bytte själv till en freud 24T på min, inte FTG men sågen blev helt suverän för klyvning med denna, och limningsfärdiga snitt. jag ska själv köpa notklinga till min så man lite bättre kan efterlikna en dado-stack (kommer upp i 6mm i alla fall).
 
  • Gilla
erijo923
  • Laddar…
K kniv skrev:
Och med blad menar du sågklinga?

Ja, naturligtvis.

K kniv skrev:
Alla tänder är raka, men de vinklas bakåt eller framåt sett ur sågriktningen. Kallas då positiv eller negativ tandlutning/tandvinkel.
Ok.

K kniv skrev:
Och på toppen kan tänderna vara slipade i en vinkel eller rakt. Vinkel är bättre för att såg tvärs över fibrer, men går även med tänder som är plana utan vinkel. Det du söker är alltså en flat top grind (FTG) om jag förstått det rätt.
Ok, tack.
 
T Taren43 skrev:
bytte själv till en freud 24T på min, inte FTG men sågen blev helt suverän för klyvning med denna, och limningsfärdiga snitt. jag ska själv köpa notklinga till min så man lite bättre kan efterlikna en dado-stack (kommer upp i 6mm i alla fall).
Vad kul att det blev bra med den nya klingan. Vad är det som gör skillnaden? Färre tänder? Annan vinkling? Eller bara bättre kvalitet generellt? Hur är det att kapa med den nya klingan?

Mvh Mackk (som funderar på att köpa en klyvklinga)
 
Hej igen, är inne på att köpa en klinga för finare snitt. Upplever att medföljande klinga ”river” kanterna på ex. Plywood. Detta trots zero clearance plate. Vad tror ni om denna? Det står att den är för cirkelsåg, men måtten verkar ju stämma i övrigt med hål och diameter. Eller är det skillnad på cirkelsågsklinga och bordssågsklinga?

https://www.verktygsproffsen.se/mas...tiline-wood-sagklinga-254x25x30mm-80t-tz17061
 
J Juan Alejandro skrev:
Hej igen, är inne på att köpa en klinga för finare snitt. Upplever att medföljande klinga ”river” kanterna på ex. Plywood. Detta trots zero clearance plate. Vad tror ni om denna? Det står att den är för cirkelsåg, men måtten verkar ju stämma i övrigt med hål och diameter. Eller är det skillnad på cirkelsågsklinga och bordssågsklinga?

[länk]
En kapsåg "lyfter" oftast virket när klingan möter virket, medan en bordssåg "trycker ner" det, vilket påverkar sågklingans utformning.
En bra kapsågsklinga har ofta negativ tandvinkel, för att inte skapa ett aggressivt "lyft" (om jag fattat allt rätt).

Kolla denna film på youtube med grundläggande kunskap om sågklingor för bordssåg, du bör kunna bli klok nog att fundera på vad du behöver.

 
Hade köpt en Skil 1340 som jag testade lite snabbt hemma i samband med köpet 2022-12.
Nu för några dagar sedan så påbörjade jag med ett projekt och fick problem/missljud med den. Lämnade in den för service, men fick pengarna tillbaks.
Tråkigt nog så fanns den ej i lager + enligt 2 personal så trodde de att den utgår då bauhaus skall minska på skil varor.
Mejlat skil nu och inväntar svar. Hoppas de får in den igen snart då jag vill köpa om samma såg. Hittar inget sóm matchar den.
Stanley har kommit med en "kopia" men känns inte alls samma kvalite när jag kände på den i bauhaus.
 
  • Gilla
jafode87
  • Laddar…
Fick svar från Skil.

Hej,
Tack för att du kontaktar oss! För tillfället finns det tyvärr inte någon annan återförsäljare i Sverige som säljer 1340 bordssågen. Beroende på var i Sverige du bor kan det vara värt att kika på Motonet i Finland. Där ser jag att de flesta butikerna verkar ha av varan till salu.
Tyvärr kan man inte heller köpa direkt av oss utan det går för tillfället alltid via våra återförsäljare.
_____________________
Motonet kostar ca 4000 kr ex frakt.. granti Uknown.. Så tyvärr faller den bort för min del. Mejlade Bauhaus så får vi se vad de säger.
Tacksam om nån har råd/info säger till
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Sågen finns i webblagret hos Bauhaus i detta nu, Om ni vill ha den så skulle jag lägga på en rem för när jag vaknade i morse fanns det 20 stycken och nu efter jag beställt min finns bara 16. Så de kommer förmodligen inte finnas så länge till.
 
  • Gilla
Mackk och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Press skrev:
Sågen finns i webblagret hos Bauhaus i detta nu, Om ni vill ha den så skulle jag lägga på en rem för när jag vaknade i morse fanns det 20 stycken och nu efter jag beställt min finns bara 16. Så de kommer förmodligen inte finnas så länge till.
Beställde en precis! Tusen tack för tipset, har väntat i flera månader!
 
  • Gilla
Bengt Press
  • Laddar…
E Erik Svensson3 skrev:
Beställde en precis! Tusen tack för tipset, har väntat i flera månader!
Jag har väntat ett bra tag också så jag tänkte att det finns fler som skulle uppskatta det 🙂
 
  • Gilla
jafode87 och 1 till
  • Laddar…
K
5 kvar i webblager. Verkar vara eftertraktade...
 
Åtgärden Åtgärden skrev:
[media]Denna video visar tydligt vad som är vad
Bara en lite detalj. Jag märkte att den blå och bruna kabeln är spegelvända i Dewalt-filmen mot vad som var fallet i min Skil. Sätt kontakterna efter färg på kablarna i din maskin så ska det blir rätt.
 
Slog till för ett par veckor sen när sågen dök upp i lager hos Bauhaus, efter tips i tråden.

Kört lite klyvning av reglar och känns som en riktigt bra och prisvärd såg - och nu dessutom med mjukstart. Yay! 👍

 
  • Gilla
krbj och 6 till
  • Laddar…
B Bengt Press skrev:
Sågen finns i webblagret hos Bauhaus i detta nu, Om ni vill ha den så skulle jag lägga på en rem för när jag vaknade i morse fanns det 20 stycken och nu efter jag beställt min finns bara 16. Så de kommer förmodligen inte finnas så länge till.
Glömde att Tacka dig Bengt.
Köpte samma dag tack vore ditt inlägg.
 
Ja de verkar eftertraktade. Hade tur och köpte min på en höftning i vintras. Sedan dess har den varit det centrala verktyget i mitt garage. Vet inte hur jag klarade mig utan en bordssåg innan jag skaffade den här :)
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.