1 021 110 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
På vissa ogräs ser man påverkan efter några timmar, men det tar flera dagar innan man ser egentlig effekt. Till en början växer det till för att sedan dö. Sen blir gräsmattan skitful med gula och bara fläckar. Efter ytterligare några veckor har gräset tagit över fläckarna. För att snabba på så kan man stödså och dressa.
Natt fukt borde inte vara problem. Kombigödning som fanns förr byggde ju på att preparatet var blandat med gödning som man spred på gräset. Sedan skulle fukten föra upp ogräsmedlet till växterna. Iofs så var koncentrationen av gift på den tiden väldigt mycket högre än vad selektiv behandling med spruta ger.
växten suger in daggen som tar med sig medel. Allt är i sin ordning.Shirack skrev:
visst ogräs skrumpnar eller visar tecken på några timmar. Andra tar flera dagar.
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Låt ogräsets blad vara kvar! Det är genom dem som Dicotex sugs upp.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 662 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 662 inlägg
Slinker igenom med en snabb fråga. Tas MCPA upp av rötterna eller bara bladen? Jag har tänkt dra igång en runda nästa vecka och tänkte samtidigt passa på att ta en grusstig som går längs med vårt hus (växer en massa skit där). Ca 1 meter från grusstigen finns min smaraghäck som jag är väldigt rädd om. Som ni förstår så vill jag inte ta död på min häck...
Ingen som vet?O Ozzman skrev:Slinker igenom med en snabb fråga. Tas MCPA upp av rötterna eller bara bladen? Jag har tänkt dra igång en runda nästa vecka och tänkte samtidigt passa på att ta en grusstig som går längs med vårt hus (växer en massa skit där). Ca 1 meter från grusstigen finns min smaraghäck som jag är väldigt rädd om. Som ni förstår så vill jag inte ta död på min häck...