B bhshpk skrev:
LD50 Oralt för sprutvätska är ganska hög. För att en vuxen människa skall avlida av MCPA, Roundup etc så krävs det att man dricker flera liter av brukslösningen. Att väta fotsulorna med sprutvätskan torde vara helt ofarligt men jag skulle likväl vänta tills vätskan helt har torkat, säg en dag. Dock är det så enkelt att ha skor på sig under några dagar så att man inte ens den mest ängsliga behöver oroa sig. Jag är Civing i kemiteknik så jag kan en del om kemikalier dock är jag inte läkare.
Tänkte mest på barn som tar på gräset med fuktiga händer och sedan stoppar fingrar i munnen

J jrej skrev:
Tänkte mest på barn som tar på gräset med fuktiga händer och sedan stoppar fingrar i munnen
"The LD50 for MCPA in rats ranges from 700 mg/kg to 1,330 mg/kg"
Låt oss säga att LD50 för en människa är 500 mg/kg. Säg att barnet väger 10 kg så det bli lättare att räkna. LD50-dosen för barnet är då 5 gram MCPA.

För MCPA 750 gram/liter är en mycket hög dosering 4 liter per hektar, dvs 3 kg MCPA/ha = 0,3 gram/m2.

Sätt att se på det, alternativ 1:
Antag att all MCPA landar på gräset, ingenting på marken. För att få i sig 5 gram måste barnet då äta upp allt gräs inom en yta av 5/0,3=16 m2. Så ett grässtrå i munnen skulle jag betrakta som helt ofarligt. Eller att barnet tar på allt gräs inom ytan 16,7 m2, stoppar fingrarna i munnen och får i sig all MCPA i den yta vilket är en absolut försumbar risk.

Sätt att se på det, alternativ 2:
Konstgräs har 138 000 "grässtrån"/m2. Så att ett grässtrå på 16,6 m2 utgör endast 1/138000/16,6= 0,4 miljondelar av LD50 för barnet, (återigen antaget att all MCPA hamnar på gräset och det haltande antagandet om antalet grässtrån per kvadratmeter.

Sätt att se på det, alternativ 3:
Antag att man sprutar 10 liter sprutvätska/100 m2 <=> 1 m3/hektar. Sprutvätskans koncentrationen blir då 3 kg/m3 <=> 3 gram/liter. Barnet behöver alltså få i sig 5/3=1,6 liter sprutvätska för att erhålla en LD50-dos.

Så det finns absolut ingen oro, sett från en teknikers perspektiv, att barnet stoppar ett eller flera grässtrån i munnen.

Redigerat:
  • Gilla
Tubie och 5 till
  • Laddar…
Vad tror ni om att sprida ut disco med en sådan här? Nån som provat?

• Ejektorspridare för järnsulfat och gödning kopplad till en vattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frankth Frankth skrev:
Sök i tråden på "ejektorspridare".

Använder ni andra skyddsmask för ansiktet när ni sprider ut medlet med tryckspruta?

Tillhör inte denna tråd men är dock ett bra exempel på helt galet överpris för kemikalier. Ämnet här är bensalkoniumklorid, mot alger och mögel i exempelvis Japes produkter:

Jag köpte 180 liter, 50 vikt% & densitet 0,98 g/cm3, för ungefär 2500 kr => 0,028 kr/gram.

https://allt-fraktfritt.se/skydd-mot-coronaviruset/industrikoncentrat-visirdesinfektion-1-liter.html
50 liter brukslösning, koncentration 0,26 vikt%, vilket då innehåller 130 gram kostar 3750 kr => 29 kr/gram.

Över 1000 gånger dyrare!

Redigerat:
Använder ni andra skyddsmask för ansiktet när ni sprider ut medlet med tryckspruta?
Nää.
Använder tryckspruta (JAPE) med 1m långt spjut till den plattstrålande munstycket.
Prutar rakt ner från c:a 20 cm höjd medan jag promenerar fram och åter över ytan.
Blir inga moln av detta...

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
B bhshpk skrev:
Hela 51000 gånger dyrare!
Har uppenbart varit i fel bransch hela livet....

• Gilla
pelkon
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Har uppenbart varit i fel bransch hela livet....
Sorry, var bara en faktor 1000 dyrarel. Halten avsåg brukslösningen. Är nu korrigerat.

Redigerat:
E Else skrev:
Ja, absolut. Det finns väldigt lite anledning att inte för den som ändå har tillgång till skyddsutrustning.

Vet att man inte ska klippa gräset på 4 dagar efter man har tagit på Dicotex. Men hur är det innan. Kan man klippa gräset och direkt efteråt spruta på D?

Frankth Frankth skrev:
Funkar inte. Har provat med gödning. Är helt omöjligt på en villatomt. Sprutar precis överallt där man inte vill ha det. Mycket svårkontrollerat. Om du har en STOR gräsmatta så kan du kanske lyckas att få det enbart på gräsmattan, men du kan fortfarande inte styra mängden, Köp en pumpspruta på biltema. Med den kan du punktbehandla.

raasken raasken skrev:
Vet att man inte ska klippa gräset på 4 dagar efter man har tagit på Dicotex. Men hur är det innan. Kan man klippa gräset och direkt efteråt spruta på D?
Du vill ha så mycket bladyta på ogräset som möjligt. Samtidigt killgissar jag att du inte vill ha färska "sår" på gräset för att skona det så mycket som möjligt.

tensiden tensiden skrev:
Du vill ha så mycket bladyta på ogräset som möjligt. Samtidigt killgissar jag att du inte vill ha färska "sår" på gräset för att skona det så mycket som möjligt.
Låter rimligt, tack!

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
E Else skrev:
Nä finns inga skyddsmasker att få tag på längre... Fast allvarligt, jag har aldrig använt skyddsmask för vare sig disco eller roundup. Jag gör som Bosse och sprutar med 1 m långt spjut nära marken när det är vindstilla. Mina garagegympadojjor är antagligen välimpregnerade av både det ena och det andra vid det här laget...

• Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.