Hur funkar det att montera bort ben/stativ på sågen? Tänkte bygga in den i en arbetsbänk men oklart på bilderna hur det blir om man skruvar bort det

A afSchinken skrev:
Hur funkar det att montera bort ben/stativ på sågen? Tänkte bygga in den i en arbetsbänk men oklart på bilderna hur det blir om man skruvar bort det
Eller står sågen stabilt om man bara viker in benen och ställer den så?

A afSchinken skrev:
Eller står sågen stabilt om man bara viker in benen och ställer den så?
Den står stabilt när man viker in benen. Då står den på några gummipluttar. Det är meningen att det ska gå ha den på en arbetsbänk eller liknande. Benen kan man ta bort om man vill. Sitter bara fast med en bult

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
T Tomainen skrev:
Den står stabilt när man viker in benen. Då står den på några gummipluttar. Det är meningen att det ska gå ha den på en arbetsbänk eller liknande. Benen kan man ta bort om man vill. Sitter bara fast med en bult
Tack Tomainen! Misstänkte det efter lite youtube’ande men skönt att få det bekräftat när jag inte kan kolla på sågen live :)

Är det någon vänlig själ till Skil 1340AA ägare som kan tänka sig ge mig hyffsat exakta mått på Bredd, Djup, Höjd i ”ihopfällt läge”? Jag har inte köpt sågen än men tänkte bygga ihop en snickarbänk för den enligt bild nedan

Såklart räknar jag med lite finjustering i efterhand och det är inga problem, skruvar bara ihop vissa delar provisoriskt :)

3D-modell av en hylla med två fack, ena med låda, i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A afSchinken skrev:
Är det någon vänlig själ till Skil 1340AA ägare som kan tänka sig ge mig hyffsat exakta mått på Bredd, Djup, Höjd i ”ihopfällt läge”? Jag har inte köpt sågen än men tänkte bygga ihop en snickarbänk för den enligt bild nedan

Såklart räknar jag med lite finjustering i efterhand och det är inga problem, skruvar bara ihop vissa delar provisoriskt :)

[bild]
Jag skulle kunna mäta mitt monteringshål senare idag, har den infälld på 3 sidor.

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Jag skulle kunna mäta mitt monteringshål senare idag, har den infälld på 3 sidor.
Det vore ju guld! (y) Gärna en bild som komplement om det inte är för mycket begärt :)

A afSchinken skrev:
Det vore ju guld! (y) Gärna en bild som komplement om det inte är för mycket begärt :)
absolut inte, det fixar sig (y) ska bara låtsasjobba färdigt på kontoret för dagen först.

• Haha
Pumabjörnen och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta sent svar, monterades hallskåp igår (sågat med Skilen förstås).

Bilderna berättar det mesta:

• Mätverktyg mot trä och verktygslåda, arbetsbänk i bakgrunden, fokus på mätning.
    Skapa konto
  • Månband används för mätning i en verkstadsmiljö framför trä och verktyg.
    Skapa konto
  • Måttband mot bordsågens stöd, visar precision, verktyg, träbearbetning, workshop, måttagning, verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Bordssåg i verkstad, monterad i anpassat arbetsbord på hjul, omgiven av träbitar och verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Svalka och 3 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Ursäkta sent svar, monterades hallskåp igår (sågat med Skilen förstås).
Bilderna berättar det mesta:
Perfekt! Tack :D Då är det bara för mig att skrida till verket!

För att klargöra: måtten är tagna från fackets storlek så sågen är någon cm mindre. Höjdmässigt står den på extra trätassar som är kanske 5mm höga. Men bygger du facket efter dessa mått så ryms den finfint.

T Taren43 skrev:
För att klargöra: måtten är tagna från fackets storlek så sågen är någon cm mindre. Höjdmässigt står den på extra trätassar som är kanske 5mm höga. Men bygger du facket efter dessa mått så ryms den finfint.
Tack för det! Det var så jag tolkade bilderna också. Blir lite tveksam om jag ska sätta sågen åt det håll jag har ritat eller om jag ska ha den i samma riktning som du.. Eller om jag ska anpassa bordet så jag kan vrida den 90grader vid behov.

Oavsett så stort tack igen och det var en fin arbetsbänk du byggt (y)

T Taren43 skrev:
Visst tolkar jag höjden ~38cm rätt? Lite klurig vinkel :)

A afSchinken skrev:
Visst tolkar jag höjden ~38cm rätt? Lite klurig vinkel :)
Precis, svårt att ta bild samtidigt :D jag tror facket är 386mm högt, men då står den som sagt på lite extra tassar för att komma i exakt rätt höjd

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
T
Var inom och kollade på den här sågen nu i veckan och jag tror att jag kommer att köpa den om inget annat erbjudande dyker upp. Men undrar ett par saker som ni som har en kanske kan svara på.

På den sågen som stod uppställd i varuhuset kunde jag inte sänka klingan under bordets nivå. Klingan gick nästan - nästan ner men stack upp någon eller några tiondelar. Går det att justera?

Det finns inget fäste för utsug uppifrån, nån som har gjort eget eller behövs det inte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.