RandomHero RandomHero skrev:
Vet inte om man ska börja punktbehandla ogräset som är kvar..
Jag hade avvaktat ett tag till. Nu vet du ju hur effektivt medel det är, så du kan lugnt luta dig tillbaka och se hur det utvecklar sig. Ogräset kommer aldrig "springa om dig", även om du skulle vänta till nästa säsong.

• Gilla
RandomHero
  • Laddar…
F
P Paxman skrev:
Jag hade avvaktat ett tag till. Nu vet du ju hur effektivt medel det är, så du kan lugnt luta dig tillbaka och se hur det utvecklar sig. Ogräset kommer aldrig "springa om dig", även om du skulle vänta till nästa säsong.
Nja, jag skulle absolut kört punktbehandling på ogräset som är kvar. Det är klart effektivare och man släpper ut betydligt mindre gift med punktbehandling. Låt aldrig skiten blomma och sprida sig.

• Gilla
RandomHero och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nja, jag skulle absolut kört punktbehandling på ogräset som är kvar. Det är klart effektivare och man släpper ut betydligt mindre gift med punktbehandling. Låt aldrig skiten blomma och sprida sig.
Körde en vända med sprutan idag på morgonen. Sol hela dagen och redan nu kan jag se att det börjar skrumpna ihop

Frågor om mirakelmedlet dicotex, vart köper man detta och hur ska man dosera? Och viktigaste av allt, hjälper det mot kvickrot och överlever vanligt gräs om man besprutar hela mattan?

Redigerat:
I inxs74 skrev:
Frågor om mirakelmedlet dicotex, vart köper man detta och hur ska man dosera? Och viktigaste av allt, hjälper det mot kvickrot och överlever vanligt gräs om man besprutar hela mattan?
Bläddra några sidor i tråden så finner du svaren ganska snabbt

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det finns en knapp som heter: "Sök i ämne".

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Kolla inlägg#1260
[länk]

Beställde Fredag kom Tisdag.
Obs. Finns också hög koncentrat för lantbrukare 1000 kr/liter
Tack.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag använde Loredo Quattro förra säsongen med stor framgång. Det kom i en 240 ml flaska. Jag ser att Dicotex säljs i förpackningar på en liter, till ett betydligt förmånligare pris. Tänkte köpa en flaska till för att kunna ha i reserv och för eventuell punktbesprutning.

Är det samma styrka & beståndsdelar i Loredo Quattro och Dicotex? Dvs inte så att Dicotex är svagare "per liter" koncentrerat medel?

C cergod skrev:
Jag använde Loredo Quattro förra säsongen med stor framgång. Det kom i en 240 ml flaska. Jag ser att Dicotex säljs i förpackningar på en liter, till ett betydligt förmånligare pris. Tänkte köpa en flaska till för att kunna ha i reserv och för eventuell punktbesprutning.

Är det samma styrka & beståndsdelar i Loredo Quattro och Dicotex? Dvs inte så att Dicotex är svagare "per liter" koncentrerat medel?
Det är exakt samma. Men Dicotex är mycket billigare per liter.

• Gilla
cergod
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Det är exakt samma. Men Dicotex är mycket billigare per liter.
Perfekt, tack för hjälpen. Nu är visserligen 1 liter väldigt stor mängd, men jag antar att det håller sig ett antal år, även om styrkan kanske kan avta?

C cergod skrev:
Perfekt, tack för hjälpen. Nu är visserligen 1 liter väldigt stor mängd, men jag antar att det håller sig ett antal år, även om styrkan kanske kan avta?
Kan dela på en flaska om du vill :)

I inxs74 skrev:
Kan dela på en flaska om du vill :)
Det känns bökigt att dela upp och posta hälften. Den extra postkostnaden lär motsvara kostnaden för halva flaskan... i slutändan kostar det väl nästan lika mycket att köpa en hel... :)

• Gilla
inxs74
  • Laddar…
Dela med era grannar! :cool: Ogräs har ju ingen som helst repekt för tomtgränser, så ogräsfria granntomter är bra granntomter. :D

• Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
I inxs74 skrev:
Kvickrot hjälper det inte mot. Kvickrot är ett gräs. Tar ett preparat kvickroten så tar det även gräsmattan.

L Leif i Skåne skrev:
Obs. Finns också hög koncentrat för lantbrukare 1000 kr/liter
Verkar dyrt. De dyraste preparatet jag köpt gick på 1500kr/liter, då räcker 1 liter till 4hektar (40 000m3)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.