132 751 läst · 476 svar
133k läst
476 svar
Någon som har testat Skil 1340 AA bordssåg?
Ja, det kände jag första gångerna när den användes. Har satt mjukstart på min och nu slipper man skita i brallorna när man drar igång den. Rekommenderas starkt. Väldigt enkelt att installera i samma dosa i start/stopp-knappen.N Niikas skrev:
Det här kittet köpte jag, men de lär inte vara några större skillnader mot andra. Kopplade in mina med medföljande kontakter, lätt att återställa sågen utan att det syns.mandus skrev:
https://www.amazon.se/dp/B08N6B76PZ?ref_=cm_sw_r_apan_dp_2V0WPKJA847XSZC71E3F
@Byggareberg @afSchinken @Åtgärden
Beställde samma softstart som er ... men hur ska man koppla in den egentligen?
Det går ju inte se vilka pinnar som är vad pga plasthöljet som allt är monterat i.
Tog de jag tror ska vara rätt stift... och visserligen startade sågen mjukare... men ledarmaturen jag har i taket började blinka. Så det blev att pocka bort.
Och tänkte därmed även kolla nu med er vilka stift ni kopplade in på.
Det går ju inte se vilka pinnar som är vad pga plasthöljet som allt är monterat i.
Tog de jag tror ska vara rätt stift... och visserligen startade sågen mjukare... men ledarmaturen jag har i taket började blinka. Så det blev att pocka bort.
Här är en kille som går igenom installationen. Kolla efter de två kablarna som är inkommande och som går vidare ut till motorn. Är du osäker skulle jag låta bli att koppla in det själv.M MrDizzy skrev:@Byggareberg @afSchinken @Åtgärden
Men på DeWalten i filmen är det dels tomt på plast vid sidorna av reläet och dels sitter inte siften på samma sätt på reläet på 1340aa. Iaf inte på minB Byggareberg skrev:
Så tyvärr ger inte den videon så mycket.
Kolla på kopplingsschemat så löser du det. Tror nog att färgerna på kablarna kan stämma också.M MrDizzy skrev:
Problemet är att kopplar man enl det han i videon beskriver med färgerna .... då blinkar ledarmaturen i taket.B Byggareberg skrev:
(sågen startar iofs mjukare, men ledarmatur ska inte blinka pga inkopplad softstart på bordsågen. Utan softstart så blinkar inte armaturen öht vid start. )
Kan ni kanske kolla på era vilka stift ni kopplade in på ??
Så här ser det ut på min
Vilka stift skulle du ta och koppla in på??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå/svart och brun/svart om jag inte missminner mig. Jag tog aldrig någon bild. Det var lite småmeckigt att skriva tillbaka och få plats med allt så låter den helst sitta kvar.M MrDizzy skrev:Problemet är att kopplar man enl det han i videon beskriver med färgerna .... då blinkar ledarmaturen i taket.
(sågen startar iofs mjukare, men ledarmatur ska inte blinka pga inkopplad softstart på bordsågen. Utan softstart så blinkar inte armaturen öht vid start. )
Kan ni kanske kolla på era vilka stift ni kopplade in på ??
Så här ser det ut på min
Vilka stift skulle du ta och koppla in på??
[bild]
Nu köpte jag denna modul:
Softstart Modul 230V inklusive umfangreichen Installationszubehör Sanftanlauf Anlaufstrombegrenzer https://www.amazon.se/dp/B08NCSTBVL?ref_=cm_sw_r_apin_dp_QDS0BXHRM55CBTS7J5B5
Jag kopplade in den enl följande(se bilder): blå på modul ihopkopplad med blå på ena sidan på samma plint. Svart till brun tråd som satt på andra sidan längst ner. Röd till plint där brun tidigare satt.
Följ kablarna från motor samt strömsladd på sågen. Kopplingsschemat och färgsättning på trådarna verkar dock vara samma lika som på modulen i tidigare inlägg. Utan att såklart kunna lämna några garantier så ska/bör det fungera om du kopplar samma lika.
Softstart Modul 230V inklusive umfangreichen Installationszubehör Sanftanlauf Anlaufstrombegrenzer https://www.amazon.se/dp/B08NCSTBVL?ref_=cm_sw_r_apin_dp_QDS0BXHRM55CBTS7J5B5
Jag kopplade in den enl följande(se bilder): blå på modul ihopkopplad med blå på ena sidan på samma plint. Svart till brun tråd som satt på andra sidan längst ner. Röd till plint där brun tidigare satt.
Följ kablarna från motor samt strömsladd på sågen. Kopplingsschemat och färgsättning på trådarna verkar dock vara samma lika som på modulen i tidigare inlägg. Utan att såklart kunna lämna några garantier så ska/bör det fungera om du kopplar samma lika.
Redigerat:
Så här kopplade jag.
Blå från mjukstarten till blå från motorn, samt gren till där blå från motorn tidigare satt på brytaren. (längst upp på v sida )
Svart från mjukstarten till brun från motorn.
Röd från mjukstarten till där brun från motorn tidigare satt i brytaren. ( längst ner på h sida)
Blå från mjukstarten till blå från motorn, samt gren till där blå från motorn tidigare satt på brytaren. (längst upp på v sida )
Svart från mjukstarten till brun från motorn.
Röd från mjukstarten till där brun från motorn tidigare satt i brytaren. ( längst ner på h sida)
Ja, de låser fast i ett litet hål. Tryck med något vast där så får du loss den. Kom ihåg att göra sågen strömlös.erijo923 skrev: