15 887 läst · 341 svar
16k läst
341 svar
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Vad menar du med fungerande elförsörjning? Det har vi inte i Sverige!M Martin Lundmark skrev:Hej Klacken
Jag är medveten om elnätsbolagens villkor, det är den jag beskriver. När elnäten byggdes upp var min föräldrageneration glada att få ljus och att sågverken och verkstäderna kunde ersätta kroppsarbete med maskiner.
Jag ser inte så mycket av den tacksamheten idag.
Jag är glad att vi har en fungerande elkraftförsörjning i ett samhälle alltmer beroende av elkraft och kommunikation.
Men är mycket oroad att man i oförstånd förstör mycket av den robusthet i elkraftförsörjningen som vi så väl behöver
Den kostar samma per kWh.helenaa5 skrev:
Det där valde du helt frivilligt, jag har också villa och valde att inte lägga 170000.
Det är tyvärr inte sant, du matar ut när behovet knappt finns.
Hur vet du det? Jag vet när behovet är som störst. Och på sommaren är det precis då jag matar ut. Och resten av året det som genereras från solcellerna det tar jag till mig själv.D Dilato skrev:
Och visst att elen per kWh är densamma beroende på vilken elleverantör du väljer. Men hur mycket el går det i en lägenhet jämfört med en villa? Den skillnaden är rätt så stor.
Och att du sen inte vill bidra till ett grönare samhälle, det kan jag inte göra då mycket åt. Jag valde mina solceller just av den anledningen att bidra till ett grönare samhälle. Och jag är definitivt inte Miljö partist. 🤮
Hej helenaa5helenaa5 skrev:
Med fungerande elförsörjning menar jag naturligtvis att strömavbrotten är få och korta, spänningen håller sig den största tiden inom de uppställda toleranserna etc.
Att det finns tillgång av elkraft där människor bor arbetar och tillbringar sin fritid etc.
Många är bortskämda med att ta det för givet att elkraften finns där och fungerar.
Hur länge skulle du klara dig om ”elnätet slocknade” t.ex. under januari?
Jag skulle klara mig bra, då jag bor som jag gör behöver ingen spis för att laga mat, eller el för att få värme. Jag eldar huset varmt. Ved är det ingen brist på. Rent källvatten finns i närheten. Så nog skulle jag klara mig ett bra tag.M Martin Lundmark skrev:Hej helenaa5
Med fungerande elförsörjning menar jag naturligtvis att strömavbrotten är få och korta, spänningen håller sig den största tiden inom de uppställda toleranserna etc.
Att det finns tillgång av elkraft där människor bor arbetar och tillbringar sin fritid etc.
Många är bortskämda med att ta det för givet att elkraften finns där och fungerar.
Hur länge skulle du klara dig om ”elnätet slocknade”?
Man får helt enkelt lära sig att göra saker på ett annorlunda sätt.
Hej helenaa5helenaa5 skrev:Jag skulle klara mig bra, då jag bor som jag gör behöver ingen spis för att laga mat, eller el för att få värme. Jag eldar huset varmt. Ved är det ingen brist på. Rent källvatten finns i närheten. Så nog skulle jag klara mig ett bra tag.
Man får helt enkelt lära sig att göra saker på ett annorlunda sätt
Utmärkt, då blir jag glad
Det är inte många idag som säger så.
Men menar du att du inte har ”så stort” behov av ”fungerande elförsörjning”?
Så storleken på hushållselen i en lägenhet är något att jämföra med men vi glömmer husets övriga förbrukning (som också betalas av lägenheten)?helenaa5 skrev:Hur vet du det? Jag vet när behovet är som störst. Och på sommaren är det precis då jag matar ut. Och resten av året det som genereras från solcellerna det tar jag till mig själv.
Och visst att elen per kWh är densamma beroende på vilken elleverantör du väljer. Men hur mycket el går det i en lägenhet jämfört med en villa? Den skillnaden är rätt så stor.
Och att du sen inte vill bidra till ett grönare samhälle, det kan jag inte göra då mycket åt. Jag valde mina solceller just av den anledningen att bidra till ett grönare samhälle. Och jag är definitivt inte Miljö partist. 🤮
På vilket vis bidrar dina solpaneler (troligen från från kina) bättre till ett grönare samhälle än min 100% fossilfria inköpa el?
Hej helenaa5helenaa5 skrev:Hur vet du det? Jag vet när behovet är som störst. Och på sommaren är det precis då jag matar ut. Och resten av året det som genereras från solcellerna det tar jag till mig själv.
Du skriver ”Jag vet när behovet är som störst. Och på sommaren är det precis då jag matar ut.”
