På vissa ogräs ser man påverkan efter några timmar, men det tar flera dagar innan man ser egentlig effekt. Till en början växer det till för att sedan dö. Sen blir gräsmattan skitful med gula och bara fläckar. Efter ytterligare några veckor har gräset tagit över fläckarna. För att snabba på så kan man stödså och dressa.

• Gilla
1
  • Laddar…
Natt fukt borde inte vara problem. Kombigödning som fanns förr byggde ju på att preparatet var blandat med gödning som man spred på gräset. Sedan skulle fukten föra upp ogräsmedlet till växterna. Iofs så var koncentrationen av gift på den tiden väldigt mycket högre än vad selektiv behandling med spruta ger.

• Gilla
1
  • Laddar…
Shirack skrev:
Om jag la ut mitt igår över 100 kvadratmeter, vid 16:00 tiden...

senare på natten blir ju gräset ofrånkomligt fuktigt, Blir det problem?

läste någon redan sett resultat efter en natt... är det någon som fått vänta längre innan det händer något men ändå fått bra slutresultat? Är grymt otålig :)
växten suger in daggen som tar med sig medel. Allt är i sin ordning.

visst ogräs skrumpnar eller visar tecken på några timmar. Andra tar flera dagar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Dicotex borde ha en egen högtidsdag här sverige körde hela min gräsmatta förra sommaren i år har jag plockat 1 st maskros förra året va de en hel del klöver samt maskrosor i år inget

• Gilla
Manonano och 3 till
  • Laddar…
Måste klippa imorgon, är det bara att vänta nån dag sen spraya på?

Låt ogräsets blad vara kvar! Det är genom dem som Dicotex sugs upp.

F
nino nino skrev:
Måste klippa imorgon, är det bara att vänta nån dag sen spraya på?
du bör ha absolut minst 3-4 dagar oklippt innan du sprutar på och minst 2 dygn sen efter utan att du klipper. Beror naturligtvis på hur tillväxte är just där och då men set är aldrig nån nackdel att låta det växa.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Med robot då? Stänga av den under en vecka och sen kanske ta vanliga klipparen om det är för långt?

Jag har en rabarber, dör den om den råkar få stänk?
Lika så har jag en pion, är den också känslig?

nino nino skrev:
Jag har en rabarber, dör den om den råkar få stänk?
Lika så har jag en pion, är den också känslig?
Både rabarberna och Pionen torde vara känsliga för medlet, hål ett skerhwtsavstånd från dessa på 1m och spruta bara vid liten vind.

@nino bara att slå igång roboten sen, du kan höja klipphöjden första ggn så ska det gå bra.
Rabarbern antar jag tar stryk, pionen gör det definitivt (egen erfarenhet :cry:).

• Gilla
nino
  • Laddar…
Shirack skrev:
Ni som klippt första gången 3-5 dygn efter en behandling, vad händer?

Växer ogräset upp igen eller är det dött?

Efter mitt första dygnet så har allt ”rest ragg” totalt.
Det som är dött är dött resten kommer upp och är lämpligt för ny behandling om några månader.

Slinker igenom med en snabb fråga. Tas MCPA upp av rötterna eller bara bladen? Jag har tänkt dra igång en runda nästa vecka och tänkte samtidigt passa på att ta en grusstig som går längs med vårt hus (växer en massa skit där). Ca 1 meter från grusstigen finns min smaraghäck som jag är väldigt rädd om. Som ni förstår så vill jag inte ta död på min häck...

tttomten tttomten skrev:
@nino bara att slå igång roboten sen, du kan höja klipphöjden första ggn så ska det gå bra.
Rabarbern antar jag tar stryk, pionen gör det definitivt (egen erfarenhet :cry:).
Ok då ska jag vara ytterst försiktig vid dom annars ligger jag nog illa till...

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
O Ozzman skrev:
Slinker igenom med en snabb fråga. Tas MCPA upp av rötterna eller bara bladen? Jag har tänkt dra igång en runda nästa vecka och tänkte samtidigt passa på att ta en grusstig som går längs med vårt hus (växer en massa skit där). Ca 1 meter från grusstigen finns min smaraghäck som jag är väldigt rädd om. Som ni förstår så vill jag inte ta död på min häck...
Ingen som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.