S
P pmd skrev:
Nej, det är inte hårklyverier. Det är inte kommunicerande kärl mellan statsbudgeten och regionernas budget.

Regionernas skatteuttag kallas för regionskatt. Den är en del av kommunalskatten.
Jo, det är hårklyverier. Varje skattekrona som inte betalas av solcellsägare behöver kompenseras med höjda skatter eller försämrad service. Du hakade upp dig på just sjukvård när jag skrev skolor, sjukvård, pensioner mm. Staten ger stora bidrag till kommuner och en massa omfördelningar sker också. Du verkar ju vara kunnig om det offentligas finanser så du kan säkert hitta andra saker som bara finansieras av staten, kanske vägnät och järnvägar. Oavsett om mina exempel inte passar dig så kvarstår principen att varje saknad skattekrona måste kompenseras.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade inte velat vara din lärare på gymnasiet. Tänk efter en gång till!!!

Det hade producerats annan el som någon hade betalat skatt för, så det är en ren förlust för staten!
Du får gärna hjälpa mig att förstå genom ett räkneexempel.

S
Excel Excel skrev:
Du får gärna hjälpa mig att förstå genom ett räkneexempel.
Jag tycker nog att @pacman42 var överdrivet generös när han skrev gymnasienivå. Vi är nog nere på lågstadiet där man fortfarande räknar enstaka äpplen och päron.

Du och din granne konsumerar 1 kWh var. Grannen konsumerar sin på sommaren och du på vintern.

Scenario 1: Du har solceller som producerar 1 kWh på sommaren.
Grannen köper sin kWh på marknaden och betalar 1 skatt.
Dina solceller producerar 1 kWh och du säljer den till marknaden.
På vintern köper du 1 kWh på marknaden och betalar ingen skatt för den.
Total: Staten får in 1 skatt.

Scenario 1: Du har inga solceller.
På vintern köper du 1 kWh på marknaden och betalar 1 skatt för den.
Total: Staten får in 2 skatter.

Mitt sätt att formulera det är detta:
Låt oss anta att det konsumeras 100 enheter el vid ett givet ögonblick. En av dessa enheter är det vi nu skall diskutera då den är producerad av solpaneler. Vi gör det enkelt, all el säljs till nätet.

Skatten på en enhet el är 70 öre. Bidraget för att producera elen är 60 öre. Avrundade siffror att räkna med bara. Vi skippar även momsen för enkelhetens skull.

För var och en av de 99 första enheterna el så kommer staten att få in 70 öre i skatt vid konsumtionen av dessa. För den sista enheten el kommer staten att få in 70 öre i skatt, men samtidigt betala ut 60 öre i bidrag. Detta innebär att staten då enbart fått in 10 öre i skatt.

Hade solpanelsägaren använt elen själv så hade staten fått in noll öre i skattmför den sista enheten el.

Hade den sista enheten el istället producerats av ett kolkraftverk i Tyskland så hade staten fått in 70 öre i skatt även på den sista enheten el som använts i nätet.

Detta innebär att staten tappar skatteintäkter om du sätter upp solpaneler på huset.

Nu är det dock krångligare än så, du betalar moms på dessa panelerna och den momsen är också en skatteintäkt. Den skatten är dock lägre än summan av alla bidrag som delas ut:
Om anläggningen kostar 200000kr och du producerar 10MWh per år som säljs med denna. Då är momsen på anläggningen 40000kr. Du får bidrag med 60 öre/kWh, vilket motsvarar 6000kr/år. Då är momsen du betalat in slut efter knappt sju år, sedan är alla bidrag en ren förlust för skattekollektivet om man nu inte anser att solpaneler är "bra för landet".

Excel
Kalkyl över skatteintäkter och skattereduktion i Landet X med och utan solceller, visar energiskatt, moms och total summa per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor har numera var tredje hushåll laddbil. Med tanke på avståndet in till Göteborg, det faktum att en del av dem är laddhybrider osv, så kan jag gissa mig till att dessa i snitt laddar ca 9 kWh per dygn. Det innebär 3 kWh extra i snitt per hushåll. Om vi antar att dessa ligger utspridda över tre timmar kl 01-04 så ökar belastningen då med 1kW varje timme och hushåll. När alla hushåll har två laddbilar (vi har två laddbilar, plus två bensinare) så ökar detta till 6kW varje timme.

Mitt hus drar runt 1MWh per månad under sommaren och det dubbla på vintern. Drar vi bort laddningen av bilarna så blir det runt 45 kWh per dygn på vintern som är uppvärmning och matlagning. Det motsvarar ca 2kWh i snitt. Och från sommaren kan jag konstatera att matlagning eller annan effekt intensiv användning av elen oftast ökar på förbrukningen med ca 2kWh under de värsta timmarna, vi vi kan räkna med ca 4kW som mest utan billaddning.

Nu kan vi alltså jämföra 6kW på natten (varje natt) med 2kW uppvärmning på natten på vintern, dvs 3x så hög förbrukning om alla laddar ungefär samma timmar på natten. Men nu skall vi ju egentligen jämföra med maxmedeleffekten på dagtid och den var ju 4kW, så det blir bara en dubbling...

Så Göteborg Energi, de resonerar som att laddningen måste smetas ut över så många timmar som möjligt. - oavsett tid på dygnet. De antar att det i vissa områden är väldigt många elbilar, och i andra få. Vilket stämmer redan nu. De har dessutom oftast fjärrvärme till villorna.

Mitt elnätsbolag har inte riktigt bestämt sig än, men de verkar gå mot effekttariff enbart på dagtid. Det finns gott om jordbruk och mindre industrier utspridda i kommunen och dessa gör att det blir en bättre blandning i alla elnäten, vilket gör att elbilsladdning på natten inte skapar värre effekttoppar för dem under natten. Så villamattor i stan är värre för elnätet än blandad bebyggelse på landsbygden!
Anledningen att alla laddar på natten är att elen är billigast då.
Och den är billigast då för att förbrukningen är lägre.
Även om det kan påverka belastningen i ett villaområde, så är det rätt att styra laddningen till nätterna totalt sett eftersom det totala nyttjandet är lägre då.

Så varför ska husägare betala för den lilla del som påverkas negativt, när man inte kan ta del av den vinst som uppstår när nätbelastningen totalt sett jämnas ut?
Om man smetar ut belastningen på hela dygnet så för det konsekvenser när den totala belastningen är hög.

Göteborgs Energi bluffar för att de vill tjäna pengar.

P pmd skrev:
Ja, det är kanske en rimlig observation. Jag har dock lite dålig koll på hur proportionerna mellan fossilbränsledrivna fordon och elektriska fordon har ändrats de senaste åren. Har det ändrats radikalt?

Brukar inte de flesta elbilsägare ladda sina fordon nattetid? Betyder det ökad belastning på elnäten? Vilka andra stora elförbrukare brukar vara inkopplade nattetid?
Rätt frågor. Man laddar på natten för att elen är billigast då.
Och den är billigast för att det konsumeras mindre. Så på totalen så är nattladdning ett sätt att bättre nyttja redan gjorda investeringar.

H
Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Tycker det är fantastiskt att solcells köparna själva får stå för de extrakostnader som de orsakar.

Nätet är inte byggt för att leverera ut el. Jag har ingen lust att betala för grannens solcellsäventyr eller att subventionera deras "gröna" samvete.

Ta ansvar för din egen kostnad, tvinga inte den på andra.
Har inte solceller men elförsörjningen är viktig, händer det något så behövs all energi som går att få tag i. Glöm inte att installation av solceller kostar rätt mycket, det är en stor investering, som producerar el som kan vidare transporteras till oss som inte har solceller utan att vi har gjort en solcellsinvestering. Mindre tillgång till el blir också ett dyrare pris på elen. Det går bra för elbolagen, höga löner och höga vinster.

Excel
S STB skrev:
Jag tycker nog att @pacman42 var överdrivet generös när han skrev gymnasienivå. Vi är nog nere på lågstadiet där man fortfarande räknar enstaka äpplen och päron.

Du och din granne konsumerar 1 kWh var. Grannen konsumerar sin på sommaren och du på vintern.

Scenario 1: Du har solceller som producerar 1 kWh på sommaren.
Dina solceller producerar 1 kWh och du säljer den till marknaden.
På vintern köper du 1 kWh på marknaden och betalar ingen skatt för den.
Total: Staten får in 1 skatt.

Scenario 1: Du har inga solceller.
På vintern köper du 1 kWh på marknaden och betalar 1 skatt för den.
Total: Staten får in 2 skatter.
Fast du glömmer att det finns en tredje person som betalar skatt för den el som solpanelerna genererar.
Det översta scenariot (1) får staten får in 2 skatt 1 för Grannen och 1 för tredje person som tex laddar en skattesubventionerad elbil.

Redigerat:
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Fast du glömmer att det finns en tredje person som betalar skatt för den el som solpanelerna genererar.
Men det hjälper ju inte. Du har ju fortfarande fått ett bidrag för att producera. Ett bidrag på 60 öre/kWh.

Och även om man ser det som att man kvittar mot momsen vid installationen, så skulle ju de pengarna ha gått till staten ändå genom att du köpt något annat. Så det blir fortfarande en förlust för staten.

Företag får kvitta momsen, men det får normalt sett inte privatpersoner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Men det hjälper ju inte. Du har ju fortfarande fått ett bidrag för att producera. Ett bidrag på 60 öre/kWh.

Och även om man ser det som att man kvittar mot momsen vid installationen, så skulle ju de pengarna ha gått till staten ändå genom att du köpt något annat. Så det blir fortfarande en förlust för staten.

Företag får kvitta momsen, men det får normalt sett inte privatpersoner.
Enklast om du motbevisar inlägg 170.

Excel Excel skrev:
Enklast om du motbevisar inlägg 170.
Det är enkelt, elkonsumtionen ökar inte för att Bosse ökar produktionen av el, någon annan energikälla slutar att producera istället. Annars har vi inte balans i konsumtion och produktion.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
[bild]
60-öringen kvittas (betalar du ingen skatt så finns det inget att kvitta mot) endast upp till den mängd kWh du köpt under året. Dvs om du köpt 10000 kWh och sålt 12000 kWh så får du inte tillbaka någon 60-öring för de överskjutande 2000 kWh.

Kan vara bra att ha i bakhuvudet så att uträkningarna tar detta i beaktning.

Dvs, det är ingen annan som subventionerar dig med 60 öre från sin plånbok, utan du får avdrag på den skatt du är skyldig staten, tex för att du arbetar.

Redigerat:
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om anläggningen kostar 200000kr
Staten (vi skattebetalare) gav 20% i bidrag för hårdvaran & installationen också.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Staten (vi skattebetalare) gav 20% i bidrag för hårdvaran & installationen också.
Vilket motsvarar momsen.
Det vill säga kostade inte en spänn.
Sen tillkommer skatt för alla grejor som köpts in för att montera, arbetstimmar som beskattas osv.
Så trots bidrag går fortfarande staten plus på varje installation innan drift.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.