1 024 122 läst · 2 320 svar
1024k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Hundäxing och Kvickrot är ett flerårigt gräs...
DICOTEX/MCPA tar inte på det eftersom gräs är enhjärtbladigt, de tar bara tvåhjärtbladiga växter.
Gör som bönderna för att bli av med ogräs på åkrarna:
- På med Roundup överallt
- När allt är dött, plöj hela ytan, harva och så...
DICOTEX/MCPA tar inte på det eftersom gräs är enhjärtbladigt, de tar bara tvåhjärtbladiga växter.
Gör som bönderna för att bli av med ogräs på åkrarna:
- På med Roundup överallt
- När allt är dött, plöj hela ytan, harva och så...
Kvickrot är som sagt ett gräs. Vad är problemet med att ha det i gräsmattan? Det är iofs tuvbildande, men det håller man lätt tillbaka genom att klippa. Skaffa en robot (helst en mönsterklippare) och kör 2ggr i veckan. Det försvinner inte helt, men du ser det inte efter ett tag.
Jag kör min robot som vanligt fast jag har applicera Dicotex. Bara se till att applicera innan ogräset är så pass högt att roboten inte klipper den.
Har en tryckspruta färdigblandad sen går jag ett varv ett par gånger i veckan 10 min och punktbehandlar.
Har en tryckspruta färdigblandad sen går jag ett varv ett par gånger i veckan 10 min och punktbehandlar.
Hej!Vespa skrev:
jag undrar hur lång tid tar (Loredo Quattro) ogräsmedel tills man ser resultat om man följer instruktionen?
mvh
David
Tack för svaret!Vespa skrev:
Jag har mycket klöver i gräsmattan , jag har använt den för ca. 4 dagar sedan och idag har jag kollat att klöverns blad är lite bruna de är fortfarande gröna i stjälk, jag undrar när kan jag klippa/vattna gräset?
mvh
david
Vattna kan du göra då medlet redan absoberats av bladen. Klippa hade jag väntat med några dagar till. Går säkert redan nu att klippa också, men jag hade i alla fall väntat några dagar till.G Glasberga skrev:
Du kan köpa MCPA av mig om du vill.Pen skrev:Hej.
Jag skulle vilja göra några få bekämpningar med MCPA för att få bort elakt ogräs i gräsmattan. Jag har provat det mesta och vill inte hälla på kopiösa mängder Stroller bara för att tillföra MCPA. Jag är förvissad att den lilla mängd MCPA jag kommer att sprida är mindre skadlig än kontinuerlig användning av Stroller. Hur kan Stroller ha fått dispens och ensamrätt på MCPA till privatpersoner i Sverige föresten?
MCPA är inte lättillgängligt i Sverige. Däremot kan man köpa det i Tyskland via ebay. Dock innehåller preparatet där förutom MCPA även något som heter Dicamba. Frågan jag har är vad det kommer att ha för effekt på min gräsmatta? Är det så att säga lika selektivt som MCPA eller kommer det att ta död även på gräset? Vad finns det för miljöaspekter på Dicamba (miljöaspekter av MCPA har jag redan läst på)?
Pen
Sorry Pen, jag är lite seg av mig .... . Har bara orkat med elva inlägg sedan år 2005.
När jag köpte hus för 20 år sedan blev jag riktigt irriterad över vad MCPA, Roundup och Bensalkoniumklorid kostade i butiken.
Klädde på mig en skiten overall, rufsade till håret och klev in på Lantmännen tuggande på ett timotejstrå och lade till med min bredaste värmländska. Då fick jag köpa utan att de ens frågade.
Köpte två dunkar på 20 liter av vardera MCPA och Roundup som högkoncentrat . Köpte även ett 180-litersfat med Bensalkoniumklorid, 50 vikt%, mot mögel och alger på väggar och tegeltak.
Kostade ungefär en hundradel än vad det kostade i butiken för vanliga medborgare.
Så ifall någon här behöver MCPA , Roundup eller Bensalkoniumklorid så hör av er.
Är inte här så ofta så om intresse finns är det säkrast att mejla: persson.hakan@gmail.com
När jag köpte hus för 20 år sedan blev jag riktigt irriterad över vad MCPA, Roundup och Bensalkoniumklorid kostade i butiken.
Klädde på mig en skiten overall, rufsade till håret och klev in på Lantmännen tuggande på ett timotejstrå och lade till med min bredaste värmländska. Då fick jag köpa utan att de ens frågade.
Köpte två dunkar på 20 liter av vardera MCPA och Roundup som högkoncentrat . Köpte även ett 180-litersfat med Bensalkoniumklorid, 50 vikt%, mot mögel och alger på väggar och tegeltak.
Kostade ungefär en hundradel än vad det kostade i butiken för vanliga medborgare.
Så ifall någon här behöver MCPA , Roundup eller Bensalkoniumklorid så hör av er.
Är inte här så ofta så om intresse finns är det säkrast att mejla: persson.hakan@gmail.com
Redigerat:
Någon som vet hur Loredo Quattro (och liknande medel) är om det är någon fara om småbarn är på gräset eller om tex vuxna går barfota. Tänker på hur det är att få på huden eller småbarns händer som stoppas i munnen. Hur lång tid bör man vänta innan låta barn vara på gräsmattan efter behandling?
LD50 Oralt för sprutvätska är ganska hög. För att en vuxen människa skall avlida av MCPA, Roundup etc så krävs det att man dricker flera liter av brukslösningen. Att väta fotsulorna med sprutvätskan torde vara helt ofarligt men jag skulle likväl vänta tills vätskan helt har torkat, säg en dag. Dock är det så enkelt att ha skor på sig under några dagar så att man inte ens den mest ängsliga behöver oroa sig. Jag är Civing i kemiteknik så jag kan en del om kemikalier dock är jag inte läkare.J jrej skrev: