19 934 läst · 369 svar
20k läst
369 svar
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Eftersom alla i villaområdet har sin topp ungefär samtidigt så är det så enkelt att maxeffekten är enkelt hanterad genom att jag försöker minska min effekt just då. Jag tycker det är logiskt.P pmd skrev:
Det blir lite luddigt. Om jag ska betala extra för att alla andra använder extra mycket el under en period är det rimligt att jag får reda på när den perioden inträffar.pacman42 skrev:
Ja, det är kanske en rimlig observation. Jag har dock lite dålig koll på hur proportionerna mellan fossilbränsledrivna fordon och elektriska fordon har ändrats de senaste åren. Har det ändrats radikalt?D Dilato skrev:
Brukar inte de flesta elbilsägare ladda sina fordon nattetid? Betyder det ökad belastning på elnäten? Vilka andra stora elförbrukare brukar vara inkopplade nattetid?
Finns en hel del att läsa här:P pmd skrev:
byggahus.se: Visst är det bra att elen har lågt pris men vad gör vi åt EON (2024-09-02)
Det borde inte vara helt okänt hur elnätsbolagen beter sig.
Där jag bor har numera var tredje hushåll laddbil. Med tanke på avståndet in till Göteborg, det faktum att en del av dem är laddhybrider osv, så kan jag gissa mig till att dessa i snitt laddar ca 9 kWh per dygn. Det innebär 3 kWh extra i snitt per hushåll. Om vi antar att dessa ligger utspridda över tre timmar kl 01-04 så ökar belastningen då med 1kW varje timme och hushåll. När alla hushåll har två laddbilar (vi har två laddbilar, plus två bensinare) så ökar detta till 6kW varje timme.P pmd skrev:
Mitt hus drar runt 1MWh per månad under sommaren och det dubbla på vintern. Drar vi bort laddningen av bilarna så blir det runt 45 kWh per dygn på vintern som är uppvärmning och matlagning. Det motsvarar ca 2kWh i snitt. Och från sommaren kan jag konstatera att matlagning eller annan effekt intensiv användning av elen oftast ökar på förbrukningen med ca 2kWh under de värsta timmarna, vi vi kan räkna med ca 4kW som mest utan billaddning.
Nu kan vi alltså jämföra 6kW på natten (varje natt) med 2kW uppvärmning på natten på vintern, dvs 3x så hög förbrukning om alla laddar ungefär samma timmar på natten. Men nu skall vi ju egentligen jämföra med maxmedeleffekten på dagtid och den var ju 4kW, så det blir bara en dubbling...
Så Göteborg Energi, de resonerar som att laddningen måste smetas ut över så många timmar som möjligt. - oavsett tid på dygnet. De antar att det i vissa områden är väldigt många elbilar, och i andra få. Vilket stämmer redan nu. De har dessutom oftast fjärrvärme till villorna.
Mitt elnätsbolag har inte riktigt bestämt sig än, men de verkar gå mot effekttariff enbart på dagtid. Det finns gott om jordbruk och mindre industrier utspridda i kommunen och dessa gör att det blir en bättre blandning i alla elnäten, vilket gör att elbilsladdning på natten inte skapar värre effekttoppar för dem under natten. Så villamattor i stan är värre för elnätet än blandad bebyggelse på landsbygden!