49 430 läst · 642 svar
49k läst
642 svar
Nya lagen om återvinning av textilier
Var en gång för länge sedan på ett studiebesök på ett kommunalt värmeverk. På området syntes mängder med returpapper. Någon frågade guiden och förklaringen var att massapriset var så lågt så det fanns ingen lönsamhet i att återvinna tidningspappret och därför eldades det upp istället.D Daniel 109 skrev:
Idag är säkert massapriset tillräckligt högt för att det ska vara lönsamt.
Det fula är att man inte vill vara ärlig mot befolkningen och döljer sådana saker för att man tror att folk ska slarva med hanteringen ifall de får reda på sanningen. Ungefär som det nu uppdagas att textilier bränns upp i Litauen tack vare att några satt spårsändare i gamla kläder. Meningen är att sådant ska vara okänt för 'pöbeln'.
Så du sprider uppgifter om hur det var för länge sedan som om det gäller i dag. Det är inte direkt seriöst.
För att få fart på återvinning så måste det finnas insamling. Textilinsamlingen kan jag hålla med om att inte fungerar helt bra. Men den kommer säkerligen att göra nytta på sikt.
För att få fart på återvinning så måste det finnas insamling. Textilinsamlingen kan jag hålla med om att inte fungerar helt bra. Men den kommer säkerligen att göra nytta på sikt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 267 inlägg
Stora problemet med återvinning idag är ju att alla lever här och nu. De skiter i hur det har varit och hur det blir. Man ska ha omedelbara förändringar och helst värdekuponger på donken för att man ska ens tänka på att göra nåt som bidrar till att det blir bättre.
Jag beskrev hur det fungerar. Massapriset ändras i takt med konjunkturer och det kommer säkert i framtiden också vara perioder då man bränner tidningspapper ifall det inte är lönsamt att återvinna det.D Daniel 109 skrev:
Så det lär fungera på samma sätt idag som tidigare. Pengarna styr alltid
Självklart behövs det en insamling, jag tycker bara att man ska vara ärlig med hur det fungerar och inte försöka dölja sanningen för att man är rädda att folk gör fel ifall de vet sanningen..
Jo men den gröna cirkulära ekonomin måste ju lära sig att man måste ha färdiga lösningar.D Daniel 109 skrev:
Sen att få ordning på det här textilsopberget kommer nog att kosta en slant. Det kanske finns någon fond i EU-Bryssel...🤔
En stor märklighet är att vi inte själva eldar upp textilierna för fjärrvärme som vi inte klarar av att hantera utan skickar det till Litauen per lastbil..... obegripligt!
Jag är positiv till det som görs för att förbättra vårt avfallsberg till det bättre och som jag skrivit tidigare "gör som jag blir tillsagd".
Men det positiva och tilltron till förmågan att påverka i praktiken får sig en törn.
Så vi får överväga om dålig textil går direkt i restavfall och blir värme endast några mil från där soptunnan står. Och i princip inget fel, enligt nedan inklipp från SVT.
"Det behöver inte vara fel att exportera textilier till andra länder, men det vore bättre att ha en seriös sortering i Sverige för då kan vi undvika att brännbart material lämnar Sverige, säger Birgitta Losman, hållbarhetsstrateg på högskolan i Borås."
Men det positiva och tilltron till förmågan att påverka i praktiken får sig en törn.
Så vi får överväga om dålig textil går direkt i restavfall och blir värme endast några mil från där soptunnan står. Och i princip inget fel, enligt nedan inklipp från SVT.
"Det behöver inte vara fel att exportera textilier till andra länder, men det vore bättre att ha en seriös sortering i Sverige för då kan vi undvika att brännbart material lämnar Sverige, säger Birgitta Losman, hållbarhetsstrateg på högskolan i Borås."
Det döljs ju inte alls, jag länkade ju till några sidor med statistik så det är fullständigt öppet för den som är intresserad.L lbgu skrev:
Det är väl ingen som startar en sorteringsanläggning innan det finns beslut på att textiler ska sorteras. Du verkar ha missat en del grundläggande kunskap om marknadsekonomi. Du påstod ju att du var pragmatisk men det där påståendet är inte det minsta pragmatiskt.P paralun skrev:
Företaget i Södertälje som håller på med textilsortering räknar med att gå med vinst. Det har jag ju skrivit och länkat om i tråden.P paralun skrev:
Det är inte det minsta märkligt. Det finns för få sorteringsanläggningar i Sverige än så länge men det kommer nog att ändra sig med tiden så att textilier kan sorteras på närmare håll och då kan också de textilier som inte ens kan bli trasor eldas upp i Sverige.P paralun skrev:
Plast är svårt, många sorters plast och mycket kladdiga förpackningar.C cpalm skrev:
Men det är väl bara 1-2 år sen det öppnade en ny sorteringsanläggning för plast.
Då hade ju inte journalisterna behövt gömma spårsändare i kläderna för att se vad som hände med dem. Klantigt av dem att missa all denna öppna information som berättar att man kör kläderna utomlands där en del eldas upp.BirgitS skrev:
Textil är också svårt av liknande anledningar. Jättebra om den kan återvinnas på ett bra sätt, men det är liksom kontraproduktivt att börja med att starta upp storskalig utsortering 25 år innan resten av länkarna i kedjan börjar falla på plats.BirgitS skrev: