter, kablar, växelriktare, brytare, paneler, överspänningsskydd m.m.
Ovanstående data passar din växelriktare bra. Två delsträngar som kombineras får då som mest 808V Uoc vid DVUT och 24,3A Isc vilket även växelriktaren klarar av. OBS! krävs att de är inkopplade på MPPT1 då MPPT2 inte klarar av 24,3A!
- 734V Uoc vid STC
- 608V Umpp vid STC
- 808V Uoc vid antagen DVUT -15°C
- 669V Umpp vid antagen DVUT -15°C
Den dokumentation jag fått är:
• Övergripande info om hur en solcellsanläggning fungerar.
• produktblad på mina komponenter (växelriktare samt paneler)
• manual växelriktare
• elsäkerhetsintyg ELSÄK FS 2008:1
Men var är?
-Maskinlista(dvs lista över alla komponenter som ingår)
-Vind- och snölastberäkningen för valt montagesystem
-Ritning/skiss över panelplacering på taken.
-skiss solarkabeldragning, visande hur strängar har kopplats.
-elkopplingsschema visande hur komponenter har kopplats ihop(paneler, DC-brytare, växelriktare, AC-brytare, automatsäkringar etc. )
Har installatören verkligen inte skapat några egna dokument? Manual växelriktare, datablad paneler är ju sådant som tillverkaren skapat, och inget som installatören skrivit.
Om otolvo krängt på dig anläggningen, tagit emot hela beställningssumman, och sedan som underentreprenör hittat en billig lokal montörsfirma som gjort montaget till lägst penning, då har montörsfirman troligen inte tjänat många kronor, och är därför troligen väldigt ovillig att utföra något ytterligare på anläggningen. Min gissning detta.
-elkopplingsschema visande hur komponenter har kopplats ihop(paneler, DC-brytare, växelriktare, AC-brytare, automatsäkringar etc. )
Har installatören verkligen inte skapat några egna dokument? Manual växelriktare, datablad paneler är ju sådant som tillverkaren skapat, och inget som installatören skrivit.
Om otolvo krängt på dig anläggningen, tagit emot hela beställningssumman, och sedan som underentreprenör hittat en billig lokal montörsfirma som gjort montaget till lägst penning, då har montörsfirman troligen inte tjänat många kronor, och är därför troligen väldigt ovillig att utföra något ytterligare på anläggningen. Min gissning detta.
hmm pass på den tyvärr.A Arnodt skrev:Men var är?
Jag har ringt supporten igen och på ett tydligt men vänligt sätt bett om en annan installatör som kommer hit och kontrollerar utfört arbete.
Supporten har hittills vart mycket bra att prata med och de säger att de förstår problemet.
jag har också efterfrågat dokumentation.
Supporten har hittills vart mycket bra att prata med och de säger att de förstår problemet.
jag har också efterfrågat dokumentation.
Varför har du fått ett så gammalt elsäkerhetsintyg ELSÄK FS 2008:1 från år 2008?
Varför inte senaste? Det har väl kommit tillägg till det? Har du fått dem.
Men denna dokumentation är inget som du som kund behöver, utan det är installatören som behöver den för att veta hur han ska uppfylla kraven.
Varför inte senaste? Det har väl kommit tillägg till det? Har du fått dem.
Men denna dokumentation är inget som du som kund behöver, utan det är installatören som behöver den för att veta hur han ska uppfylla kraven.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 925 inlägg
Vet du vad installationsföretaget heter?
Ja det vet jag. Men jag känner att jag inte vill hänga ut någon här. Det var egentligen först igår med hjälp av er som gav mig kött på benen som supporten verkligen förstod problemet.R Robert-san01 skrev:
Så en chans att ordna upp det här måste inblanda parter få enligt mitt tycke.
Jag är fortfarande nyfiken på de siffror och/eller grafer som du fick som beslutsunderlag innan du bestämde dig för att installera solceller. Vad säger de om hur mycket energi du skulle få under vintermånaderna?
Ja, Åsa Lund har rätt där, man får ett stapeldiagram med förväntad kWh-produktion för varje månad, samt total årsproduktion. Det bör vara med i anbudsunderlaget för att kunna anses vara komplett och ingår i kontraktet, produktionsssiffrorna behöver dock inte vara tvingande för säljaren att uppnå. Nedan är för 12,8 kWp installerad paneleffekt, i norra Sverige.
Redigerat:
kan inte minnas att jag sett ett sånt alls.A Arnodt skrev:Ja, Åsa Lund har rätt där, man får ett stapeldiagram med förväntad kWh-produktion för varje månad, samt total årsproduktion. Det ska vara med i anbudsunderlaget och ingår i kontraktet, produktionsssiffrorna behöver dock inte vara tvingande för säljaren att uppnå. Nedan är för 12,8 kWp installerad paneleffekt, i norra Sverige.