Matsn skrev:
Ska man använda nattsänkning när man har värmepump så måste den klara av att höja morgontemperaturen på elementen utan att använda tilläggs-elpatronerna. Om elpatronerna går in så blir det helt klart en förlust. På vintern ju kallare det är så klarar de flesta värmepumpar inte att höja elementtemperaturen tillräckligt utan att koppla in elpatronerna.

Det ger då mer besparing att ha konstant rumstemp och istället koppla bort elpatronerna (höst läge på min Nibe) och låta värmepumpen på egen hand ta hand om den lägre elementtemperaturen som blir konstant rumstemp. Det är även stor besparing att sänka rumstemp när det blir riktigt kallt, tex under minus 10. Detta för att värmepumpen måste jobba längre tid för att ytterligare höja en redan hög elementtemp. Min Nibe 6 kW klarar att på egen hand utan elpatroner hålla konstant 20 grader rumstemp vid utetemp på minus 20 (170 kvm hus). Total värmepump drifttid 2000h per år ger 4000 kWh per år i uppvärmning och varmvatten. 20 grader rumstemp.
Där har du en poäng, har man inte en värmepump som är helt rätt dimensionerad går el-patronen in, och då finns det ingen vinst.
 
Jag har inaktiverat min el-patron. Den har aldrig ens startat sedan jag installerade pannan förra sommaren. Någon procents kapning av uppvärmningskostnaderna tycker jag låter bra.
 
timmelstad skrev:
För att man sover bättre när det är svalare. Och du ligger ju still under ett varmt täcke.
Jo det fattar jag, men jag tänkte som så om man vill ha svalt på natten kanske 17-18 grader så kan man ju sänka till 15-16 på dan då ingen är hemma, det borde ju spara energi och pengar. Sedan kanske man vill ha lite varmare på helgerna om man är hemma.

Med vänlig hälsning, plexi
 
pleximaster skrev:
Jo det fattar jag, men jag tänkte som så om man vill ha svalt på natten kanske 17-18 grader så kan man ju sänka till 15-16 på dan då ingen är hemma, det borde ju spara energi och pengar. Sedan kanske man vill ha lite varmare på helgerna om man är hemma.

Med vänlig hälsning, plexi
Om temperaturförändringen var hyfsat snabb skulle jag nog kunna tänka mig att sänka ännu mer...
 
Holpers skrev:
Jag har inaktiverat min el-patron. Den har aldrig ens startat sedan jag installerade pannan förra sommaren. Någon procents kapning av uppvärmningskostnaderna tycker jag låter bra.
Hur hanterar du temperaturökningen i varmvattnet till 60-65grader som görs för att undvika ev. legionellaproblem? Eller kör du med separat vv-beredare eller klarar din nya pump det utan elpatronerna?
 
AndersS skrev:
Hur hanterar du temperaturökningen i varmvattnet till 60-65grader som görs för att undvika ev. legionellaproblem? Eller kör du med separat vv-beredare eller klarar din nya pump det utan elpatronerna?
Bra fråga, den har periodisk höjning var 14e dag just för detta.
Vet inte om elpatronen används då? Där kan den kanske gå in?
Men då kan jag inte se det för det står antal starter 0st för tillsats i menyn.

För varmvatten och golvvärme är pannan iställd på 0% tillsatsenergi och 100% bergvärme i cykler om 20 minuter varmvatten, 20 minuter golvvärme osv. Blir det konflikt prioriteras varmvatten eftersom golvvärmen är trög nog att hålla värmen nån timme utan pumpen.

Har en polare som kommer på besök om någon vecka som arbetar med just finjustering och inställning av värmesystem. hade tänkt att han skulle få se över hela systemet.

Kommer även montera en digital elmätare innan pumpen för att logga exakt energiförbrukning. Det tråkiga bara är att Nibe inte har någon funktion för detta inbyggt och det går inte heller att skilja energiåtgången för varmvatten och värme. bara antal starter och timmar samt hur många av dessa timmar som är för varmvatten.
 
AndersS skrev:
Hur hanterar du temperaturökningen i varmvattnet till 60-65grader som görs för att undvika ev. legionellaproblem? Eller kör du med separat vv-beredare eller klarar din nya pump det utan elpatronerna?
Hur många rapporterade fall av Legionärssjuka finns det egentligen i enskilda bostadshus med VVB? Jag har svårt att se att det ska finnas särskilt många med tanke på att det i stort sett aldrig är stillastående vatten i ledningarna och ständig omsättning.

Eftersom vattentempen höjs och bibehålls tills den förbrukas så ser jag för egen del ingen större fara med den, men jag har satt den på att köras var 30:e dag istället för var 14:e. Egentligen tycker jag nog man kan nöja sig med att köra den manuellt när man kommer hem från att ha varit bortrest ett tag...
 
Om ni tvunget skall hålla på med nattsänkning så kan ni åtminstone ställa klockan på tex 20:00-12:00 istället för 22-06 som de kompetenta värmesystemsleverantörerna ofta har som standardförslag...
Att stänga värmen 22:00 gör att (pga trögheten i systemet) ni inte uppnår ert börvärde (18 grader?) förrän kanske tre timmar senare.
Att sedan dra igång värmen 06:00 gör att ni förmodligen inte hinner få varmt i huset innan ni är på jobbet...
(Lyckades inte placera mitt slaskdiagram här vilket var tanken)

Energiteknik är ett mysigt ämnesområde, att energin/värme försvinner aldrig i tomma intet.
VIll man lära sig mer om sitt hus är det enkelt att göra stegförändringar eller logga tempkurvor.
Om du vet aktuell effekt och det verkar vara stadigt väder utomhus kan du alltid testa att stänga av värmen och varje timme notera hur temperaturen i huset faller.
Genom detta, starttemp inne och utetempen kan du bilda dig en uppfattning om hur "välisolerat" ditt hus är.

Och jag fortsätter, med en dåres envishet att hävda att det är en marginell energibesparing man uppnår genom nattsänkning.
Oavsett om du har ved, värmepump eller fjärrvärme så är det samma energimängd som krävs. (dvs tex antalet kg ved in i pannrummet)
Dessutom är det bara relevant att diskutera detta under den kalla perioden, dvs ca 150 dagar/år? (välj antal själv...)
Sänker du innetempen en grad, 8h/dygn får du en kall vinterdag bära in 1.65% mindre ved/dygn för att täcka ditt energibehov. Dvs typ ett vedträ. Se inlägg #9...

Har du dessutom en underdimensionerad värmepump som inte orkar utan stöd av elpatronen är det ren förlust... (återigen #9)
 
  • varme_borvarde.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
timmelstad skrev:
....jag har satt den på att köras var 30:e dag istället för var 14:e.
Och på så vis sparar du ca 24* kWh per år :p:D



*Om din pump har samma egenskaper som min, det skiljer nog marginellt mellan tillverkarna.
 
qvirre skrev:
Och på så vis sparar du ca 24* kWh per år :p:D



*Om din pump har samma egenskaper som min, det skiljer nog marginellt mellan tillverkarna.
Många bäckar små? :rolleyes:
 
Fan orka hålla på och höjja o sänka... :p
Hur gör ni när ni kör bil? Gasar upp till 120km/h och frikopplar tills ni är nere i 70 och sedan upp igen? ;)




Skönt man har råd att hålla huset behagligt varmt! :cool:
 
Lars-Olof skrev:
Vi har konstant sänkning och höjer kvällstid med lampor, TV, ugn, te-kokare och sockor. Man är ju inte hemma så mycket. På morron är det kallt för att man snabbt ska komma iväg. Helger blir man varm av att dammsuga. Brukar höja inan gäster ska komma och sänka när dom kommit.
hehe jag har sällan mer än 15-16 grader :p
 
Jonas_Olofsson skrev:
Fan orka hålla på och höjja o sänka... :p
Hur gör ni när ni kör bil? Gasar upp till 120km/h och frikopplar tills ni är nere i 70 och sedan upp igen? ;)




Skönt man har råd att hålla huset behagligt varmt! :cool:
absolut, ner till 70 vid fartkameror o sedan 160 igen :)
 
Ilehs

Visst kan 1.65 % tyckas vara en marginell besparing, men resonerar du likadant när det kommer till bolånet?

Poängen jag vill göra är att talessättet "många bäckar små" faktiskt är relevant. Frågar man dessutom de som är slipade företagare kommer samtliga att säga att det är genom att minska de fasta återkommande utgifterna man får en stabil likviditet.

Med det sagt så ger din korrekta uträkning på 1,65% besparing för en grads sänkning i 8 timmar att 2 graders sänkning 16 h / dygn en besparing på runt 6 % vilket i mitt fall handlar om en faktisk minskning på mellan 4 och 6 kbm ved per år. (cirka 4536 kWh)

Hurvida detta är räknas som en marginell besparing får var och en avgöra.

/M
 
Nu har jag fjärrvärme vilket tyvärr gör de flesta försök till energibesparingar ganska svåra att räkna hem.
Speciellt som jag värderar obehaget av kalla morgnar som svårare än energibesparingen.

Och du har helt rätt, sänker man temperaturen ett antal grader större delen av dygnet så kan det vara värt trasslet.
Men då är det inte längre nattsänkning vi pratar om.

Å andra sidan, har man en årsförbrukning på 75600 kWh kan det finnas anledning att se över sin energibalans?
Jag kan inte låta bli att fråga, ursäkta min nyfikenhet, men vad bor du i för lokal egentligen?
(Givet att du sparar dina 5(?) kbm ved löpande under hela året och inte under den i tid begränsade vinterperioden.)

Tittar jag på momentanförbrukning i centralen kan det peak:a på ca 10 kW här hemma. En kall vinterdag och hustru med vädrings-mani.
Förhållandet mellan energibesparing (1.65%-siffran) och temperaturförändring är inte linjärt men för enkelhetens skull antar vi det.
Om jag då sänker 5 grader (fortfarande nattetid 8h) sparar jag 5*1.65%=8.25 "procent"
(10 kW * 24 h = 240 kWh) * 0.0825 = 19.8 kWh.

Dvs ca 20 kr/dygn under extremt ofördelaktiga förhållanden under de tio kallaste dygnen under vintern.

Vill man så kan man ju räkna mer noggrant på detta men jag tror det är orimligt att jag skulle spara mer än 500 kr/år på nattsänkning och det är det inte värt.
Tyvärr. För min del.
Jag skulle jättegärna vilja kunna räkna hem en vattenmantlad kamin, acc-tank mm men inte ens med "gratis" ved går det.
Jag försöker motivera det med idealistiska skäl och redundans ifall vi får bortfall på fjärrvärmen men vi har redan en vanlig kamin som kan hålla värmen i huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.