Excel Excel skrev:
I sak har du rätt.

De beslut som politiken tagit fram måste ha en långsiktighet, att plocka bort 60 öringen är inte realistiskt eftersom många villaägare räknat med att den finns kvar över en längre period.

Skulle man göra det så kommer säkerligen många husägare/grannar bygga interna lågspänningsnät, då slipper man betala, moms och skatt på den egna produktionen.
Hej
Kan dessa inte i stället för 60 öringen redovisa momsen som 60 öringen anses ersätta
Det borde gå att ordna en automatisk funktion av detta för många, eftersom mätdata redan finns genom elbolagen

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Excel
D Dilato skrev:
Som elbilsbonus som försvann över en natt utan någon förvarning alls.
Inte samma sak. Elbilsbonusen utgjordes av en klumpsumma vid bilköpet.

Jag tror att 60-öringen kommer att fasas ut på ett par sätt:
1) den höjs inte
2) man slutar att betala ut den vid negativa elpriser, kanske att den fasas ut vid låga elpriser också

Excel
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Kan dessa inte i stället för 60 öringen redovisa momsen som 60 öringen anses ersätta
Det borde gå att ordna en automatisk funktion av detta för många, eftersom mätdata redan finns genom elbolagen
Ja kanske det, men nu har miljömupparna baxat skiten ända hit. Vore politiskt mord att driva frågan inför valet.

Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att 60-öringen kommer att fasas ut på ett par sätt:
1) den höjs inte
2) man slutar att betala ut den vid negativa elpriser, kanske att den fasas ut vid låga elpriser också
1. är nog realistiskt.

2. Ja, kanske, men då borde väl 60 öringen öka vid höga elpriser enligt din logik?

Excel Excel skrev:
Den förra regeringen ställde dock till det för bilhallarna. Iom att de inte godkände mer pengar när försäljningen blev för stor så tvingades hallarna sälja en del bilar utan bonus, men som om bonusen fanns då affärerna redan var uppgjorda. Frugans bil gjorde de nog förlust på pga detta...

Excel Excel skrev:
1. är nog realistiskt.

2. Ja, kanske, men då borde väl 60 öringen öka vid höga elpriser enligt din logik?
Ang #2, jag tror inte att man vill betala bidrag för att producera mer el när prissättningen försöker minska produktionen.

Excel Excel skrev:
Det jag menar är att en subvention kan försvinna hux-flux över en natt.

Precis som när det plötsligt blev ok att använda subventionerade batterier att lagra annan än egenproducerad el.

Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Den förra regeringen ställde dock till det för bilhallarna. Iom att de inte godkände mer pengar när försäljningen blev för stor så tvingades hallarna sälja en del bilar utan bonus, men som om bonusen fanns då affärerna redan var uppgjorda. Frugans bil gjorde de nog förlust på pga detta...
Det var bra att den subvention togs bort, orimligt att skattebetalare ska subventionera billar i halvmiljonsklassen.

Om regeringen önskar minska på solcellsutbyggnaden så är det bara att kapa grönt avdrag. Det vore den bästa lösningen eftersom solceller inte ger så bra avkastning. Bättre att satsa på skattesänkningar på arbete/pension.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Excel
D Dilato skrev:
Det jag menar är att en subvention kan försvinna hux-flux över en natt.

Precis som när det plötsligt blev ok att använda subventionerade batterier att lagra annan än egenproducerad el.
Fast det var väl en omtolkning av lagen och inte politiskt beslut?

Excel Excel skrev:
Fast det var väl en omtolkning av lagen och inte politiskt beslut?
Resultatet blir detsamma.

Excel
D Dilato skrev:
Resultatet blir detsamma.
Ja men lär knappast komma att försvinna ”plötsligt” som du påstod. MP kommar först oja om att världen kommer ”gå under” och Sverige inte klarar klimatmålen mm.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Ja men lär knappast komma att försvinna ”plötsligt” som du påstod.
Jag har inte påstått att något kommer att försvinna plötsligt, jag påstår att subventioner kan (och har hänt tidigare) försvinna plötsligt.

Det har ju föreslagits tidigare och nu är det väl ännu tydligare att den inte tillför nytta.

Frågan är om man överhuvudtaget ska våga sig på att investera i solceller enbart för eget bruk när mer och mer skatter överöser husägaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Excel
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.