Nej, givetvis inte.Tigger skrev:
Timpengen blir så mycket större om jag lyckas få ned bolånen några ynka tiondels procent.
Man måste ju prioritera var en insats gör störst nytta.
Dessutom ger det förhandlingsvana och den del tillfredställelse att spela ut bankerna mot varandra.
Tyvärr ger nattsänkningen mig bara obehag. Dessutom varenda dag. Inte bara en gång i månaden.
Kåk från 1800-tal ca 250 kvm uppvärmd yta. Men billig uppvärmning via ved så det handlar inte om så stora summor utan minskad hantering.
Poängen jag försöker göra är att jag inte anser att man kan avfärda natt/dagsänkning enbart för att den är marginell. Man måste se det i ett större sammanhang.
Om jag har ett reglersystem för att reglera temperaturen och jag utan mer problem än att ställa in det kan få en kontinuerlig besparing på x antal % så tackar jag inte nej. (Mitt system ser för övrigt till att om jag vill ha 18 grader kl 6 på morgonen så får jag det, dvs det verkar proaktivt. Så obehag med kalla mornar existerar inte)
Tänkt dig att du har två till alla aspekter identiska bilar, samma modell, pris etc men den ena dra x antal % mindre drivmedel, vilken väljer du?
På varje sådan procentuell minskning i vardagen på stort och smått där det inte ger nämnvärd minskning av bekvämligheten så ger det resultat på kontot.
/M
Poängen jag försöker göra är att jag inte anser att man kan avfärda natt/dagsänkning enbart för att den är marginell. Man måste se det i ett större sammanhang.
Om jag har ett reglersystem för att reglera temperaturen och jag utan mer problem än att ställa in det kan få en kontinuerlig besparing på x antal % så tackar jag inte nej. (Mitt system ser för övrigt till att om jag vill ha 18 grader kl 6 på morgonen så får jag det, dvs det verkar proaktivt. Så obehag med kalla mornar existerar inte)
Tänkt dig att du har två till alla aspekter identiska bilar, samma modell, pris etc men den ena dra x antal % mindre drivmedel, vilken väljer du?
På varje sådan procentuell minskning i vardagen på stort och smått där det inte ger nämnvärd minskning av bekvämligheten så ger det resultat på kontot.
/M
Såg ditt svar på bolånet först nu.
Då är det där vi skiljer oss. Vi är överens om att natt/dagsänkning spar pengar, skillnaden är att hos mig ger det inget obehag.
Du behöver helt enkelt ett bättre reglersystem!
/M
Då är det där vi skiljer oss. Vi är överens om att natt/dagsänkning spar pengar, skillnaden är att hos mig ger det inget obehag.
Du behöver helt enkelt ett bättre reglersystem!
/M
Problemet med nattsänkning är att det kan ÖKA förbrukningen!
Ska man ha nattsänkning så måste man ha ett så intelligent styrsystem så att det tar hänsyn till hur mycket som temperaturen faktiskt sjunker och hur fort.
Om man kör med ett traditionellt styrsystem och sätter sänkningen till t.ex. 2C i rummet (6-8C på vattnet i normalfallet) och tiden till t.ex 22-06, så betyder det att styrsystemet parallellförskjuter reglerkurvan nedåt kl 22 och kl 6 så försöker den återställa temperaturen kl 06 genom att ta all tillgänglig effekt till detta. Har man haft otur, ett lätt hus, så har framledningen verkligen sjunkit så mycket.
Pröva att höja framledningstemperaturen rakt av med 6-8C och se vad som händer med er vp/ackumulator eller vad ni har!
Vill ni ha svalare i sovrummet t.ex.så sätt in en termostat med rumsgivare där.
Ska man ha nattsänkning så måste man ha ett så intelligent styrsystem så att det tar hänsyn till hur mycket som temperaturen faktiskt sjunker och hur fort.
Om man kör med ett traditionellt styrsystem och sätter sänkningen till t.ex. 2C i rummet (6-8C på vattnet i normalfallet) och tiden till t.ex 22-06, så betyder det att styrsystemet parallellförskjuter reglerkurvan nedåt kl 22 och kl 6 så försöker den återställa temperaturen kl 06 genom att ta all tillgänglig effekt till detta. Har man haft otur, ett lätt hus, så har framledningen verkligen sjunkit så mycket.
Pröva att höja framledningstemperaturen rakt av med 6-8C och se vad som händer med er vp/ackumulator eller vad ni har!
Vill ni ha svalare i sovrummet t.ex.så sätt in en termostat med rumsgivare där.
Nattsänkning varför det? Det borde vara bättre med dagsänkning då ingen är hemma och ev solinstrålning kan förekomma. Normalt sett är du oftast kallast på natten så det verkar vara meningslöst med nattsänkning.
Ursäkta om det tagits upp tidigare i tråden (lat orkade inte läsa alla inlägg):blushing:
Men natt/dag sänkning går det att tjäna ganska bra med pluring,ju längre man har lägre temp=inbesparing ju bättre!!
Det spelar ingen roll vad du värmer med El-pellets-olja-...Som huvudvärme!!
Sen när du vaknar/kommer hem från jobbet/eller bahamasresan!!....Så brassar du igång vedkaminen med gratis ved till den temp du vill ha =Den största inbesparingen med sänkningend^_^b
Men natt/dag sänkning går det att tjäna ganska bra med pluring,ju längre man har lägre temp=inbesparing ju bättre!!
Sen när du vaknar/kommer hem från jobbet/eller bahamasresan!!....Så brassar du igång vedkaminen med gratis ved till den temp du vill ha =Den största inbesparingen med sänkningend^_^b
"jag orkar inte läsa alla inlägg, men..."
Det känns lite märkligt att du SKITER i vad alla andra haft för synpunkter men ändå känner dig tvungen att lufta din egen personliga åsikt.
Med brasklappen att jag läser via mobilen och förhoppningsvis missade nån ironisk poäng!!!
Det känns lite märkligt att du SKITER i vad alla andra haft för synpunkter men ändå känner dig tvungen att lufta din egen personliga åsikt.
Med brasklappen att jag läser via mobilen och förhoppningsvis missade nån ironisk poäng!!!
Skiter absolut inte vad andra tycker :O..ville bara gardera om jag tyckte x-akt lika som nån annan i mitten av tråden men ber så mycket om ursäkt att jag kom med en synpunkt!!..
kändes också lite som alla vädrade sina egna åsikter tråd!
Mvh
kändes också lite som alla vädrade sina egna åsikter tråd!
Mvh
Redigerat:
Man kan säkert spara en slant med nattsänkning men jag tycker inte om att frysa vill ha ca 21 grader inne hela tiden och tror inte det kostar många kronor extra per år den extra kostnaden tycker jag komforten är värd
Hur mycket är "ganska bra med pluring"? I SEK?PX-21 skrev:Men natt/dag sänkning går det att tjäna ganska bra med pluring,ju längre man har lägre temp=inbesparing ju bättre!!
Det finns ingen gratis ved.
Inte ens om du får den av grannen.
Grannen har haft kostnader för att få hem den och du måste räkna med alternativet att sälja den.
Första frågan var ju denna:rusty skrev:
Var själv borta i portugal för nåt år sedan vintern slog till hemma kylslaget i huset Ställt ner till ..(Term) en 15 C inne när vi kom hem drog igång kaminen med nästan gratis ved (fast gratis för mig)... Efter en halvtimme var det övertemp i huset ca 23 C då gick jag ner och drog upp shunt...etc
Brukar gå ca 1*16kg*48 kr 14 dag=672kr-240=432 kr besp OBS! räknat på billigaste pellen nu ...Direkt el hus tjänar ju klart mycket mer...osv
OBS! detta är mitt hus och min erfarenhet av nattsänkning..tror inte på att stänga pumpen när man skall åka och handla några tim och sen hem och slå på den...
Jag tror på att värmer man upp med ett billigare alt efter sänkningen blir den största inbesparingen!!! Sen alla bäckar små" varje sparad kWh är ju...Sen får alla sina egna behov (Fast det var ju inte den igentliga frågan?) ,Fast inte fel att prata om för det...
MVH
Redigerat:
Det finns tre sätt som värmeenergin kan försvinna ur en stillastående "massa" : Strålning, ledning eller konvektion. I huset tillkommer dessutom att uppvärmd massa,(oftast luft, men även tex avloppsvatten), transporteras ur huset och ersätts av kallare sådan.. När det gäller strålning/ledning/konvektion så är "förlusten"/energitappet proportionellt mot skillnaden i temperatur, samt beroende av materialens egenskaper (dvs i princip U-värde på dessa). Värmeenergin lagras dessutom olika "bra" (Värmekapacitivitet) i olika delar av byggnadsmaterialen..
Det är alltså fråga om en balans mellan tillförd-förlorad energi och den energi som är lagrad i huset.
Om man sänker tempen, minskar den lagrade mängden energi i huset, så skall den visserligen ersättas igen när man höjer tempen, men att detta skulle ge nån slags "förlust" är nonsens. Om man minskar innetempen en kort tid ("nattsänkning") så får man en lägre total energiförbrukning, punkt!
Att denna "vinst" skulle försvinna när man åter höjer temperaturen är "feltänk"...
Däremot kan huset ha såpass hög värmekapacitivitet att en "natt" knappast märks, och då ger en relativt liten besparing (tempen hinner inte sjunka så mkt)
Ju längre tid man sänker, och ju mer man sänker, desto större besparing givetvis !
(Obs! har man en luft/luft värmepump : Glöm då inte bort att stänga av kylfunktionen,)
==
Har man mekanisk ventilation har man dessutom möjlighet att enkelt minska energiförlusterna genom att helt enkelt stänga av fläkten (Skippar fallet med luftburen värme här det blir lite mer komplicerat...) när huset är tomt.
Sen är det en annan sak om nattsänkning är så lönsamt, dvs är det värt arbete & investeringar för att införa denna, det kan vara mer tveksamt....
Det är alltså fråga om en balans mellan tillförd-förlorad energi och den energi som är lagrad i huset.
Om man sänker tempen, minskar den lagrade mängden energi i huset, så skall den visserligen ersättas igen när man höjer tempen, men att detta skulle ge nån slags "förlust" är nonsens. Om man minskar innetempen en kort tid ("nattsänkning") så får man en lägre total energiförbrukning, punkt!
Att denna "vinst" skulle försvinna när man åter höjer temperaturen är "feltänk"...
Däremot kan huset ha såpass hög värmekapacitivitet att en "natt" knappast märks, och då ger en relativt liten besparing (tempen hinner inte sjunka så mkt)
Ju längre tid man sänker, och ju mer man sänker, desto större besparing givetvis !
(Obs! har man en luft/luft värmepump : Glöm då inte bort att stänga av kylfunktionen,)
==
Har man mekanisk ventilation har man dessutom möjlighet att enkelt minska energiförlusterna genom att helt enkelt stänga av fläkten (Skippar fallet med luftburen värme här det blir lite mer komplicerat...) när huset är tomt.
Sen är det en annan sak om nattsänkning är så lönsamt, dvs är det värt arbete & investeringar för att införa denna, det kan vara mer tveksamt....
Nu vet jag att du är forumgud & antagligen därmed har rätt! Men....PST skrev:
Enl. Vattenfall http://www.vattenfall.se/sv/trimma-din-anlaggning.htm
Nattsänkning mer komfort än energisparande Att ha nattsänkning, det vill säga lägre inomhustemperatur på natten är mer en komfortfunktion än energisparande. Om du ändå väljer att ha nattsänkning är vårt tips att inte sänka inomhustemperaturen mer än två grader under komfortperioden
Enl. Lunds Tekniska högskola http://www.ees.energy.lth.se/fileadmin/ees/Publikationer/1998/3179.pdf
Sammanfattning sid 4, här pratar man visserligen mest om "lokaler" men ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda i bostäder.
Problemet med en kortvarig nattsänkning på typ 8h är att den energi som "försvann" genom att du drog ned värmen nu måste ersättas på en relativt kort tid typ ~1h och då måste fås tillbaka via relativt hög tillförd effekt.
En "nattsänkning" på 14dagar är per definition inte nån nattsänkning:S
He he..Det har du rätt i Lat kanske nättersänkning eller nåtlat skrev:
En inbesparing som gäller lokaler/hus med mycket folk och värmeutvecklande maskiner är ju att om man strävar efter att ha låt säga 22 C i rum/lokal Men ställer ner till typ 20 C ..Och låter människorna och maskinerna hjälpa till att värma upp rummet först sen blåsa in /radda upp" till den temp man nu eftersträvar...(likt vedkaminvarianten..)