P
spikplanka spikplanka skrev:
För att riksdagen tillåter det.
Riktigt så enkelt är det väl inte. Har riksdagen meddelat nätbolagen att "nu får ni försumma elnäten"?

På vilken sätt har elnäten försumats?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
S STB skrev:
Som vi alla vet behövs pengar för skolor, sjukvård, pensioner mm. När vissa skatteinkomster uteblir så måste andra skatter höjas för att få samma välfärd.
Det är en förenkling. Från 1970 till 2018 ökade sjukvårdens kostnader som andel av svensk BNP från 5.5 % till 11 %.
Antalet sjukvårdsplatser har under samma period blivit färre.
https://ihe.se/app/uploads/2019/09/IHE-Rapport-2019_5_.pdf

Det är alltså inte nödvändigtvis mer pengar som behövs för att förbättra svensk sjukvård.
S STB skrev:
Ju fler solcellsinstallationer desto högre blir andra skatter. Om kompensationen sker med elskatten blir det riktigt farligt eftersom en ännu högre elskatt gör det ännu lönsammare med solceller.
Subventionerna till solpaneler på småhus är statliga, medan sjukvården sköts och finansieras av regionerna. Inte samma skattkista, alltså.
 
  • Gilla
DejvidK och 1 till
  • Laddar…
S
Excel Excel skrev:
Ja, men det solcellerna producerar på sommaren betalar någon annan skatt för.
Visst, någon annan betalar den skatten på sommaren, men solcellsägaren betalar ingen skatt för en annan kWh på vintern. För varje solcellsproducerad kWh förlorar staten skatten. Om det är på sommaren eller vintern spelar inte så stor roll.
 
S
P pmd skrev:
Det är en förenkling. Från 1970 till 2018 ökade sjukvårdens kostnader som andel av svensk BNP från 5.5 % till 11 %.
Antalet sjukvårdsplatser har under samma period blivit färre.
[länk]

Det är alltså inte nödvändigtvis mer pengar som behövs för att förbättra svensk sjukvård.

Subventionerna till solpaneler på småhus är statliga, medan sjukvården sköts och finansieras av regionerna. Inte samma skattkista, alltså.
Hårklyverier. Alla skattepengar går till våra kollektiva utgifter oavsett vilken etikett du sätter på dem. Antingen blir något sämre eller så tas högre skatter ut på andra saker.

Jag blir dock nyfiken på vilka skatteintäkter regionerna har. Jag har inte en regionskatt på min lönesedel. Men nu är vi nog lite väl OT.
 
P pmd skrev:
Varför är effekttariffer nödvändigt numera, men inte förr om åren?
Effekttariffen behövs för att utnyttja nätet bättre så det kan distribueras mer elenergi utan att byta till grövre kablar och större transformatorer.
Folk får flytta på sin konsumtion till tider så elnäten belastas jämnare och inte överbelastas.

Det räcker inte med att elpriset varierar. Elpriset beror ju dessutom på matchningen produktion/konsumtion medan Effekttariffen handlar om att det är trångt i elnätet.
Som en bonus malus skatt på konsutionssidan, fast inte någon skatt.

Folk kan ju teckna fast elavtal för att slippa bry sig, men med effekttariffen kommer kan inte undan.
 
Man skulle kunna säga att effekttariffer är en form av trängselskatt på elnätet. Precis som med bilvägarna så blir det fullt. Man kan då välja mellan att bygga ut elnätet eller att försöka begränsa maximal effekt som behövs.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Ja kanske det, men nu har miljömupparna baxat skiten ända hit. Vore politiskt mord att driva frågan inför valet.
Hej Excel

Ska jag tolka det så att om politiker har tagit beslut som varit populära hos väljare men inte varit i harmoni med de fysikaliska lagarna om effektbalans i vår elförsörjning, då skall vi försöka skydda dessa från kritik?

Hur blir då dessa politiker (och svenska folket) därigenom bättre på att förstå hur vår elkraftförsörjning fungerar, och riskerna att något allvarligt kan hända?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Excel
S STB skrev:
Visst, någon annan betalar den skatten på sommaren, men solcellsägaren betalar ingen skatt för en annan kWh på vintern. För varje solcellsproducerad kWh förlorar staten skatten. Om det är på sommaren eller vintern spelar inte så stor roll.
Nollsummespel, om solcellsägarrn inte satt upp solceller hade inte någon annan heller inte betalt skatt för den solcellsproducerade elen.
 
Excel
M Martin Lundmark skrev:
Hej Excel

Ska jag tolka det så att om politiker har tagit beslut som varit populära hos väljare men inte varit i harmoni med de fysikaliska lagarna om effektbalans i vår elförsörjning, då skall vi försöka skydda dessa från kritik?

Hur blir då dessa politiker (och svenska folket) därigenom bättre på att förstå hur vår elkraftförsörjning fungerar, och riskerna att något allvarligt kan hända?
Vet inte om det har varit populärt bland väljarna att lägga ned kärnkraften? Gemene man ska inte behöva förstå hur energisystemet fungerar, det har vi ingenjörer till.

Politikerna allafall har förstört energisystemet av ideologiska skäl genom att lägga ned kärnkraft, subventionerat vind och solkraft.

Tyker inte vi ska skydda politiker, jag tycker de ska stå till svars. Gällande solceller så kan vanligt folk drabbas extremt negativt, därför tycker jag det vore onödigt att röra 60 öringen. Börja med att klämma åt vindkraftsägarna som orsak till de volatila priserna.
 
Excel Excel skrev:
Nollsummespel, om solcellsägarrn inte satt upp solceller hade inte någon annan heller inte betalt skatt för den solcellsproducerade elen.
Jag hade inte velat vara din lärare på gymnasiet. Tänk efter en gång till!!!

Det hade producerats annan el som någon hade betalat skatt för, så det är en ren förlust för staten!
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det har ju föreslagits tidigare och nu är det väl ännu tydligare att den inte tillför nytta.
En ganska vettig riksdagsmotion. Solpaneler är dåliga ur samhällsekonomisk synvinkel, men bra ur privatekonomisk.
Alltså har jag låtit installera solpaneler på mitt hustak. Sommarens elräkningar blev trevliga.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
S STB skrev:
Hårklyverier. Alla skattepengar går till våra kollektiva utgifter oavsett vilken etikett du sätter på dem. Antingen blir något sämre eller så tas högre skatter ut på andra saker.
Nej, det är inte hårklyverier. Det är inte kommunicerande kärl mellan statsbudgeten och regionernas budget.
S STB skrev:
Jag blir dock nyfiken på vilka skatteintäkter regionerna har. Jag har inte en regionskatt på min lönesedel. Men nu är vi nog lite väl OT.
Regionernas skatteuttag kallas för regionskatt. Den är en del av kommunalskatten.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Effekttariffen behövs för att utnyttja nätet bättre så det kan distribueras mer elenergi utan att byta till grövre kablar och större transformatorer.
Har konsumtionsmönstret alltså ändrats radikalt den senaste tiden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Man skulle kunna säga att effekttariffer är en form av trängselskatt på elnätet. Precis som med bilvägarna så blir det fullt. Man kan då välja mellan att bygga ut elnätet eller att försöka begränsa maximal effekt som behövs.
Om "man" ska lyckas med att få konsumenterna att flytta sin konsumtion till tider då elnätet är lågt belastat behöver förstås konsumenterna få reda på vilka tider de bör flytta sin konsumtion till. Hur går det till?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Riktigt så enkelt är det väl inte. Har riksdagen meddelat nätbolagen att "nu får ni försumma elnäten"?
Vem är det som bestämmer då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.