132 751 läst · 476 svar
133k läst
476 svar
Någon som har testat Skil 1340 AA bordssåg?
Då sågen är strömlös kan man även ta en platt skruvmejsel och sätta under honkontakten och bända den uppåt försiktigt.
Man behöver bara komma över/ut från hålet på hankontakten som sitter som lås
Man behöver bara komma över/ut från hålet på hankontakten som sitter som lås
Någon annan som fått ett ex där anhållet inte är helt vinkelrätt mot bordet? Mitt kanske är kring 91grader mot bordet tyvärr i både fram- och bakkant, anhållet är helt rakt. Vad jag förstår går inte det att justera? Har shimsat med några små papperslappar så nu är det helt vinkelrätt men lite bökigt om man ska byta plats på anhållet... Har köpt online och har inget bauhaus i stan, kändes omständigt att skicka tillbaka hela sågen. Någon som fått byta bara anhållet?
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 319 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 319 inlägg
vad jag sett av de filmer som finns på tuben är det inte helt ovanligt att det är en eller ett par grader off, är väl ofta även på andra märken iofs, fast på denna finns ju inga justermöjligheter förutom att som du gjort skimsa (elelr bygga ett skal för att få högre/längre anhåll).
Kan tipsa er med ett anhåll som inte är vinkelrätt att reklamera. Jag köpte via webbshoppen, skickade in några bilder och önskade ett nytt anhåll men fick som svar att skil inte har reservdelar (någonsin/just nu?). Fick istället behålla sågen med full återbetalning.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 319 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 319 inlägg
Den var ju spännande.erijo923 skrev:
Ja då är det bara att passa på för er som har en såg. Nästan man skulle köpa en bara för att
På tal om anhåll....
Jag köpte en Metabo kapsläde.
Gick att montera utan större mankemang.
Nu kan jag längdjustera bitar som är bra mycket bredare.
Var först inne på att McGyvra en egen lösning med linjära gejdrar mm.
Men det här känns bra. Gediget byggt av Metabo, mycket justeringsmöjligheter.
Jag köpte en Metabo kapsläde.
Gick att montera utan större mankemang.
Nu kan jag längdjustera bitar som är bra mycket bredare.
Var först inne på att McGyvra en egen lösning med linjära gejdrar mm.
Men det här känns bra. Gediget byggt av Metabo, mycket justeringsmöjligheter.
Redigerat:
Meh!
Nu har jag testat två olika mjukstartare till sågen.
Båda gör att elstörningar/skit åker ut på fasen sågen är inkopplat i.
Har en LED-armatur som är känslig för just detta och då mjukstartarna är inkopplad börjar den led-armaturen blinka direkt man slår på sågen.
Visst sågen mjukstartar ... men det ska fan inte blir störingar på resten av elsystemet bara pga en mjukstart.
Får lov att köra utan mjukstart
Nu har jag testat två olika mjukstartare till sågen.
Båda gör att elstörningar/skit åker ut på fasen sågen är inkopplat i.
Har en LED-armatur som är känslig för just detta och då mjukstartarna är inkopplad börjar den led-armaturen blinka direkt man slår på sågen.
Visst sågen mjukstartar ... men det ska fan inte blir störingar på resten av elsystemet bara pga en mjukstart.
Får lov att köra utan mjukstart
Det låter ju inget bra. Kanske är orsaken till att den inte har mjukstart från fabrik, går inte igenom emissions-testerna utan ytterligare ("dyra") filterkomponenter?
Kan det även vara så att belysningen inte har adekvat immunitet?
Båda delar är ju ganska hårt reglerade och orsaken blir ju ganska uppenbar i såna här fall (som lyckligtvis är ganska ovanliga nu för tiden, jämfört med när mobilerna gjorde sitt intrång i kombination med bl.a. CRT-skärmar.
Båda delar är ju ganska hårt reglerade och orsaken blir ju ganska uppenbar i såna här fall (som lyckligtvis är ganska ovanliga nu för tiden, jämfört med när mobilerna gjorde sitt intrång i kombination med bl.a. CRT-skärmar.
Bra fråga.J JFrisk skrev:Det låter ju inget bra. Kanske är orsaken till att den inte har mjukstart från fabrik, går inte igenom emissions-testerna utan ytterligare ("dyra") filterkomponenter?
Tror att det är en kombo. Dels att dessa smart-start kit man hittar fungerar på ett visst sätt och dels tillsammans med att belysningen inte har adekvat flitrering.
Men sågen den går bra oavsett. Bara jag som är kinking då det gäller blinkande belysning
Har även gjort zero-clearance inlägg och en kapsläde till sågen.
Riktigt trevligt
Medlem
· Västernorrland
· 129 inlägg
Hur löste du zero-clearance inlägget? Har du någon bild?M MrDizzy skrev:Bra fråga.
Tror att det är en kombo. Dels att dessa smart-start kit man hittar fungerar på ett visst sätt och dels tillsammans med att belysningen inte har adekvat flitrering.
Men sågen den går bra oavsett. Bara jag som är kinking då det gäller blinkande belysning
Har även gjort zero-clearance inlägg och en kapsläde till sågen.
Riktigt trevligt
Hade över en byggskiva premium från Byggmax som jag kapade ut en bit ur.A afSchinken skrev:
Sen är den 10mm så man får använda bordssågen och ta bort 1-2 mm så det blir rätt höjd.
Sen får man spåra ur på ena sidan(på vänster isida klingan) ca 5mm på höjden längsmed.
Och även så tvärsöver längst bak
Använde bordssågen till det med.
Fast har man en fräs kan man göra urspårningarna med den.
Tyckte det var kul att tillverka zero-clearance till bordssågen mha bordssågen.
Då man har fixat yttermåtten och urspåringarna så tar man ned sägen max.
Startar sågen utan inlägg och sätter ned främre kanten så att sågen inte skjuter inlägget i magen
Sen medan sågen körs höjer man sakta klingan.
Det kommer att ta stopp på klyvkniven bakom klingan och sakta höja inlägget.
Nu behöver man vara försiktig.
Ställde mig på sidan av sågen för att inlägget inte ska skjuta en i magen om sågen skulle hugga & skjuta iväg det.
Tog tag i det höjda inlägget och lyfte det sakta och sen förde det framåt och spårade ut för klyvklingan.
Man måste köra nästan ända längst bak om man vill kunna ha bra höjd på klingan.
Sakta och säkert utan stress.
Akta fingrar. Bättre att tappa och ev ha sönder inlägget och sen göra nytt än att kapa fingrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns säkrare sätt för det där utan att fingrarna är inblandade.M MrDizzy skrev:Hade över en byggskiva premium från Byggmax som jag kapade ut en bit ur.
Sen är den 10mm så man får använda bordssågen och ta bort 1-2 mm så det blir rätt höjd.
Sen får man spåra ur på ena sidan(på vänster isida klingan) ca 5mm på höjden längsmed.
Och även så tvärsöver längst bak
Använde bordssågen till det med.
Fast har man en fräs kan man göra urspårningarna med den.
Tyckte det var kul att tillverka zero-clearance till bordssågen mha bordssågen.
Då man har fixat yttermåtten och urspåringarna så tar man ned sägen max.
Startar sågen utan inlägg och sätter ned främre kanten så att sågen inte skjuter inlägget i magen
Sen medan sågen körs höjer man sakta klingan.
Det kommer att ta stopp på klyvkniven bakom klingan och sakta höja inlägget.
Nu behöver man vara försiktig.
Ställde mig på sidan av sågen för att inlägget inte ska skjuta en i magen om sågen skulle hugga & skjuta iväg det.
Tog tag i det höjda inlägget och lyfte det sakta och sen förde det framåt och spårade ut för klyvklingan.
Man måste köra nästan ända längst bak om man vill kunna ha bra höjd på klingan.
Sakta och säkert utan stress.
Akta fingrar. Bättre att tappa och ev ha sönder inlägget och sen göra nytt än att kapa fingrar.
Alt 1. Sänk klingan max o lägg små distanser under inlägget så det går fritt från klingan men ändå styrs i sitt uttag. Tvinga fast inlägget mha plankor över sågen o såga genom det genom att höja klingan. Klyvknivsdelen körs med sticksåg.
Alt 2. Gör spåret innan inlägget kapas till längd. Använd sidoanhållet för att få rätt position på inlägget, tvinga fast det, såga igenom. Flytta det längs anhållet, tvinga fast igen, såga för klyvklinga. Kapa till längd efter spåret gjorts.
Snyggt! Har du kanske en länk till kapsläden från Metabo?mandus skrev:
Förresten, har någon hört något om lagerstatus från Bauhaus/Skil på sistone?