N Niikas skrev:
Fått hem den och kört litegrann.
Nån mer som upplever att den luktar ”bilbana” när man kör igång den, typ som lite bränd elektronik? Må de va för att den inte har mjukstart som motorn luktar när man startar den?
Ja, det kände jag första gångerna när den användes. Har satt mjukstart på min och nu slipper man skita i brallorna när man drar igång den. Rekommenderas starkt. Väldigt enkelt att installera i samma dosa i start/stopp-knappen.
 
B Byggareberg skrev:
Ja, det kände jag första gångerna när den användes. Har satt mjukstart på min och nu slipper man skita i brallorna när man drar igång den. Rekommenderas starkt. Väldigt enkelt att installera i samma dosa i start/stopp-knappen.
Använde du samma kit som länkas till ovan?
 
Jaha, då hade man bestämt sig för att köpa den till sig själv som födelsedagspresent men tyvärr slut igen.
 
@Byggareberg @afSchinken @Åtgärden
Beställde samma softstart som er ... men hur ska man koppla in den egentligen?
Det går ju inte se vilka pinnar som är vad pga plasthöljet som allt är monterat i.

Tog de jag tror ska vara rätt stift... och visserligen startade sågen mjukare... men ledarmaturen jag har i taket började blinka. Så det blev att pocka bort.
Och tänkte därmed även kolla nu med er vilka stift ni kopplade in på.
 
M MrDizzy skrev:
@Byggareberg @afSchinken @Åtgärden
Beställde samma softstart som er ... men hur ska man koppla in den egentligen?
Det går ju inte se vilka pinnar som är vad pga plasthöljet som allt är monterat i.

Tog de jag tror ska vara rätt stift... och visserligen startade sågen mjukare... men ledarmaturen jag har i taket började blinka. Så det blev att pocka bort.
Och tänkte därmed även kolla nu med er vilka stift ni kopplade in på.
Här är en kille som går igenom installationen. Kolla efter de två kablarna som är inkommande och som går vidare ut till motorn. Är du osäker skulle jag låta bli att koppla in det själv.

 
B Byggareberg skrev:
Här är en kille som går igenom installationen. Kolla efter de två kablarna som är inkommande och som går vidare ut till motorn. Är du osäker skulle jag låta bli att koppla in det själv.

[media]
Men på DeWalten i filmen är det dels tomt på plast vid sidorna av reläet och dels sitter inte siften på samma sätt på reläet på 1340aa. Iaf inte på min
Så tyvärr ger inte den videon så mycket.
 
M MrDizzy skrev:
Men på DeWalten i filmen är det dels tomt på plast vid sidorna av reläet och dels sitter inte siften på samma sätt på reläet på 1340aa. Iaf inte på min
Så tyvärr ger inte den videon så mycket.
Kolla på kopplingsschemat så löser du det. Tror nog att färgerna på kablarna kan stämma också.
 
B Byggareberg skrev:
Kolla på kopplingsschemat så löser du det. Tror nog att färgerna på kablarna kan stämma också.
Problemet är att kopplar man enl det han i videon beskriver med färgerna .... då blinkar ledarmaturen i taket.
(sågen startar iofs mjukare, men ledarmatur ska inte blinka pga inkopplad softstart på bordsågen. Utan softstart så blinkar inte armaturen öht vid start. )
Kan ni kanske kolla på era vilka stift ni kopplade in på ??

Så här ser det ut på min
Vilka stift skulle du ta och koppla in på??

Röd maskin med öppen elektrisk anslutningspanel och exponerade kablar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MrDizzy skrev:
Problemet är att kopplar man enl det han i videon beskriver med färgerna .... då blinkar ledarmaturen i taket.
(sågen startar iofs mjukare, men ledarmatur ska inte blinka pga inkopplad softstart på bordsågen. Utan softstart så blinkar inte armaturen öht vid start. )
Kan ni kanske kolla på era vilka stift ni kopplade in på ??

Så här ser det ut på min
Vilka stift skulle du ta och koppla in på??

[bild]
Blå/svart och brun/svart om jag inte missminner mig. Jag tog aldrig någon bild. Det var lite småmeckigt att skriva tillbaka och få plats med allt så låter den helst sitta kvar.
 
Nu köpte jag denna modul:

Softstart Modul 230V inklusive umfangreichen Installationszubehör Sanftanlauf Anlaufstrombegrenzer https://www.amazon.se/dp/B08NCSTBVL?ref_=cm_sw_r_apin_dp_QDS0BXHRM55CBTS7J5B5

Jag kopplade in den enl följande(se bilder): blå på modul ihopkopplad med blå på ena sidan på samma plint. Svart till brun tråd som satt på andra sidan längst ner. Röd till plint där brun tidigare satt.

Följ kablarna från motor samt strömsladd på sågen. Kopplingsschemat och färgsättning på trådarna verkar dock vara samma lika som på modulen i tidigare inlägg. Utan att såklart kunna lämna några garantier så ska/bör det fungera om du kopplar samma lika.
 
  • Elledningar med kabelskor, svart plastfäste, röd maskindel, detaljbild av okänd utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • E3E2451B-367C-48FC-BB54-D9E3C2087306.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Så här kopplade jag.
Blå från mjukstarten till blå från motorn, samt gren till där blå från motorn tidigare satt på brytaren. (längst upp på v sida )
Svart från mjukstarten till brun från motorn.
Röd från mjukstarten till där brun från motorn tidigare satt i brytaren. ( längst ner på h sida)
 
  • Elektriskt relä med kabelanslutningar och en svart plastlåda på svart underlag bredvid rött switchhölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar anslutna med plintar, röd bakgrund, detaljfokus på kabelanslutningar, blå kablar, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mekanisk apparat med öppen kabeldragning, elektriska komponenter, röda och blå kablar, i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjgb och 7 till
  • Laddar…
Med mjukstart:
 
  • Gilla
Mangan.H9
  • Laddar…
Har också köpt samma start kit som flera andra i tråden. Hur sjutton får man lös honkontakterna från hanarna på sågen?? Sitter som berg och inte bara dra som i videon med dewalten. Är det en pin man ska trycka ut som låser?
 
  • Gilla
Jesper Ronn och 1 till
  • Laddar…
erijo923 erijo923 skrev:
Har också köpt samma start kit som flera andra i tråden. Hur sjutton får man lös honkontakterna från hanarna på sågen?? Sitter som berg och inte bara dra som i videon med dewalten. Är det en pin man ska trycka ut som låser?
Ja, de låser fast i ett litet hål. Tryck med något vast där så får du loss den. Kom ihåg att göra sågen strömlös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.