47 032 läst · 616 svar
47k läst
616 svar
Nya lagen om återvinning av textilier
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Problemet här är att just statsbyråkratin är riktigt dålig på att lösa dylika saker. Det är ju därför planekonomi alltid fallerar och alltid leder till fattigdom och t o m ekonomisk kollaps i samhället. Medarbetarna på myndigheter och deras kollektiva potential att driva verksamhet och företag är i det närmaste noll. Har man intresse eller färdighet att driva företag arbetar man inte på Naturvårdsverket helt enkelt.A AndersS skrev:Själv skulle jag nu vilja få beslutsfattare med ansvarig myndighet, Naturvårdsverk, osv, ta steget fram och ge sin bild av hur de tycker det fungerar och ev. förslag på åtgärder, inte bara peka mot kommunerna. Och bör göras här och nu, inte gömma sig utan erkänna "tänkte inte på det".
Tills det finns bättre lösning så lämnas textil för återbruk in och så justerar vi hos oss att det för återvinning blir "återvunnet" som restavfall till värmeverket.😉
Ibland får eget sunt förnuft råda.😇
Och det finns ingen renade effekt i en byråkrati som det finns i på en marknad. När byråkratin misslyckas, som t ex i detta fall så är det ingen som förlorar jobbet inom byråkratin, ingen blir av med sitt företag, ingen förlorar några egna pengar och ingen ens erkänner att man har misslyckats. Men säger "oj då, så kan det gå". Sen hoppar man vidare till nästa fråga.
Det är en stor olycka att avfallhanteringen är socialiserad när dess komplexitet nu växer. Inget som passar statsbyråkratin eller kommunernas organisationer. De ska ägna sig åt enkla saker.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 028 inlägg
Avfallshantering är väl i högsta grad en del av en gemensam infrastruktur och därmed socialiserad per definition? Vatten, avlopp, avfallshantering och annat som hanteras i ett kretslopp kan aldrig hamna i privata aktörers ansvarsområde.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Ja det är ju därför avfallshanteringen historiskt har socialiserats p g a stordriftsfördelar (en sopbil är bättre än fem olika i samma område) och tanken att det är en kostnad att göra sig av med avfallet så det finansieras via en taxa och hanteras på en enda deponi/ugn.Johan Gunverth skrev:
Men när nu komplexiteten växer och avfallet också är en råvara och ska återvinnas så passar ju offentligt monopol sämre som lösning. Det är ju också därför det offentliga har gett upp och säljer avfallet till privata företag.
Inom avfallshantering är det väl upphandling och privata utförare som gäller? Precis som inom kollektivtrafiken och båda går åt helvete påfallande ofta. I Uppsala har vi precis fått en ny utförare av sophämtning och vi får inga sopor hämtade nånstans.
Upplägget varierar från kommun till kommun.RoTe skrev:
Lite intressant att kolla historiskt hur den fastighetsnära insamlingen (i flerbostadshus) fungerat i Stockholms kommun genom tiderna.
Vår BRF var med från starten och det var då ett initiativ från kommunens sida som ett alternativ parallellt med FTI:s uppdrag. Kommunen ordnade insamlingen med sina entreprenörer och för FTI-fraktionerna betalade fastighetsägaren en i perspektiv högst överkomlig summa. Utöver det ingick även elavfall i 5 fraktioner som var gratis (finansierat av producentansvaret), vilket är fallet än idag tror jag. Ett argument då var att det i princip skulle bli ett nollsummespel genom att mängden och därmed kostnaden för hushållsavfallet skulle minska (vilket dock aldrig hände eftersom varje gång föreningen minskade antalet säckar som skulle hämtas så var entreprenören(!) där och höjde upp det igen).
Detta upplägg blev dock rätt kortlivat och fastighetsägarna fick istället själva upphandla hämtningen av FTI-fraktionerna, då till ett helt annat pris så klart. Inte så effektivt då de blev en 3-4 entreprenörer på varje fraktion.
Nu när FTI-eran tog slut och ansvaret övergick till kommunen har man valt att behålla samma modell och upphandla/"godkänna" en flora av entreprenörer som fastighetsägaren kan välja bland. [https://www.stockholmvattenochavfall.se/fni].
Så minimalt med stordriftsfördelar där.
Jag skulle gissa att detta är en övergångsfas och att man inom några år, när man byggt upp en organisation kring det, kommer att hantera all hämtning själva.C cpalm skrev:
Anser inte att företag på något vis gör ett bättre jobb än en kommunalt ägd verksamhet som något sorts utgångsläge. Snarare tycker jag man ska kolla på vad det är för typ av verksamhet, är det enkelt att släppa in många aktörer (tex sotning) kan man ju med fördel släppa det löst på marknaden, förstår inte varför kommunen ska upphandla en som sedan alla måste använda sig av. Sopor vill man ju ha lite mer koll på så man inte får in aktörer som lovar miljövänlig sortering men sedan dumpar allt i Östersjön eller dylikt.
Tycker personligen att all form av fast infrastruktur som vi alla drar nytta av likt vägar (men även elnät) bör ägas gemensamt. Finns ingen vits med att alla ska bidra till någons vinst under monopolliknande förhållanden.
Sedan blir det ju rätt ofta så att man inte håller med om de krav som politiker ställer mot både underleverantörer och egna delar. Tex att kräva att alla helt plötsligt ska ha ytterligare en tunna på tomten för att samla glas och kartong eller dylikt. Men det är ju inte ett fel i driften utan bara att reglerna eller implementationer är galen.
Tycker personligen att all form av fast infrastruktur som vi alla drar nytta av likt vägar (men även elnät) bör ägas gemensamt. Finns ingen vits med att alla ska bidra till någons vinst under monopolliknande förhållanden.
Sedan blir det ju rätt ofta så att man inte håller med om de krav som politiker ställer mot både underleverantörer och egna delar. Tex att kräva att alla helt plötsligt ska ha ytterligare en tunna på tomten för att samla glas och kartong eller dylikt. Men det är ju inte ett fel i driften utan bara att reglerna eller implementationer är galen.
Du menar med en entreprenör som kommunen väljer ut? Helt själva har de ju "aldrig" kört i Stockholm, trots all cirkus med konkurser och vilda strejker.M Maledictus skrev:
Jo, det vore nog mer optimalt.
Ja, jag var nog lite otydlig där. Jag menade att kommunen skulle lyfta in det i det kommunala ansvaret men det skulle ju ändå kunna innebära att själva insamlingen sker via en entreprenör.C cpalm skrev:
Det där är en politisk, kanske närmast ideologisk, inställning. Det är inte fakta och dessutom har du fel. Men - det är Ok att tycka fel...Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Du vet att det är ett diskussionsforum hoppas jag? Här bryts olika perspektiv, även sådana som du tycker är fel.Slottsbäcksväktarn skrev:
Min utgångspunkt är inte ideologisk. Det handlar mer om mekanismer, att i avsaknad av konkurrens finns ingen övergripande kraft som driver på effektivisering över tid. Då bygger hela effektiviteten i verksamheten på medarbetarnas välvilja och det blir ett lotteri om den kulturen kan uppstå och upprätthållas där eller inte. Om en uppgift ökar i ekonomisk komplexitet, t ex som nu att enkel sophämtning utvecklas till komplex avfallsåtervinning så måste stora förändringar till och verksamheten måste integreras i ett komplext ekonomiskt ekosystem. I frånvaro av konkurrens så kan lätt förändringen misslyckas i en organisation.
Av det skälet är det bäst att socialiserad verksamhet som är taxe- eller skattefinansierad hålls enkel och inte finns i en sektor där förändring sker snabbt så att den kan utföras inom en enda organisation. T ex hämta sopor och köra till tippen/förbränningen, eller ett lokalt VA-nät, eller skola.
Och trots detta har man i den kommunala sektorn i dag sällan anställda "sopgubbar" och egna kommunala fordon. Den vanligaste lösningen är att man låter olika privata företag konkurrera genom att upphandla deras tjänster. Man gör det för att få in konkurrenselementet och dess möjlighet till rationellt resursutnyttjande och man kan göra sig av med fallerade organisationer. Hade man haft denna organisation inom kommunen och den hade fallerat så hade de varit väldigt svårt att reparera.
(Och vi kan ju i dagarna se Northvolt nedgång och fall, ett i grunden centralistiskt försök att bygga upp komplex fabriksverksamhet. Trots alla välvilliga ord från ledande politiker och de bästa av intentioner så fallerade det, det är svårt att driva verksamhet och göra det rationellt.)
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
SVTs rapporterar om misslyckandet med en helautomatiserad textilsorteringsanläggning i Malmö som drivs av Sydskånes avfallsaktiebolag, SYSAV:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...gning-for-textilsortering-i-malmo-star-stilla
SYSAV verkar vara någon typ av kommunalt bolag. Textilsorteringsanläggningen verkar vara ett offentligfinaniserat projekt med många aktörer:
https://www.mynewsdesk.com/se/sysav...ringsanlaeggning-tas-i-drift-i-malmoe-3048018
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...gning-for-textilsortering-i-malmo-star-stilla
SYSAV verkar vara någon typ av kommunalt bolag. Textilsorteringsanläggningen verkar vara ett offentligfinaniserat projekt med många aktörer:

https://www.mynewsdesk.com/se/sysav...ringsanlaeggning-tas-i-drift-i-malmoe-3048018
Patetiskt del 10 i kommunala regier .Claes Sörmland skrev:
SVTs rapporterar om misslyckandet med en helautomatiserad textilsorteringsanläggning i Malmö som drivs av Sydskånes avfallsaktiebolag, SYSAV:
[länk]
SYSAV verkar vara någon typ av kommunalt bolag. Textilsorteringsanläggningen verkar vara ett offentligfinaniserat projekt med många aktörer:
[bild]
[länk]