M Martin Lundmark skrev:
Hej Workingclasshero

Om du givit den länken när du frågade, hade jag bättre förstått vad du syftade på.

Jag har sedan 10-årsåldern drömt om att ha egen elgenerering där jag bor. Det kanske blir en dag vem vet.

Jag har följt utvecklingen och funderat på olika lösningar. Solceller ger idag, i mitt fall, inte eleffekt då mitt effektbehov är som störst på vintern (dec-feb), och då hjälper det inte att använda batterier av rimlig kapacitet (storlek).

För reservkraft, så kan det möjligen bli batterier och några vertikala dubbelsidiga solceller

Om solceller i Sverige (som det kan t.ex. vara i Spanien med kylbehov) gett mest eleffekt då effektbehovet är som störst. Då skulle jag kunna tänka mig att en solcellsinstallation kunde svara mot att; ”småskalig elproduktion stärker nätet i närområdet så alla slipper en dyrbar uppdatering av nätet”.

Men även om man gör en solcellsinstallation idag i Sverige, så måste man i många fall ha samma styrka på elnätet för att klara den mörka och kalla årstiden.

Jag har som många andra ett äldre hus (mitt är snart 60 år). Huset 125m2 +125 m2 + 60 m2 garage behövde ca 43 MWh i snitt de första 10 åren (dimensionerande utetemperatur är -34 grader). Med bergvärmepump kom jag första året ned till ca 16 MWh och som bäst har jag varit nere i ca 14 MWh. Jag räknar med att ”justera ner” ca 2 MWh till med ytterligare åtgärder.

Vi kan bygga nya, och mera välisolerade hus och lagra elenergi i batterier etc. men elnätet måste ändå vara dimensionerat så att de kan klara sämsta fallet under året för mängder av äldre hus, som mitt.

Dessutom tillkommer rimligen elbilsladdning, hemma, i många hus åren framöver.
Som du förstår har jag noll koll men försöker lära mig, därav spretig frågeställning. Men lär mig lite varje gång. Men vad jag iaf tror jag förstår är att solceller inte är för mig, än......
Men poolens uppvärmning skulle förståss må bra med solcellsel..
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men poolens uppvärmning skulle förståss må bra med solcellsel..
/W
Den skulle må ännu bättre med solfångare, som man gjorde förr... Nästan hundra procents verkningsgrad!
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Den skulle må ännu bättre med solfångare, som man gjorde förr... Nästan hundra procents verkningsgrad!
Nja, det fungerar, men inte tillräckligt bra och kontrollerbart, men samtidig solceller och värmepump är stora utgifter.
/W
 
M Martin Lundmark skrev:
Se sedan inlägg #3 i tråden; ”Solceller eller ej? Allmän diskussion” [länk]
Jag hängde med på inlägget i den här tråden men ögnade först bara igenom den gamla tråden. Ditt inlägg där förklarar mycket och nu tittade jag även på exemplet från bloggen.

Nu börjar jag bli alltmer övertygad om att (den politiskt skapade) trenden att solceller numera säljs med batteri för dygnsutjämning är bra. I bloggarens fall, ett extremfall långt ut på landsbygden, hade det ju varit en självklar hjälp för att undvika överspänning.

Det som återstår är ekonomiska styrmedel som gör så att både batterier och solceller utnyttjas optimalt i samklang med elnäten. Och då menar jag smartare styrmedel än de som många jublar över i den här tråden (att nätbolag försöker straffa ut solanläggningar genom schablonmässiga chockavgifter).
 
M mumiemonstret skrev:
Jag hängde med på inlägget i den här tråden men ögnade först bara igenom den gamla tråden. Ditt inlägg där förklarar mycket och nu tittade jag även på exemplet från bloggen.

Nu börjar jag bli alltmer övertygad om att (den politiskt skapade) trenden att solceller numera säljs med batteri för dygnsutjämning är bra. I bloggarens fall, ett extremfall långt ut på landsbygden, hade det ju varit en självklar hjälp för att undvika överspänning.

Det som återstår är ekonomiska styrmedel som gör så att både batterier och solceller utnyttjas optimalt i samklang med elnäten. Och då menar jag smartare styrmedel än de som många jublar över i den här tråden (att nätbolag försöker straffa ut solanläggningar genom schablonmässiga chockavgifter).
Hej
Jag skulle uppskatta om politiker och beslutsfattare kunde mera om hur elsystemet fungerar, gärna på samma nivå som” t.ex. pacman42” när de tar beslut.

Vi kan naturligtvis inte förutse allt som kan hända men idag så har många politiker och beslutsfattare ”ljusblå idéer ” och ”önskedrömmar” bakom besluten.

Det skapar en ”slalomkörning” i beslut som sedan måste korrigeras
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
@spikplanka jag är inte helt övertygad om att du vill att @Martin Lundmark skall förklara elnätets problem, åtminstone inte i grunden. 🤔 Han har så gedigen kunskap så att det kanske blir för svårt. Jag som ändå är rätt inläst i området (mest av hobby, jag har inte forskat i området som Martin har, men jag har klart mer kunskap än majoriteten i detta forumet) har ibland problem med att förstå det han skriver om. Men låt han göra ett försök så får vi se hur det går. Du kanske är smartare än vad jag är...
Det kanske beror på sättet han skriver, snarare än kunskapsnivån.
Eller så måste man skriva så mycket för att förklara det komplexa i det hela, men läser man hans andra svar är det otroligt mycket text för att förklara även enkla saker.
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag har sedan 10-årsåldern drömt om att ha egen elgenerering där jag bor.
Ved som förgasas och används till elgenerering där restenergin går till att värma huset kanske är en lösning?

M mumiemonstret skrev:
Jag har tyckt att subventioner till små batterier är bortkastat, men jag kanske ändrar mig.
Vad ligger subventionerna för batterier på i dagsläget?


Ett misskoncept som kan vara värt att påpeka är att solceller är något som ingår i solpaneler vilket är det som folk sätter på taket. Skulle de sätta solceller blir det enormt med jobb att koppla ihop dessa då de ger cirka 0,7 V/cell..
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Lagom är bäst och i vissa nät har man passerat lagom, man kan se detta i den nyttoersättning som betalas ut av elbolagen, den varierar stort och vissa har inte ens någon sådan ersättning längre.
Elbolagen eller elnätbolagen?
 
P
Varför är effekttariffer nödvändigt numera, men inte förr om åren?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför är effekttariffer nödvändigt numera, men inte förr om åren?
Folk skall få mindre pengar att röra sig med. Varför inflation? stigande matpriser? bensinpriser? osv.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
P
Effekttariffer och inflation är inte direkt jämförbara som fenomen.
 
P pmd skrev:
Effekttariffer och inflation är inte direkt jämförbara som fenomen.
Politiska beslut som medför markant ökade kostnader för hushåll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Effekttariffer är lokala politiska beslut. Inflation innebär att penningmängden ökar, vilket inte är ett lokalt politiskt beslut utan har en hel del orsaker som inte är så värst samordnade.

Hursomhelst är det ett sidospår. Min fråga är fortfarande varför effekttariffer har blivit på modet.
 
P pmd skrev:
Min fråga är fortfarande varför effekttariffer har blivit på modet.
Därför att nätbolagen tagit betalt för att hålla nätet i sådant skick att det kan leverera den effekt kunderna betalar för, men har struntat i att göra det och i stället tagit ut pengarna som vinst.

Därför behöver vi nu betala en gång till för att förstärka nätet PLUS at vi ska betala extra för att nätet ändå inte kan leverera den effekt vi redan betalat för ska kunna levereras.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
roli och 9 till
  • Laddar…
P
Just så. Varför har då nätbolagen försummat det i 50 år eller mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.