Holpers - Jag antar att ni har vattenburen golvvärme? Den tar ju ett dygn att ställa om temperaturen, hur skulle det göra någon skillnad på tre timmar på morgonen t ex?
Enligt min installatör (Jag har en Nibe 750) är det helt meningslöst att använda scheman om man inte ska resa bort.
Enligt min installatör (Jag har en Nibe 750) är det helt meningslöst att använda scheman om man inte ska resa bort.
spännande diskussion
2003 böt vi ut vår 20 år gamla CTC master (FLVP) mot en ny nibe (det var bara de som hade en tillräckligt liten flvp...) den stora skillnaden är att niben inte har nån timer för "nattsänkning".
Innan vi böt hade jag gjort diverse experiment. I början hade vi dag/natt-taxa och då provade jag att köra med dagsänkning istället för nattsänkning, och när jag räknade på det så fick jag det märkliga resultatet att jag inte fick den skillnad jag räknade med på dagsverket... det visade sig att klockfan gick två timmar fel. en snabb kalkyl visade att stockholm energi hade snuvat mig på 15:-/år under de två år det varit fel.
dessutom så gav övningen vid handen att det inte lönade sig att hålla på (och då hade jag 23-24 grader mellan ca 16 och 06 eller så minns inte exakt. och 18 grader övrig tid när ingen var hemma).
sen kom fortum (som det väl hunni bli) på att de i sin iver att minska mina kostnader på att de skulle byta från dag/natt till bastaxa eller vad det nu hette (dvs lika hela dygnet) och de hade helt rätt i att det var billigare - 65 kronor på ett år. nu pratar vi 90-tal...
kontentan är att i ett modernt hus (byggt 1983 eller senare) med flvp så är det inte lönt att mecka med att höja/sänka temperaturen i huset. det enda man uppnår är möjligen glädjen att förstå att man inte fattar hur saker hänger ihop.
Den portabla ACn vi numer kör på sommaren har större inverkan på elförbrukningen men... orka bry sig.Förr eller senare så blir det väl privatekonomiskt fördelaktigt att borra ett 200m djupt hål i backen för att skyffla ner kylan i men än så länge så är återbetalningstiden längre än kostnaden för arbetet och 2 "pannor".. dvs typ 20-30 år nånstans...men det kryper ju neråt... och undertiden så hinner väl farbror staten bestämma att vi MÅSTE ansluta oss till fjärrvärmenätet
-anders
2003 böt vi ut vår 20 år gamla CTC master (FLVP) mot en ny nibe (det var bara de som hade en tillräckligt liten flvp...) den stora skillnaden är att niben inte har nån timer för "nattsänkning".
Innan vi böt hade jag gjort diverse experiment. I början hade vi dag/natt-taxa och då provade jag att köra med dagsänkning istället för nattsänkning, och när jag räknade på det så fick jag det märkliga resultatet att jag inte fick den skillnad jag räknade med på dagsverket... det visade sig att klockfan gick två timmar fel. en snabb kalkyl visade att stockholm energi hade snuvat mig på 15:-/år under de två år det varit fel.
dessutom så gav övningen vid handen att det inte lönade sig att hålla på (och då hade jag 23-24 grader mellan ca 16 och 06 eller så minns inte exakt. och 18 grader övrig tid när ingen var hemma).
sen kom fortum (som det väl hunni bli) på att de i sin iver att minska mina kostnader på att de skulle byta från dag/natt till bastaxa eller vad det nu hette (dvs lika hela dygnet) och de hade helt rätt i att det var billigare - 65 kronor på ett år. nu pratar vi 90-tal...
kontentan är att i ett modernt hus (byggt 1983 eller senare) med flvp så är det inte lönt att mecka med att höja/sänka temperaturen i huset. det enda man uppnår är möjligen glädjen att förstå att man inte fattar hur saker hänger ihop.
Den portabla ACn vi numer kör på sommaren har större inverkan på elförbrukningen men... orka bry sig.Förr eller senare så blir det väl privatekonomiskt fördelaktigt att borra ett 200m djupt hål i backen för att skyffla ner kylan i men än så länge så är återbetalningstiden längre än kostnaden för arbetet och 2 "pannor".. dvs typ 20-30 år nånstans...men det kryper ju neråt... och undertiden så hinner väl farbror staten bestämma att vi MÅSTE ansluta oss till fjärrvärmenätet
-anders
Visst, det är trögt men ett dygn är inte riktigt sant, helt ologiskt av 3 anledningar.timmelstad skrev:
1. jag kan ju styra värmen med rumstermostaten och märkbart känna ökad rumstemp på en timme bara genom att låta mer vatten flöda i golvet.
2. Ändrar jag ut-tempen direkt på pannan märker jag också högre rumstemp på någon timme.. styrde värmen så innan jag fixat igång rumstemostaterna.
3 om det tog ett dygn skulle det ta pannan ett dygn att hänga med vid en köldknäpp? Det där tror jag inte på.
Konstigt om Nibe gör en sådan avancerad schemafunktion om den vore kass? Jag kan lägga in 3st parallella scheman för varmvatten + 3st för värme + semester schema + normal-komfort-lyx funktionen för extra varmvattenproduktion och periodisk höjning.
1245 är en mycket avancerad men lättskött maskin.
Vill fortfarande se ett oberoende test innan jag köper detta rakt av och går ner och tar bort all schemalggning. =)
Jag litar inte på vad en rörmokare (som ofta inte verkar förstår sig på att finjustera in en modern VP) tycker. För oss var det tydligt att installation och injustering inte var samma person.
Holpers - 750:n har i stort sett samma meny som 1245, jag skulle säga att "skillnaden" är bergvärmen mer eller mindre. Typ.
Och jag hänvisar till värmepumpsteknikern från "Vi Värmer Sverige AB", inte någon rörmokare utan en certifierad Nibe-installatör.
Och jag hänvisar till värmepumpsteknikern från "Vi Värmer Sverige AB", inte någon rörmokare utan en certifierad Nibe-installatör.
Jag skulle lätt fixa det, men jag provade att sänka ett tag utan att nämna något för frun, och det vart ett evinnerligt jävla gnäll så ni anar inte... Hon skulle nog vilja ha 23-24. Minst. Inte helt lätt det där då.PST skrev:
Syftade på vår certifierade Nibe-intallatör "Rörmokare" från YIT. Skitduktig på att just installera pannan men för finjusteringen får jag anlita en värmetekniker som har med sig en arsenal mer mätinstrument och som även kopplar upp sig med laptop till pannan och justerar kurvorna. Det gör inte en vanlig installatör. Intallatören följer manualen och istället för finjustering monterar de hellre dit extra acc-tank för att jämna ut och säkra värmen. Det var i allafall den förklaringen jag fick.timmelstad skrev:
Ni har säkert rätt när det gäller vinsten att sänka men jag vill gärna se oberoende forskning på detta. Tycker fortfarande att det är mysko att stora bolag som Nibe lägger massa pengar på att utveckla och integrera schemafunktioner om de är kass? Dels för att jag tror Nibe lägger ner miljoner på forskning för att ha koll på läget och dels för att det verkar skumt att sätta in en funktion i pannans meny som riskerar göra deras kunder missnöjda. Man kanske ska ringa Nibe i morgon och fråga rakt ut varför de har en schemafunktion.
Jag är också sjukt nyfiken på att få veta hur det EGENTLIGEN ligger till. Skulle verkligen uppskatta att kunna ratta och pilla och ställa in och fippla. Är man lite nördigt lagd är det ju rena drömmen. Och kan man dessutom spara något på det... så är ju lyckan gjord!
Varför sänka på natten när alla är hemma varför inte på dagen när man jobbar barn är på dagis och skola?
Med vänlig hälsning, plexi
Med vänlig hälsning, plexi
llehs beräkning i inlägg #9 är helt korrekt, det handlar om någon procents besparing, troligen mindre om man tar med att värmepumpar är mindre effektiva när dom arbetar hårt.timmelstad skrev:
Sedan handlar det om vad man anser vara viktigt. För mej handlar det om komforten i huset, vilken inte har så mycket med temperaturen mitt i natten att göra som med att slippa knäppningar i rören kl 05 och att vakna till ett kallt hus om man stiger upp tidigare än vanligt.