Du menar väl inte att elbehovet i Sverige är som störst på sommaren?
När jag skriver att jag vill ha en fungerande elkraftförsörjning till rimliga priser i ett samhälle alltmer beroende av elkraft och kommunikation. Då innefattar även det att eleffekten matas in i elnätet när eleffektbehovet finns.
Deta behövs för ett robust elsystem, där bland annat spänning och frekvens håller sig inom toleranserna och det minskar risken för avbrott.
Redigerat:
Min gissning är att rätt många som sätter upp solpaneler idag, också installerar batterier.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag är bekymrad över (tycker synd om) att många av de som nu har solceller på villataken känner sig lurade. Jag har under årens lopp haft ett antal personer som velat ha råd gällande solceller och jag har då bland annat beskrivit det jag har framfört här.
Vad jag minns av den första perioden av stöd till solceller på villataken så handlade det om mellan 3-6 kW installerad effekt (tycker mig minnas en siffra på 3,6 kW solceller på villatak gällde för stöd), någon som minns bättre?
Sedan ”släppte man på många av begränsningarna” och vi fick visserligen en stor mängd solcellsenergi inmatar i elnäten, till mångas glädje och ”hurrarop” men bland annat inte i harmoni med det tidsmässiga behovet av elenergi, eller effektriktningen med tanke på hur våra elnät är byggda.
När den installerade effekten och antalet solcellsinstallationer ökade drastiskt, då syntes tydligt att problematiken.
När många nu (äntligen) börjat se denna problematik och vi får beslut att försöka vända den olyckliga utvecklingen då verkar det starta (icke tekniskt fysikalisk baserad) opinionsbildning både gällande 60-öringen och den ökande kostnaden för elnäten.
I tidningen Realtid finns idag en artikel om framtida kostnader, gällande nätavgiften, för solcellsägare. ”Chockbeskedet: Höjda nätavgifter för alla med solpaneler: ”Ett dråpslag””[länk]
Där kan vi bland annat läsa; ”En reducering av nätavgiften för småskaliga produktionsanläggningar innebär i praktiken att kostnaden skjuts över på andra nätkunder, vilket inte är förenligt med elmarknadsförordningen, som är ett EU-regelverk”, skriver Energimarknadsinspektionen, EI, i ett besked. Resultatet är alltså att elnätsbolagen behöver ta bort den reducerade nätavgiften. Någon deadline har inte kommunicerats, utan kravet från EI är därmed att reduceringen tas bort i princip omedelbart.– Vi har redan för lite elproduktion i Sverige och att Energimarknadsinspektionen nu kommer med detta besked är ett dråpslag för alla som har investerat i solceller, säger Anna Werner, vd för branschföreningen Svensk Solenergi, till Realtid.”
De som har solceller på villataken arbetar nu hårt för att få fortsätta att inte ta sin del av kostnaderna. Bland annat genom branschföreningen Svensk Solenergi.
Vilka för (driver) debatten för de övriga elanvändarna, de som riskerar att få betala för ökade elnätskostnader i samband med solceller på villataken?
De batterierna kommer dels att ta ned topparna från egen producerad el, dels även laddas då elen är billig och på så sätt bidra till att minska snedbelastningen på nätet.
Man det exempelvis installeras solpaneler på 10 tak i ett villaområde och 5 av dessa även sätter in batterier, så är det inte självklart att det lokala elnätet får någon väsentligt högre toppbelastning.
Hej elesonE eleson skrev:Min gissning är att rätt många som sätter upp solpaneler idag, också installerar batterier.
De batterierna kommer dels att ta ned topparna från egen producerad el, dels även laddas då elen är billig och på så sätt bidra till att minska snedbelastningen på nätet.
Man det exempelvis installeras solpaneler på 10 tak i ett villaområde och 5 av dessa även sätter in batterier, så är det inte självklart att det lokala elnätet får någon väsentligt högre toppbelastning.
Det är oftast inte ökade förluster som uppstår i elnäten vid förändrad effektriktning vid solcellsinstallationer, som är bekymret, utan det är spänningsfallet i kablar och transformatorer som man måste hantera.
Spänningsfallet i en kabel är huvudsakligen resistivt medan spänningsfallet i en friledning (luftledning med fritt från varandra upphängda ledare) och transformator har ett stort inslag av induktans (som ger induktivt spänningsfall).
Starkt förenklat så halveras ”spänningsutrymmet” i elnätet när man behöver kunna hantera dubbla effektriktningar.
Vad man sedan gör för åtgärder, för att återskapa (hantera) ”spänningsutrymmet” beror naturligtvis på hur elnätet ser ut, vad olika åtgärder ger för utfall och vad det kostar.