1 020 635 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Du kan läsa om det i denna tråd, och det finns mycket att hitta om du googlar litet. Men kortfattat kan man säga att det är ingen stor risk om det går ner i jorden, där det bryts ner, utan det är när du får medlet i dagvattnet som det kan bli problem. Om du sprutar 500 kvm innan regn väntas så är risken större än vid selektiv bekämpning i torrt väder. Sen tycker jag att behandling av stora ytor är onödigt och oansvarigt. Bättre att selektivbehandla.N Nimbus60 skrev:Med risk för att låta lite ”spydig” så undrar man om det är en personlig slutsats från dig eller något du läst från leverantören Jag har surfat omkring en hel del men kan inte påstå att jag hitta något bra Jag är väl inför stådd med att gräsmattans beskaffenhet/täthet påverkar en del även den Även det faktum att en individ skall klara av att spruta en jämn dos över ex.vis 500 kvm
Tack för svar Tråden är inte helt enkel att söka i så jag kanske tar en favorit i repris
Om man gjort rätt så frågar man sig:- Var tar kemikalierna vägen efter låt oss säga en månad med varierande väder (inkl regn) De måste ju ner i backen för att brytas ner (halveras) väl? Uv strålning lär väl till viss del bryta ner kemikalierna, men dock
Om man gjort rätt så frågar man sig:- Var tar kemikalierna vägen efter låt oss säga en månad med varierande väder (inkl regn) De måste ju ner i backen för att brytas ner (halveras) väl? Uv strålning lär väl till viss del bryta ner kemikalierna, men dock
Får erkänna att jag kan blandat ihop glyfosat med MCPA. Nedbrytningen är långsammare för MCPA. Det finns en del att läsa på SLU.seN Nimbus60 skrev:Tack för svar Tråden är inte helt enkel att söka i så jag kanske tar en favorit i repris
Det finns en del relevanta referenser på engelska wikipeida för MCPA. Prova referens 12 och surfa vidare och följ referenslistor. Denna kanske innehåller en del av det som eftersöks?
https://wires.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wat2.1402
Pen
https://wires.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wat2.1402
Pen
Enligt mina rudimentära beräkningar så är rekommenderad dos per ytenhet av MCAP i mg avsevärt högre vid användning av Stroller TKombi jfrt med Dicotex ?
Finns det någon rimlig förklaring till detta även om numera båda preparaten är otillåtna för privatbruk
Finns det någon rimlig förklaring till detta även om numera båda preparaten är otillåtna för privatbruk
Kan vi synka våra beräkningar skulle det uppskattas
Stroller 8,75 på 250 kvm ger 35 gr granulat per kvm Med 0,8 vikt % MCPA ger det 280 mg MCPA per kvm gräsmatta
Dicotex, med 70 g per liter MCPA ger 70 mg per ml (tillika kvm)
Tar man 14 kg säcken till 400 kvm blir skillnaden större
Kan detta stämma ??
Ps Skall inte ses som råd att varken använda det ena eller det andra eller någotdera DS
Stroller 8,75 på 250 kvm ger 35 gr granulat per kvm Med 0,8 vikt % MCPA ger det 280 mg MCPA per kvm gräsmatta
Dicotex, med 70 g per liter MCPA ger 70 mg per ml (tillika kvm)
Tar man 14 kg säcken till 400 kvm blir skillnaden större
Kan detta stämma ??
Ps Skall inte ses som råd att varken använda det ena eller det andra eller någotdera DS
HejPen skrev:
Lägger in två frågor i ämnet
Om man använder Dicotex i vattenkanna med stril så skall man använda 1 liter per Kvm medan man vid sprutning skall använda 1 dl per KvM DOsen per Kvm skall bli densamma (ca 1 ml/kvm) Någon som vet bakgrunden till skillnaden i mängden vatten ?
Hur lång ner i gräset tränger 1 liter per KvM i en torr gräsmatta en ljummen dag ?
Jag tror att du har missförstått orsaken till att du använder en högre koncentration vid sprutning, än vid vattning.N Nimbus60 skrev:Hej
Lägger in två frågor i ämnet
Om man använder Dicotex i vattenkanna med stril så skall man använda 1 liter per Kvm medan man vid sprutning skall använda 1 dl per KvM DOsen per Kvm skall bli densamma (ca 1 ml/kvm) Någon som vet bakgrunden till skillnaden i mängden vatten ?
Hur lång ner i gräset tränger 1 liter per KvM i en torr gräsmatta en ljummen dag ?
Vid vattning med kanna så blir vattenåtgången per kvm större än vid sprutning. Det är helt enkelt omöjligt att fördela det verksamma ämnet (som är uppblandat med bl.a. vatten) på samma vis med en kanna som med spruta. Därför har man en högre koncentration av det verksamma ämnet i vattnet vid sprutning än vid vattning.
Det är mängden verksamt ämne per ytenhet som är relevant (och spridningen), inte mängden vatten. Skulle du lyckas sprida det verksamma ämnet lika effektivt vid vattning som vid sprutning, då kan du också använda samma koncentration och vattenmängd vid såväl vattning som sprutning.
Tack för ett vettigt svar. Du får gärna svara även på frågan betr. hur djupt en liter vatten tränger om den vattnas på en kvadratmeter ?👍K Kardan79 skrev:Jag tror att du har missförstått orsaken till att du använder en högre koncentration vid sprutning, än vid vattning.
Vid vattning med kanna så blir vattenåtgången per kvm större än vid sprutning. Det är helt enkelt omöjligt att fördela det verksamma ämnet (som är uppblandat med bl.a. vatten) på samma vis med en kanna som med spruta. Därför har man en högre koncentration av det verksamma ämnet i vattnet vid sprutning än vid vattning.
Det är mängden verksamt ämne per ytenhet som är relevant (och spridningen), inte mängden vatten. Skulle du lyckas sprida det verksamma ämnet lika effektivt vid vattning som vid sprutning, då kan du också använda samma koncentration och vattenmängd vid såväl vattning som sprutning.
Fast det behöver du nog ta reda på utifrån just dina markförutsättningar, sandjord lär ju skilja sig ett mkt mot heltorkad lerjord men jag har för mig man säger 10-15 l vatten per m2 för bevattning efter torka. Alltså att vattnet ska tränga ner till rötterna. Är det ogräsbekämpnings ska det inte tränga ner utan det tas upp via växtens celler i bladenN Nimbus60 skrev:
Liknande trådar
-
Köksöverskåp dikt mot tak - svartmögel?
Kök -
Montera akustikpanel (ek mot svart filt) - Hur lösa det med taklist och sockel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tjock svart plast mot ogräs
Byggmaterial & Byggteknik -
Briggs series 3, 115 Stiga Villa 12 - svårt att få runt motorn
Trädgårdsmaskiner -
Willab Garden svart/grått i taket mot husvägg
Altan & Uteplats