Jag är riktigt nördig/snål och driver min hustru till vansinne med skruvandet på värmepumpen, men nattsänkningen, den har jag stängt av.
Nja, alla moderna styr/reglersystem är datorbaserade och där är det billigt och enkelt att lägga till en massa funktioner. Det kan sedan användas som försäljningsargument med en massa inställningar och möjligheter, men behöver inte vara så användbara. Hur jag vet det...... nja, något har man väl gjort sedan man satta fingrarna i de första processorsystem för måånga år sedan.Holpers skrev:Syftade på vår certifierade Nibe-intallatör "Rörmokare" från YIT. Skitduktig på att just installera pannan men för finjusteringen får jag anlita en värmetekniker som har med sig en arsenal mer mätinstrument och som även kopplar upp sig med laptop till pannan och justerar kurvorna. Det gör inte en vanlig installatör. Intallatören följer manualen och istället för finjustering monterar de hellre dit extra acc-tank för att jämna ut och säkra värmen. Det var i allafall den förklaringen jag fick.
Ni har säkert rätt när det gäller vinsten att sänka men jag vill gärna se oberoende forskning på detta. Tycker fortfarande att det är mysko att stora bolag som Nibe lägger massa pengar på att utveckla och integrera schemafunktioner om de är kass? Dels för att jag tror Nibe lägger ner miljoner på forskning för att ha koll på läget och dels för att det verkar skumt att sätta in en funktion i pannans meny som riskerar göra deras kunder missnöjda. Man kanske ska ringa Nibe i morgon och fråga rakt ut varför de har en schemafunktion.
Idag lägger vi ut mycket av denna programutveckling till bl.a. Indien och det kostar då ännu mindre. Men visst kan man under vissa förhållanden minska förbrukningen och många tycket ju dessutom det är kul att skruva med sina anläggningar, lite impafaktor att visa grannen.
Att veta vilken effekt det har är sedan lite svårare att påvisa då vädret (vind, solmängd och temperatur) skiljer från dag till dag, och från år till år.
Däremot att förbättra verkningsgrad och nyttjande av energi ger dig mätbara förbättringar. Och självklart det absolut viktigaste ett rätt injusterat värmesystem utifrån värmekällan och hela systemet för värmeavgivning.
Ska man använda nattsänkning när man har värmepump så måste den klara av att höja morgontemperaturen på elementen utan att använda tilläggs-elpatronerna. Om elpatronerna går in så blir det helt klart en förlust. På vintern ju kallare det är så klarar de flesta värmepumpar inte att höja elementtemperaturen tillräckligt utan att koppla in elpatronerna.
Det ger då mer besparing att ha konstant rumstemp och istället koppla bort elpatronerna (höst läge på min Nibe) och låta värmepumpen på egen hand ta hand om den lägre elementtemperaturen som blir konstant rumstemp. Det är även stor besparing att sänka rumstemp när det blir riktigt kallt, tex under minus 10. Detta för att värmepumpen måste jobba längre tid för att ytterligare höja en redan hög elementtemp. Min Nibe 6 kW klarar att på egen hand utan elpatroner hålla konstant 20 grader rumstemp vid utetemp på minus 20 (170 kvm hus). Total värmepump drifttid 2000h per år ger 4000 kWh per år i uppvärmning och varmvatten. 20 grader rumstemp.
Det ger då mer besparing att ha konstant rumstemp och istället koppla bort elpatronerna (höst läge på min Nibe) och låta värmepumpen på egen hand ta hand om den lägre elementtemperaturen som blir konstant rumstemp. Det är även stor besparing att sänka rumstemp när det blir riktigt kallt, tex under minus 10. Detta för att värmepumpen måste jobba längre tid för att ytterligare höja en redan hög elementtemp. Min Nibe 6 kW klarar att på egen hand utan elpatroner hålla konstant 20 grader rumstemp vid utetemp på minus 20 (170 kvm hus). Total värmepump drifttid 2000h per år ger 4000 kWh per år i uppvärmning och varmvatten. 20 grader rumstemp.
Komforten är ju jätte viktig, det var en an anlegningen till att vi bytte till VP. Man behöver inte göra några stora sänkningar, dag har vi 21°c och natt 19°c. Då kan man gå upp på muggen utan att frysa fastmycke_nu skrev: