Long time reader, first time poster! :)

Jag funderar på ordningen på saker och ting. Idag har vi en tämligen maskrosbevuxen gräsmatta runt hela huset, totalt ca 900 m2 gräsyta. Jag tänker att det finns några olika moment i min ambition att förbättra situationen.

- klippa gräsmattan regelbundet
- gödsla gräsmattan (förslag på gödsel som förbättrar den brist som gör att maskrosor trivs?)
- rycka upp maskrosor med maskrosjärn
- bespruta gräsmattan med lämpligt medel
- dressa
- fylla igen hålen från uppdragna maskrosor med jord + gräsfrö
- stöså nytt gräs

Bortser från vertikalskärning och luftning i nuläget.

Skulle några av er kunna ge förslag på vilken ordning som ni tycker är bäst att utföra momenten ovan och hur länge ni skulle vänta mellan momenten? Jag funderar särskilt på när man bör applicera ogräsmedlet och vad man bör göra innan respektive efter.

Stort tack på förhand!

F
B bhshpk skrev:
Tillhör inte denna tråd men är dock ett bra exempel på helt galet överpris för kemikalier. Ämnet här är bensalkoniumklorid, mot alger och mögel i exempelvis Japes produkter:

Jag köpte 180 liter, 50 vikt% & densitet 0,98 g/cm3, för ungefär 2500 kr => 0,028 kr/gram.

[länk]
50 liter brukslösning, koncentration 0,26 vikt%, vilket då innehåller 130 gram kostar 3750 kr => 29 kr/gram.

Över 1000 gånger dyrare!
Nu var det förvisso visirtvätt du länkade till, är det ens lämpligt som tvättmedel?

För vanlig bensalkonklorid 50% 5liter betalade jag ca 1700kr har jag för mig från samma ställe.
https://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-5-liter.html

Det är 25 ggr dyrare.

Var köper du 180 liter bensalkonklorid nånstans?

Redigerat:
F fsn skrev:
Nu var det förvisso visirtvätt du länkade till, är det ens lämpligt som tvättmedel?

För vanlig bensalkonklorid 50% 5liter betalade jag ca 1700kr har jag för mig från samma ställe.
[länk]

Det är 25 ggr dyrare.

Var köper du 180 liter bensalkonklorid nånstans?

Jag har letat i min mailbox men hittar inget, var nog innan jag skaffade gmail. När jag åker hem så kollar jag ifall det står något på tunnan. Köpte det från en grossist i mitt företag, typ Brenntag eller Univar. BAC används inte som tvättmedel utan för att desinficera och för att motverka mögel & alger på väggar och tak samt för att motverka mögel i vind eller krypgrunder..

Ditt inköp kostar väl 43 gånger mindre än för länken för visirtvätt?
0,50w%*5kg=2,5 kg BAC => 1700/2500=0,68 kr/gram
29/0,68=43 gånger dyrare att köpa via länken visirtvätt.

F
B bhshpk skrev:
Jag har letat i min mailbox men hittar inget, var nog innan jag skaffade gmail. När jag åker hem så kollar jag ifall det står något på tunnan. Köpte det från en grossist i mitt företag, typ Brenntag eller Univar. BAC används inte som tvättmedel utan för att desinficera och för att motverka mögel & alger på väggar och tak samt för att motverka mögel i vind eller krypgrunder..

Ditt inköp kostar väl 43 gånger mindre än för länken för visirtvätt?
0,50w%*5kg=2,5 kg BAC => 1700/2500=0,68 kr/gram
29/0,68=43 gånger dyrare att köpa via länken visirtvätt.
Det har jag inte räknat på, konstaterade bara att det var 25ggr dyrare att köpa 5liter än ditt 180 liters fat. Det är ju kemikalieköp. Så fort det blir bekämpningsmedel, som tex Jape, prickfri mm så är det straffskatter på det med har jag för mig.

Köpte Dicotex förra året och ska använda det snart så att gräsmattan kan bestå av gräs och inte världens alla ogräs. Jag har ingen tryckspruta och håller att att kika på vad man ska köpa.

Vilken tryckspruta bör man köpa? Eller ska man hyra?

Mikael_L
Jag kan passa på och fråga här i tråden om det är någon i Uppsala-trakten som har fått över något av sitt mcpa och vill sälja slatten?
Annars får jag börja krångla med utlandsbeställningar. Men jag är bara intresserad av en ganska liten mängd så det skulle vara skönt att slippa.

P Paulina123 skrev:
Jag köpte en JAPE FRI-SPRUTA på Bauhaus.
Att notera är att denna modell har en löjligt kort "lans" som är omöjlig att jobba med.
Men man köper också ett 1m dia 8 mm aluminiumrör rör hos Bauhaus och använder det i stället. Väldigt enkelt att byta ut.
Detta står beskrivet tidigare i denna tråd.

5003040A.jpg

• Gilla
cergod och 3 till
  • Laddar…
Hade en härlig natt med månen som lös upp ”ogräsmattan” (Mycket fibbla,klöver och maskrosor till förbannelse) åt mig när jag gick upp besprutade med dicotex, inte en granne som såg mig i skummet. :cool:Morgonen efter tog jag före-bilder och hade ju givetvis inte hänt speciellt mycket. Förväntansfull som ett barn på julafton:p, men nu kommer regnet Och jag oroar mig att 1-1,5 dygn Mellan besprutning och regn ska vara för för lite för att dicotex Ska ha hunnit värka vad tror ni? :sweat:Jag har tänkt lägga upp för- och efterbilder i tråden sen som tack för utan er hade jag inte köpt dicotex
:crysmile:
klickade hem dicotex på eBay 1,5liter och det gick smidigt, fick hämta paketet 4-5dagar senare. kostade mig 87EUR totalt

P Paulina123 skrev:
Köpte Dicotex förra året och ska använda det snart så att gräsmattan kan bestå av gräs och inte världens alla ogräs. Jag har ingen tryckspruta och håller att att kika på vad man ska köpa.

Jag köpte en 7liters Cocraft på Clas Ohlson på rea när det begav sig. Funkat suveränt till diverse medel genom åren. Har du stor yta så är lång lans att rek som Bo föredömligt presenterat tidigare.
Jag har inte så stor yta så jag klarar mig m originalröret trots 189cm lång människa. Förra året besprutade jag. I år är det minimalt m ogräs, så då kan jag kröka rygg vid punktbehandligen. Hade jag haft större gräsyta hade jag förlängt röret.

S Sunderbybo skrev:
Long time reader, first time poster! :)

Inser att jag kanske borde flytta detta till egen tråd, så jag gör så :)

B Bo Berglund skrev:
Jag köpte en JAPE FRI-SPRUTA på Bauhaus.
Att notera är att denna modell har en löjligt kort "lans" som är omöjlig att jobba med.
Men man köper också ett 1m dia 8 mm aluminiumrör rör hos Bauhaus och använder det i stället. Väldigt enkelt att byta ut.
Detta står beskrivet tidigare i denna tråd.

[bild]

Tusen tack för utförligt svar och tips! Vi har väl över 1000 kvm gräsmatta och jag hatar att böja mig så det blir nog att köpa röret!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan passa på och fråga här i tråden om det är någon i Uppsala-trakten som har fått över något av sitt mcpa och vill sälja slatten?
Annars får jag börja krångla med utlandsbeställningar. Men jag är bara intresserad av en ganska liten mängd så det skulle vara skönt att slippa.
Jag kan skicka på posten.

fredri_k
Har skummat en hel del i tråden, men vågar jag spruta dicotex runt våra jordgubbsland / kryddor / rabarber? Det jag oroar mig för är om rötterna från dessa suger upp medlet? Ska man hålla minst någon meters avstånd kanske eller ännu mer!?

fredri_k fredri_k skrev:
Har skummat en hel del i tråden, men vågar jag spruta dicotex runt våra jordgubbsland / kryddor / rabarber? Det jag oroar mig för är om rötterna från dessa suger upp medlet? Ska man hålla minst någon meters avstånd kanske eller ännu mer!?
Jag hade absolut väntat till dess bär- och fruktsäsongen är över.

fredri_k
tensiden tensiden skrev:
Jag hade absolut väntat till dess bär- och fruktsäsongen är över.
ok, får spara dicotexen lite till hösten i områden runt landet för säkerhets skull

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.