1 020 659 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Du kan börja klippa. Medlet finns kvar i växten.G Ganescha skrev:
Brukar ta typ 1v med växt innan det syns resultat.
Blev en hel del utspädd Compo kvar i trycksprutan. Kan man åka till återvinningen med det?
Skyddsutrustning?
Ni som använder Dicotex, använder ni någon skyddsutrustning utöver handskar när ni sprayar/vattnar ut det?
Är det på något sätt farligt för människor sålänge man inte typ dricker det?
Ni som använder Dicotex, använder ni någon skyddsutrustning utöver handskar när ni sprayar/vattnar ut det?
Är det på något sätt farligt för människor sålänge man inte typ dricker det?
Brukar köra med en sån här dräkt. Inga grannars barn eller djur brukar vara på vår gräsmatta sen heller 😂B Brygga skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Jo det ska framgå av tillverkarens skyddsblad vad som gäller.B Brygga skrev:
MCPA finns ju i många varianter och är inte särskilt trevligt inkl att det kan orsaka allvarliga ögonskador.
Exempel
https://www.gullviks.se/wp-content/uploads/2020/12/sdb_mcpa_750_201202.pdf
Mtpå att det är av högsta prio att det inte blåser när man bekämpar så är det inte så lätt att man får på sig mer än lite på skorna, jag brukar ha tunna latexhandskar för det känns bättre när man blandar, medlet luktar rätt vidrigt så det känns bättre men är man orolig för ögon osv funkar ju skidglasögon klockrent🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HejPen skrev:
Som ny medlem vet jag inte om man kan "svara" på ett snart 10 år gammalt inlägg
Du förefaller påläst så jag ställer frågan;- Har du sett någon uppgift betr. hur mycket (% ??) av den vätska som sprutas på gräset/ogräset tas upp i växten samt vad som ev. försvinner ner i backen ?? Vi förutsätter korrekt blandning/dos av Dicotex
Tack på förhand
Med rätt dosering och arbetsmetod så ska det inte bli något som försvinner ner i backen. Därför är det viktigt att följa instruktionerna.N Nimbus60 skrev:Hej
Du förefaller påläst så jag ställer frågan;- Har du sett någon uppgift betr. hur mycket (% ??) av den vätska som sprutas på gräset/ogräset tas upp i växten samt vad som ev. försvinner ner i backen ?? Vi förutsätter korrekt blandning/dos av Dicotex
Tack på förhand
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 651 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 651 inlägg
N Nimbus60 skrev:
Lite beroende på hur det ser ut men punktinsats bara på sånt man vill ha bort och på blad under en period utan regn.N Nimbus60 skrev:Hej
Tack på förhand
Med risk för att låta lite ”spydig” så undrar man om det är en personlig slutsats från dig eller något du läst från leverantören Jag har surfat omkring en hel del men kan inte påstå att jag hitta något bra Jag är väl inför stådd med att gräsmattans beskaffenhet/täthet påverkar en del även den Även det faktum att en individ skall klara av att spruta en jämn dos över ex.vis 500 kvmlilytwig skrev: